Ålderstecken? När då?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Nicke nyfiken är tillbaka igen ;)
Nej, men jag satt och funderade lite på det här med ålderstecken hos hästar. När brukar de egentligen börja komma?
Att hästar som är 20+ oftast (därmed inte sagt alltid!) har något/några ålderstecken, det är jag väl införstådd med. Men annars?
(Ponerat på att hästen ändå är igång på något sätt, alltså inte hagprydnader!)
När brukar de börja bli svankryggiga? Insjunkna vid t.ex. manken? Tappa muskler? Bli "ruggiga" i pälsen? Falla ur på vintrarna? Svårt att äta längre pga. nedslitna tänder?
Är det vid 10-12 år? 13-15 år? 15-17? Ännu äldre?

Kan säga att jag vet om hästar i runt 11-13 års åldern som "redan" blivit svankryggiga, gråhåriga och insjunkna. Är det något "normalt"/vanligt förekommande?
Någon enstaka har varit nedåt 8-10 år, men där tror (och hoppas jag) att hästen "är sådan" och att det inte är pga. åldern. Eller?

För antingen är det bara jag som är konstig (som vanligt i sådana fall :grin:) eller så är i alla fall 10-12 år lite ungt för så pass tydliga ålderstecken? Jag menar, för en tamhäst är väl det ändå ingen sån hög ålder? Eller jag vet inte, men jag tänker i alla fall så...

Min halvblodstant som blir 25 i år började få sänkt rygg efter 20. Jag minns inte exakt men denna film är tagen när hon var 21 och där är hon inte svankig.

Hon har börjar få gråa hår på huvudet det senaste halvåret.

Jag tror att det är som för människor, vissa har mer tur i det genetiska lotteriet än andra, ihop med hur man levt. Kan tillägga att min tant var ridskolehäst i åtta år.

Min förra medryttarhäst var 27 år (red honom från när han var 24-27), utan någon svankig rygg överhuvudtaget. Han fick dock massiv vinterpäls redan i Augusti och sen tappade den någon gång april/maj/juni. Jag tror att det som syndes mest på honom var att hans ögon var formade på ett visst sätt som gav intrycket om att han var lite äldre. Men inget annat, förutom pälsen såklart. Han var dock vit så kunde inte få fler vita hår.

10-12 är ingen ålder alls. Om hästen börjar få ålderstecken redan då såsom svankrygg osv så beror det nog mer på att man inte tagit hand om dens kropp ordentligt (ridit sönder den osv) :crazy:

Här är min förra året och han är 22 på bilden (bilderna är från juli)
10329028_10152107912336315_9087268938111401098_n.jpg

10418870_10152107912331315_2541051297957261369_n.jpg

Har lite vita hår här o där men inte så mycket.
Skadades dock i september och har stått sen dess så just nu är han inte fin. Vinterpäls och tunnat ur då han tappat muskler.
Men Veterinären som träffat honom tycker att han var i mycket fint skick och inte såg alls gammal ut. Fin i ryggen och hullet.

Min snart 28-åriga arabkorsning har ännu inte fattat att han inte längre är 12. Pigg som sjutton och massor av energi. Dock kan han tappa lätt i hull. Så under senaste 3-4 åren har jag under vintertiden fått fodra med extra lusern för att han ska se bra ut i kroppen.

Denna bild är för två år sedan då han var 26.
1453402_10202343778504189_1129028528_n.jpg

En häst som är 8-10 är fortfarande ung och ska inte ha/har inga ålderstecken. Om den är svank eller insjunken beror det troligen på skador eller att den ridits/skötts dåligt, men inte på ålder.
Även en häst på 11-13 är relativt ung, hopphästar bör vara i toppform, dressyrhästar behöver inte ha nått toppen än (det är vanligen i den åldern som prislappen är som högst om man vill köpa en häst). Om en häst i den åldern har "gråa hår" är den troligen stickelhårig eller skimmel (finns skimlar som avbleks mycket långsamt). Svankrygg beror inte heller på ålder utan skötsel och ridning, eller möjligen en "felbyggnad". En bekant hade en häst som tävlade internationellt och som var fruktansvärt svank men i full kondition och toppform i övrigt. Men den blev alltid noga kollad i vetcheck...

Vid 15-17 bör hästen fortfarande vara på topp om inget speciellt har inträffat, om än i slutet av karriären om den är 17 och har tävlat höga klasser. Hobbyhästar bör klara att tävla några år till på lätt nivå.

Tips: titta på ålderns på de hästar som tävlade i Göteborg i helgen så får du en uppfattning om hur gammal en aktiv tävlingshäst är.

Har en på 20 och en på 22 år hemma.
Nu gör ingen av dom mer än promenader men det beror inte på ålder utan på skada och tröttnat på barn (a ponny).
20 åringen har fått mycket mer vita stikel hår på senare år.
22 åringen börjar få riktigt dåliga tänder men inte konstigt med hennes bett fel och vita hår i pannan, henne blir det troligen massa lussern och betfor till nästa vinter om hon ska hålla vikten.

Var det inte en engelsk man som hade med sig 2 hästar på 21 år med till falsterbo ett år på 90 talet? En fux och en mörkbrun?

Min mörkbruna halvblodsdam på 21 börjar få lite vita stickelhår här och var, speciellt på huvudet. Hon har fina tänder än så länge men vi kollar de varje år för säkerhets skull. Pigg och glad också men hon har ledsnat lite på att jobba på banan. Hoppning är roligt, bara låga hinder och ute tänder hon till rejält.

Om det inte vore för att vi upptäckt PPID hade jag nog tävlat en säsong till eftersom hon tycker att det är roligt att åka. Nu får vi göra annat. Två veterinärer som kollat henne den senaste tiden har blivit uppriktigt förvånade när jag talat om hennes ålder. Hon ser liksom pigg ut och har snygg överlinje trots PPID. Ingen svank alls än så länge.

Vår hovis blev förvånad när jag talade om att vår minste ponny snart skulle fylla 30. Nu har han gjort det men är lika pigg som alltid. Det syns inte på honom att han är 30. Han rids inte mer då barnen är stora och vi har inte velat sälja honom.

Min snart 17-åring har lite mer vita hårstrån än när hon var yngre och sätter lite mer vinterpäls, även om det inte är någon större förändring. Kroppen är däremot finare än någonsin.

Vår hovis blev förvånad när jag talade om att vår minste ponny snart skulle fylla 30. Nu har han gjort det men är lika pigg som alltid. Det syns inte på honom att han är 30. Han rids inte mer då barnen är stora och vi har inte velat sälja honom.

Eloge till dig som inte säljer!! Jag blir så ledsen och upprörd av dessa annonser där man ska sälja en väldigt gammal ponny, jag tycker att det är så taskigt.

Min snart 17-åring har lite mer vita hårstrån än när hon var yngre och sätter lite mer vinterpäls, även om det inte är någon större förändring. Kroppen är däremot finare än någonsin.

Märker samma på min som är jämnårig med din. Samt att hon börjar bli klokare i blicken och sättet, tar livet lite mer med ro istället. Får erkänna att det är rätt skönt att min sprattelmaja har blivit vuxen och lite mer cool!

Hos oss finns just nu 4 hästar som passerat 20-strecket. Det enda "Ålderstecken" jag ser hos dem är varierande mängd av "gråa hår".
Den äldsta av dem är 27 år och shetlandsponny. Han har förvisso haft lite svårt för att hålla hullet de senaste vintrarna, men det har nog mest berott på att han är lägst i rang i flocken så även om det är fri tillgång i hagen (lösdrift) så väntar han tills de andra har lämnat höhäcken innan han ställer sig för att äta. Så han har fått tillskottsfoder. Den vinter då han stod på box behövdes inte tillskottsfodret, vilket gör att jag känner mig än mer säker på att det är rang snarare än ålder som är orsaken.
Före jul tog jag bort en 20-åring som hade blivit tydligt svankryggig de sista åren. (det var dock inte därför hon togs bort, utan hon var sjuk)

Min förra häst hade inga ryggmuskler när jag köpte henne och var därför inskjunken. Provade ut en ny sadel och lyckades, med rätt träning, bygga upp en del av hennes ryggmuskler. Jag fick klippa henne året runt då hon hade björnpäls även på sommaren, men annars så märktes ingenting! Hon blev 23 :)

Märker samma på min som är jämnårig med din. Samt att hon börjar bli klokare i blicken och sättet, tar livet lite mer med ro istället. Får erkänna att det är rätt skönt att min sprattelmaja har blivit vuxen och lite mer cool!

Samma med min, som nu är en mogen dam på 16. Orka bry sig, liksom. :meh:

Min flicka är 19, har haft henne sen hon var 9. Det jag kan märka är väl egentligen att det krävs lite mer av allt för att hon ska hålla samma form nu (men formen är sen samma). Hon behöver hålla igång mer (tappar kondisen m.m. fortare om hon vilar perioder nu) och äta mer både hö o kraft :)

Oj, vad fräscha allas hästar verkar vara! :D
Men väldigt intressant läsning, dock lite "skrämmande" för min del med tanke på det jag skrev i trådstarten...
Dock kan jag tillägga att flera av dessa insjunkna hästar i +/- 10 års åldern är importer utan papper, så det kanske är konstiga korsningar eller något, vad vet jag?

Jag tror att du som vanligt försöker hitta felet i rasen eller hästen medan du egentligen borde se felet hos en som äger hästen...

TUR att hästarna inte vet hur gamla de är...
Min är 19 och är MKT fräschare nu än för 10 år sedan. Han har rätt dåliga gener och är lite felbyggd, men jag har lärt mig med tiden vad som funkar och anpassat utrustning och träning. (mer eller mindre utdömd 2 ggr, men nu fullt ridbar och fräsch).
Det som påverkar mest är hur hästen får leva. vad den äter och hur den tas om hand. Gener och avel spelar så klart också roll, men miljön, yttre faktorer påverkar hästarna otroligt mkt. En häst som är under 18 ska inte visa några "ålderstecken" då är det något annat som felas (miljö / skötsel/ träning/ skada / foder, mm).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar