Nu gissar jag (fördom?) att ni som skrivit i tråden liksom mig är kvinnor. Och jag ser att jag är nästan den enda som alltid av någon anledning fallit för yngre män. Övriga skriver att de faller för äldre.
Det säger kanske något om samhällets normer?
Det är mer normalt att mannen är äldre och kvinnan yngre. Därför är det kanske lättare för båda kön att se sig i relation äldre man-yngre kvinna än tvärtom. (åtminstone vad gäller heterorelationer).
Jag är övertygad om att det färgar oss. Att jag oftast fallit för yngre män (några jämnåriga, en som var kanske 1-2 år äldre, men annars 2-10 år yngre) är också något jag funderat på; hur kommer det sig? Som yngre har jag nog generellt tyckt yngre män har mer "go"; jag ville inte ha någon som gubbat till sig. Men nu (som den tant man börjar bli) så har jag ju en "gubbe"; trots att han är 7 år yngre.
Delvis har det nog med attraktion att göra; jag har alltid gillat ett "pojkigt" utseende. Det tog t ex många år innan jag kunde tycka att hår på bröstet faktiskt var liiiiite attraktivt. Nu är jag dock snart 45 och när jag ser unga män kring 20 som ser sådär "pojkiga" ut så kan jag tycka de är söta, men inte attraktiva i
den bemärkelsen (som presumtiva partners). Tack och lov för det; det är tur man växer lite med åren och inte blivit gummsjuk.