Ålderstecken? När då?

Oj, vad fräscha allas hästar verkar vara! :D
Men väldigt intressant läsning, dock lite "skrämmande" för min del med tanke på det jag skrev i trådstarten...
Dock kan jag tillägga att flera av dessa insjunkna hästar i +/- 10 års åldern är importer utan papper, så det kanske är konstiga korsningar eller något, vad vet jag?

Om de inte har papper så kan de vara 25 lika gärna som 15....... Undrar verkligen vad det är för ställe du håller till på!!?? Är det någon skabbig ridskola med helt urkasst hästmaterial??

Min häst är 17 och har öht inga ålderstecken men har blivit mer förståndig. Han varken svankig, ful i pälsen, problem med tänder och har heller inga slitageskador i benen så som artros etc. Mina andra hästar blev 28 och 23 år. De hade heller inga åldersrelaterade problem förutom PPID som till slut inte gick att kontrollera med medicin. Hade det inte varit för PPID'n så hade de kunnat leva många år till.

@Centaur Observationer från många olika ställen...Så problemen verkar ju ganska "utbredda", tyvärr :(

Oj, det låter ju jättefräscht! Du måste verkligen haft tur med dina hästar :D

Oj, vad fräscha allas hästar verkar vara! :D
Men väldigt intressant läsning, dock lite "skrämmande" för min del med tanke på det jag skrev i trådstarten...
Dock kan jag tillägga att flera av dessa insjunkna hästar i +/- 10 års åldern är importer utan papper, så det kanske är konstiga korsningar eller något, vad vet jag?
Frågan är vad du menar med "svank" och insjunken"? Många hästar har, naturligt utan att det är ngt fel, väldigt svängd rygg eller en hög manke. För den som är okunnig kan det se ut som att hästen är svank, trots att den har bra ryggmuskler.
Hästar som tävlar på hög nivå ser för en del hobbyryttare både magra och "insjunka" ut. Speciellt hästar som är höga i blod (för att inte tala om aktiva galoppörer) är ofta betydligt smalare än halvblod som hålls som hobbyhästar. Kan råda delade meningar om vad som är bra hull, men jag misstänker att det trots allt är bättre för en häst att var ngt mager än överviktig om den tävlar i hoppning, fälttävlan eller galopp eftersom ett ben ska bära hela hästens tyngd.

Har en häst där omdömet från olika håll varierat från "benrangel" till "maffig". Men så länge som proffs som är vana att arbeta med "proffshästar" tycker att den är fin så är jag inte så orolig.

Tillägg: Titta på Helena Perssons Bonzai H! Visste man inte bättre hade man kunnat ha synpunkter på hans utseende, och honom är det ju inget fel på....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar