Åldersbestämning på ponny

H

hopponny

Jag kanske ska ta en ponny på foder, och den ska vara 8 år och slutmätt. Men vetrinären hade kollat den och trodde väl att den var ca 6 år. Och i tävlingssammanhang gäller ju passet väl? Även om man ska gå lite långsammare fram om den nu bara skulle vara 6. :angel:

Sv: Åldersbestämning på ponny

Jag undrar lite hur vet. kollade åldern på ponnyn? Våran ponny kollades på tänderna när hon var 16 år och vet. sa att hon inte var en dag över 12. Och vi visste exakt vilket datum hon var född och att hon verkligen var 16. Efter det har jag hört av andra veterinärer att det är är extremt svårt att åldersbestämma en häst på dess tänder.

Jag har varit och kollat på ponnyn och det är en avblekbar skimmel och näst intill svart på kroppen. Dessutom hade han varit med på en träning för Lotta Björe och hon sa att han absolut inte var 9 år (skrev 8 i förra) eftersom han var väldigt orutinerad. Dessutom är det en import så chansen är ju större då ;)

Hm, är ponnyn från Irland? Vi hade exakt samma funderingar kring en annan av våra ponnyer då vi misstänkte att de kunde ha satt en högre ålder på honom för att han inte skulle hinna växa över ponnymåttet innan slutmätningen, då han var utmärglad när han kom till Sverige. Nu är han ändå långt ifrån gränsen. Irländska importhästar har en tendens att bara kunna skritt trav och galopp, svänga höger och vänster och stanna när de anländer. Dvs. ingen vidare bra utbildning. Men den ponnyn som du tittat på kanske har varit i sverige länge? Även om ponnyn är i den åldern som det står i passet kan det vara bra att ta det lugnt i början om den inte är så rutinerad.

ja, det som står i passet gäller ju. men ser inget hinder i att den är lite yngre, du kan ju ändå rida ungponnyklasser tills den är mogen :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 054
Senast: Bison
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka