Åldersvårta eller något allvarligt?! Hjälp!!

Volpinomatte

Trådstartare
Upptäckte idag en grej på min hunds överläpp, har Googlat omkring lite och hittat att folk pratar om åldersvårtor, kan detta vara en sån? :confused:
Hon är 10 år om några dagar.
Eller borde jag besöka veterinären för att få veta vad det är?
Hon är inte besvärad alls av den, verkar inte alls reagera eller känna nått när jag tar i den.

Om jag inte har fattat fel så är inte vårtor smittsamma alls? :confused:
Då jag har en till hund här hemma är jag även nyfiken på om de stämmer
bild på hur den ser ut
http://imageshack.us/photo/my-images/809/20130106214628.jpg/

Hoppas någon vet mer om de här än mig!

Senast ändrad:
Sv: Åldersvårta eller något allvarligt?! Hjälp!!

Det är väldigt svårt att säga vad det kan vara. Om det var min hund så hade jag visat upp det för veterinären.

En åldersvårta kan både yngre och äldre hundar få. Det brukar vara en liten torr lite skrumpen vårta i hudfärg eller eventuellt ljus gråbeigevit. I regel är den mjuk, alltså inte fylld med t ex vätska eller annat så den blir utspänd och hård. En åldersvårta besvärar i princip inte hunden om inte den sitter illa till så att t ex halsbandet skaver, eller på ögonlockskanten så att den stör synen eller liknande.

Min 3½-åring hade en vårtliknande rosa sak i virveln i baken för någon månad sedan. Vetten fick kolla och det var något som skulle behandlas med en kortisonspray för att försvinna igen. Om det inte hjälpte så skulle den opereras bort. Men vi hade tur och den försvann. Vetten bara tittade på den och sa att, aha det är en och så ett latinskt namn som jag inte minns.

Min gamling däremot hade 2 st svarta små förtjockningar i huden på sidan på kroppen. Det var små tumörer som måste opereras bort. De var godartade, men vetten tyckte att de skulle bort, så då fick det bli så.

Glömde säga att åldersvårtor smittar inte.

Så jag råder dig att boka tid hos vetten. Det kan vara väldigt många olika saker.

Senast ändrad:

Men då låter de nästan som att de är en åldersvårta, för den är inte fylld med något, ser rätt skrumpen ut, och är i hennes hudfärg. Jo de blir väl att man får besöka vet. Dock så är problemet att hon för ett tag sen gjorde illa ögat och det har vart flertal dyra besök hos vet och ögonläkaren, så nu är "skadobudgeten" som bortblåst för tillfället. Men anser du att de är bråttom att besöka vet, eller borde man avvakta lite och se hur den utvecklas?

Bulan verkar sitta på slemhinnan snarare än i huden? Jag tycker inte det ser ut som någon åldersvårta faktiskt. Min vovve har opererat bort massor med godartade tumörer (bl a en i munnen), tror det kostar kanske 3 000 men han är stor så du borde komma billigare undan. Om du låter bli att skicka in bulan på analys (för att få reda på om det är en godartade eller elakartad förändring) så blir det ännu billigare.

Jag hade avvaktat ett par veckor i alla fall. Annars är det ju svårt att säga om den växer eller inte.

Du kan nog vänta ett par veckor om det inte plötsligt händer något med den. Försök mäta den på något sätt så att du har koll på om den blir större. Det är lätt att man inbillar sig annars. Visst blir det billigare om man låter bli att skicka in för att kolla vilken sort, men det kan vara bra att veta om den är farlig eller inte om det är en tumör.

Vissa försäkringsbolag sänker värdet på veterinärvårdsförsäkringen efter en viss ålder. Har för mig att det kan sänkas ner till 8000 per år. Jag har a...a och jag har full ersättning på veterinärvården (25000) mot en lite högre premie än tidigare (hunden är 12½ år snart). Så det beror på vilket bolag du har försäkrat i hur mycket du kan få ut under försäkringsåret.

Fast jag läste någonstans att hundar kunde få vårtor till och med i munnen? Är det inte likadant med åldersvårtor då?

Ah har kvar bilden att jämföra med, och som de är nu så har den minskat i storlek men dock blödde den lite efter en svart del av den ramlade av när jag kände och tittade på den idag. Underlig liten sak hon har fått på läppen, men jag håller den under övervakning !

Jag vet inte om de kan få åldersvårtor i slemhinnan. Däremot så vet jag att det är rätt så vanligt med nybildningar/tumörer. Det kan ju iofs vara något slags vanligt sår hon har så att det var en ruva som trillade av när det blödde. Men samtidigt är jag lite betänksam eftersom tumörer kan börja blöda. Den kan blöda en enda gång lite eller mycket eller så kan det sippra lite hela tiden. Jag har haft en hund med tumör i munnen, så med facit i hand så hade jag nog i detta läget försökt få en tid till hunden denna veckan så fort som möjligt. Bättre att det går snabbt och inte är farligt än tvärtom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 907
Senast: Lycan
·
Hundhälsa Idag fick vi äntligen träffa en ortoped. En helt fantastisk sådan som var så fin mot min hund så att jag blir tårögd när jag tänker på...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 245
Senast: Luff
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 003
Senast: sandrafors
·
Hundhälsa :p Ok, min snart treåriga (sedan länge)kastrerade hane skrämde typ ihjäl mig nyss... Jag sitter i soffan och han ligger här bredvid...
Svar
5
· Visningar
5 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka