Hambo

Trådstartare
Ni som har kört in era islänningar, vid vilken ålder på hästarna har ni gjort det ? Eller vid vilken ålder är det lämpligt ?
Hej från Hambo

Senast ändrad:
Sv: Ålder ?

Min isis jag hade förut var 13 eller 14. Jag tycker inte att åldern är så viktigt, snarare individens lämplighet. (Förutsatt att hästen inte är för ung).

Hon var betydligt piggare att rida än att köra, ändå föredrog hon körningen.

Alltså jag menar egentligen hur tidigt man kan köra in en normalt utvecklad islänning ? Innan Inridning?, Låt säga att man rider in dom vid 5 år : Är det Ok att köra in dom före inridningen ?
Hej igen !

Min gamla häst (född 1979) var inkörd som treåring. Min nuvarande häst skulle gått bra att köra in som treåring men det har inte blivit gjort än.

Vi körde in en som 10åring och en oinriden som 3åring. Funkade jättebra med båda två. Man får bara ta hänsyn till att hästen känns färdig för uppgiften.

Tack för era svar !
Är i Faggorna att ev köpa 1 eller 2 3åringar !
Hej från Hambo

Jag tror att det är lättare att köra in en 3-åring än en som är äldre, men det beror ju också på hur länge man haft hästen. Vi körde in vår numera 15 år gamla valack som 3-åring. Han är en kanonbra körhäst och älskar sin vagn över allt annat.

Köpte min när hon var 1 år (är 5 nu och inriden) och henne har jag format helt efter mitt behov...hon läser mig som en öppen bok och jag henne...till våren tänkte jag börja att köra in henne och hennes valackpolare som blir 3 då.

Har man en pålle som är stabil och mogen så tycker jag att det är bra att köra in först så de lär sig grunden för inridning, jag tror att inridningen blir betydligt lättare då, (min mening) de har fått rätta tänket. Nu är pållar så olika men min 5 åring känner jag så bra så det blir inga som helst problem, och 3-åringen är inte rädd för någonting...behöver uppåttjack:o

TS....Lycka till med pålle

När den är stark nog, lydig och trafiksäker och går med bra balans i trav.

Att befästa grisepass framför vagn är ingen hit...

Jag hade tänkt köra in min 05a men la det på hyllan då jag inte hade råd med sele och vagn i hans storlek, kör i vanliga fall shettis. Men jag har tränat honom så långt att han kan börja gå med släpa.

Inför inkörning tycker jag att de ska kunna gå i en stadig form i trav i tömkörning. Vara väldigt uppmärksamma och koncenterade på vad som händer, lyssna direkt på fram och stopp. Men ändå ta allt med ro, att tömmar hamnar mellan bakben, skrammel och annat får inte påverka.

Ålder, ja på shettisarna börjar vi vid två till tre, mycket beroende på hur mogen individen är. En islandshäst med goda grundgångarter kan man säkert börja vid samma ålder men inte en som väljer tölt och pass..

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 464
Senast: Sel
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka