Sv: Åldergräns för ridning av hästar?
Ju äldre häst, desto viktigare att den får regelbunden, helst daglig motion. Sedan att det behöver gå lugnare tillväga än när hästen är ung, är en annan historia.
Så länge hästen är pigg och nöjd med att jobba, och inte verkar halta eller snubbla onormalt mycket, tror jag bara att det är bra.
Ingen åldersgräns i siffror från min sida, alltså.
Har bara två "mogna" hästar, en 14-årig vbl-travare som jag pga sjukdomshistorik är glad om hon håller 4-5 år till (inga trav- eller träningsrelaterade skador utan just sjukdom), och ett 12-årigt fjordsto som jag "räknar med" ska hålla att rida tills hon är 25 åtminstone.
Sedan vet man ju aldrig vad som händer längs vägen.
Så åldern i år känns oväsentlig medan hästens allmäntillstånd och framförallt rörelseapparat känns väldigt väsentliga för frågan.
För att göra mitt inlägg långt, så blev vbl-stoet sjuk i 40 graders feber och nedsatt allmäntillstånd samt svårigheter att gå, när hon skulle fylla fyra. Hon låg ner i boxen i tre veckors tid innan hon orkade ställa sig upp igen. Åt och drack liggande. Ett rent under att hon inte fick liggsår, faktiskt.
När hon väl tog sig upp på benen, var hon för svag i muskulaturen för att orka lyfta vänster framhov från underlaget utan det benet bara släpade med när hon använde resten av benen. Hoven skavdes ner väldigt kraftigt i tån så jag var tvungen att låta sko henne för att ha någon hov kvar (OK; överdrivet uttryckt).
När hon ytterligare 1½ månad senare skulle få komma ut ur stallet, var hon så svag fram att hon ramlade av att behöva tackla en nivåskillnad om en decimeter lägre mark jämfört med stallgolvet.
Hästen fungerar helt OK i ridning, kan galoppera henne på skogsstigar och liknande utan att vara orolig för snubblingar, hon gör galoppombyten och hon går tölt.
MEN hon har betydligt mindre muskelbukar kring vänster bogblad jämfört med högersidan, och hon har taktrubbningar som är tydligast i traven. Och det är alltså hennes sjukhistoria tillsammans med synliga förändringar i muskulaturen som får mig att förvänta mig något kortare hållbarhet som ridhäst hos henne.
Jag fick aldrig något svar på vad hon egentligen drabbades av, men min personliga gissning är virusorsakad hjärnhinneinflammation.