Sv: ålder på spatt
*KL*
Vissa hästar är som sagt knepiga att märka på. Min herre lyckades ju utveckla spatt och 'klara av' den aktiva fasen och gå in i vilande fas (mellersta ledavd nästan helt sammanväxt) utan att någon märkte någonting, och trots hälsokoll på klinik inkl böjdprov, rörelseprov etc var 6:e månad.
2006 så tycker min vet vid en hälsokoll att 'den här har spatt va?', jag tycker 'eh, öh nä inte vad jag vet'. Hon menade på att han hade antydan till spattknölar. Helt ua i övrigt och vi röntgade inte då det sas inte gjort någon skilnad för någonting. 2007 röntgas han efter en olycka, och plåtarna visar som sagt att nästan hela mellersta ledavdelningen är sammanväxt, och att spatten akutiserats iom olyckan. DEN gången och även nästa gång eländet blev aktivt då hade inte en blind kunnat missa det dock.
Ang pålagringar generellt, så jag har för mig att det enda man kan säga är att det inte går att säga mer än att det är i normalfallet minst 3 månader om man ser en pålagring. En häst köpt i maj kan absolut ha varit ren då, men ha sammanväxningar 6 mån senare i november. (Dock behöver det ju inte vara så med TS häst, men det är fullt rimligt, med marginal dessutom)
I samband med skada kan man se pålagringar MYCKET snabbt, så beror ju lite på det med, men i samband med led-/skelettskada kan man se pålagringar på en månad, har jag tyvärr fått erfara med egna ögon.