Åldergräns för ridning av hästar?

R

Riverbridge

Var tycker ni gränsen går för att rida en häst rent åldersmässigt ? :)

Är det okej att rida en super pigg och fräsch häst som är väldigt gammal ? :confused:

Jag personligen tycker att man kan rida en häst oavsett ålder så hur länge som helst om den är pigg och fräsch och framför allt håller för det. :D

Sv: Åldergräns för ridning av hästar?

Så länge hästen fortfarande tycker det är kul så är det bara att rida efter de förutsättningar som finns för hästen tycker jag :)
hade fram tills för några månader ett 24 årigt halvblod och han red jag som vilken häst som helst :) han älskade att vara ute och springa fort och arbeta och busa och ja, allt som en ridhäst gör ;) men när han blev utdömd när knäna gav upp på honom så han fick stå gick det snabbt utför och han blev riktigt deprimerad.. så hade man slutat rida honom bara för att han va gammal tidigare hade det bara varit elakt mot honom.. Men sen får man ju se till just den hästen det handlar om också :)

Vi rider på med vår 26-åring som fortfarande är pigg och gillar att komma ut. Visst är hon inte 15 längre men så länge hon inte har ont av det får hon fortsätta motioneras.

Så länge hästen mår bra och inte har ont är det bara att rida. Precis som med människor är det snarare så att äldre hästar mår bra av att hållas igång och röra på sig. Man kanske inte kör några maratonlopp med dem, men att ridas lätt och gymnastiseras är bara bra.

Man ser ofta äldre människor som håller igång och är aktiva långt upp i åren och kan bjuda på en riktig utmaning i löparspåret. Tror det är lite samma sak med hästar, hålls de igång regelbundet och får rätt foder osv kan de hålla som ridhästar länge. Självklart ska man vara uppmärksam på obehag osv och självklart finns det hästar som går sönder fortare än andra. Men att hästen ska gå och skrota och rosta i hagen bara för att den råkar vara 23 och inte 13, tycker jag inte är helt rätt. Ge hästen en chans, för många är åldern bara ett nummer.

Jag har en 28-årig halvblodshäst som fortfarande rids! Det är klart att man ska rida en gammal häst så länge som den känns ok och vill ta en tur.
Däremot får man ju vara x-tra observant på hästen och anpassa ridningen efter dagsformen - vissa dagar vill min gamling ta en galopp och andra dagar räcker det med skritt! Han visar tydligt vad han vill! Det bästa han vet är när han får vara med på militärhistoriska parader i stan! Då har han schvung i steget som en unghäst och njuter av att vara fin och få gå i täten med husse eller matte på ryggen i uniform!:love:

Åldern har inget med saken att göra utan hur frisk hästen är. Jag har ridit en häst, ägdes av en god vän, som då var 32 år och mycket välhållen. Jag är fortfarande djupt imponerad av den hästen. Han togs bort när han var 34-35 p.g.a. att han inte längre kunde tillgodogöra sig maten och började magra av.

Ju äldre häst, desto viktigare att den får regelbunden, helst daglig motion. Sedan att det behöver gå lugnare tillväga än när hästen är ung, är en annan historia.
Så länge hästen är pigg och nöjd med att jobba, och inte verkar halta eller snubbla onormalt mycket, tror jag bara att det är bra.
Ingen åldersgräns i siffror från min sida, alltså.

Har bara två "mogna" hästar, en 14-årig vbl-travare som jag pga sjukdomshistorik är glad om hon håller 4-5 år till (inga trav- eller träningsrelaterade skador utan just sjukdom), och ett 12-årigt fjordsto som jag "räknar med" ska hålla att rida tills hon är 25 åtminstone.
Sedan vet man ju aldrig vad som händer längs vägen.
Så åldern i år känns oväsentlig medan hästens allmäntillstånd och framförallt rörelseapparat känns väldigt väsentliga för frågan.

För att göra mitt inlägg långt, så blev vbl-stoet sjuk i 40 graders feber och nedsatt allmäntillstånd samt svårigheter att gå, när hon skulle fylla fyra. Hon låg ner i boxen i tre veckors tid innan hon orkade ställa sig upp igen. Åt och drack liggande. Ett rent under att hon inte fick liggsår, faktiskt.
När hon väl tog sig upp på benen, var hon för svag i muskulaturen för att orka lyfta vänster framhov från underlaget utan det benet bara släpade med när hon använde resten av benen. Hoven skavdes ner väldigt kraftigt i tån så jag var tvungen att låta sko henne för att ha någon hov kvar (OK; överdrivet uttryckt).
När hon ytterligare 1½ månad senare skulle få komma ut ur stallet, var hon så svag fram att hon ramlade av att behöva tackla en nivåskillnad om en decimeter lägre mark jämfört med stallgolvet.
Hästen fungerar helt OK i ridning, kan galoppera henne på skogsstigar och liknande utan att vara orolig för snubblingar, hon gör galoppombyten och hon går tölt.
MEN hon har betydligt mindre muskelbukar kring vänster bogblad jämfört med högersidan, och hon har taktrubbningar som är tydligast i traven. Och det är alltså hennes sjukhistoria tillsammans med synliga förändringar i muskulaturen som får mig att förvänta mig något kortare hållbarhet som ridhäst hos henne.
Jag fick aldrig något svar på vad hon egentligen drabbades av, men min personliga gissning är virusorsakad hjärnhinneinflammation.

Det är bara bra om hästar får bli ridna. Dom ska hållas igång. Vi hade en 26-årig islandshäst som reds in i det sista varje dag.
Det märktes så tydligt att han älskade att komma ut.

Jag vet en ponny som blev 36. Han tävlades lite i dressyr med miniryttare när han var 30...
Vet dock ej hur länge han reds, men ägaren berättade för mig att han i ett fnattanfall dragit omkull rutinerad hästmänniska när han var 35.

Jag slutade rida gammelpållan när hon var runt 26-27. Hon for fram som om hon var 5 och då sadeln inte längre passade pga sänkt rygg så ville jag inte riskera något barbacka. Köpa ny sadel kändes överkurs, hon hade knepigt sadelläge.
Dock följde hon med på hundpromenaderna, som en stor vovve...

Jag håller med dig och de andra i tråden, klart man kan rida om hästen är pigg och fräsch. Onödigt att stirra sig blind på en siffra. Även om man såklart måste ta hänsyn. Jag var medryttare på en 28-årig halvblodsvalack som var som ett ånglok ute i skogen :) han var ju dock ganska stel och behövde sin lilla tid på sig att värma upp osv...

knapplån

Bara man anpassar ridningen efter förutsättningarna så mår den gamla hästen bara bra av att motioneras och hållas mjuk i kroppen. Precis som människor. :)

Jag har sett en superfin 30-årig ponny ute på hoppclearround. Tror faktiskt att den var snabbast av alla den dagen ! Den hade sån tävlingsvilja kvar och taggade till helt galet inför en hoppbana.
Han hade nog inte mått bra av att stå. Snacka om att hoppning är hans liv !:laugh:

Jag red vår gamla häst tills hon var 31 år. Sedan hade jag andra hästar att rida så hon fick gå som sällskap tills vi tog bort henne vid 33 års ålder. Men hon var pigg som en mört:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 876
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 129
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V