ålder på spatt

sommarminne

Trådstartare
har skrivit den här tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1011889 då jag har problem men köparen till en häst.
hon köpte honom i slutet av maj och i november hittade dom att hästen hade spatt och jag undrar nu om man kan se att spatten är äldre än 6 månader? är det möjligt eller hur fungerar spatt?
har letat på forumet utan att hitta några svar

Sv: ålder på spatt

Om en sammanväxning av glidleden har skett så vet man att åkomman är av lite äldre natur, dock går det inte att åldersbestämma den eftersom spatt egentligen räknas som en färskvara vilket många försäkringsbolag även har visat när de INTE accepterar röntgenplåtar äldre än 14 dagar vid försäkring. Alltså ingen spatt ena veckan för att veckan därpå ha fått en aktiv inflammation i glidleden.

Men det jag vänder mig mot är att åkomman inte är svår att upptäcka, om den varit äldre dvs att den funnits vilande vid köpetillfället så torde det innebära att någon form av spattknöl borde ha upptäckts vid besiktning om en sådan gjordes. I annat fall borde hästen ha uppvisat någon form av symptom på att åkomman var aktiv, även om böjprov kan vara UA så får man ofta en stelhet i området vid has/knä och det borde ha upptäckts kan man ju tycka.

tack så jättemycket för ditt svar! kändes som att jag fick lite mer klarhet i det hela:D

Det finns inget schema på detta, utan beror på hur aktiv inflammationen har varit. Det finns exempel på hästar som röntgats med sammanväxningar utan att man ens märkt något fel medan nästa häst blir vrålhalt av en liten inflammation där inte ens en sammanväxning påbörjats.

Oftast får hästen problem i samband med en aktiv inflammation, men kan vara besvärs och symptomfri när inflammationen har kommit in i vilande fas dvs ej aktiv.

Av den erfarenhet jag har från just spatt, och de kontakter jag haft med olika veterinärer i området så måste det vara högst svårt att göra en bedömning hur gammal åkomman verkligen är. Jag vet en häst som har fn en vilande spatt, men inte ens en sammanväxning har skett utan man kan fortfarande se glidleden till en viss del. Detta har pågått i 4 år, och sedan ett exempel på nyröntgad häst där sammanväxning har skett på 4 månader. alltså en mycket snabb och aktiv inflammation som stoppades. Hästen kom in på klinik i början av augusti detta år och röntgades förra veckan med sammanväxningar.

det spelar ju ingen roll eftersom köparen inte uppfyllt sin undersökningsplikt, hon har ju inte ens besiktigad hästen....

*KL*

Vissa hästar är som sagt knepiga att märka på. Min herre lyckades ju utveckla spatt och 'klara av' den aktiva fasen och gå in i vilande fas (mellersta ledavd nästan helt sammanväxt) utan att någon märkte någonting, och trots hälsokoll på klinik inkl böjdprov, rörelseprov etc var 6:e månad.

2006 så tycker min vet vid en hälsokoll att 'den här har spatt va?', jag tycker 'eh, öh nä inte vad jag vet'. Hon menade på att han hade antydan till spattknölar. Helt ua i övrigt och vi röntgade inte då det sas inte gjort någon skilnad för någonting. 2007 röntgas han efter en olycka, och plåtarna visar som sagt att nästan hela mellersta ledavdelningen är sammanväxt, och att spatten akutiserats iom olyckan. DEN gången och även nästa gång eländet blev aktivt då hade inte en blind kunnat missa det dock.

Ang pålagringar generellt, så jag har för mig att det enda man kan säga är att det inte går att säga mer än att det är i normalfallet minst 3 månader om man ser en pålagring. En häst köpt i maj kan absolut ha varit ren då, men ha sammanväxningar 6 mån senare i november. (Dock behöver det ju inte vara så med TS häst, men det är fullt rimligt, med marginal dessutom)

I samband med skada kan man se pålagringar MYCKET snabbt, så beror ju lite på det med, men i samband med led-/skelettskada kan man se pålagringar på en månad, har jag tyvärr fått erfara med egna ögon.

ska bli mycket spännande att se vad hennes veterinär har skrivit om spatten för enligt henne så ska han ju skrivit ett "bevis" på att hästen även har haft spatt i min ägo. och vad jag förstod så är det mellersta glidleden som är ihopväxt och hennes veterinär sa att han aldrig hade sett en spatt som va ihopläkt så pass fint för det fanns inga vassa kanter någonstans utan det såg väldigt jämt ut. (ska tilläggas att hon sa detta innan hon fick för sig att jag skulle kpatillbaka hästen)

och syns spattknölar alltid när mellertsa glidleden är ihopväxt?

Vet ej ang spattknölar tyvärr. Men min herre hade en mycket fint hopväxt mellersta glidled med, bara lite i ytterkanten som inte var hopväxt. Det var tyvärr just där han fick en smäll (i samband med en fastrullning i box) så det akutiserades igen, och vi upptäckte det. Vid smällen slogs det loss en liten bit dock.

Jag ska ha en inscannad röntgenbild någonstans om du är intresserad, har bild på spattknölarna med. Spattknölarna ökade markant då spatten akutiserades igen förresten.

röntgenbild hade varit mycket intressant och tack för dina utförliga svar. dom är guld värda:bow:

ingen mer som vet om spattknölar???

Men det finns inte så mycket mer att veta om dem, om de dyker upp spattknölar så finns dessa först när spatten är utläkt eller vilande snarare. Knölarna är ett tecken på att förbening har skett.

Oavsett när hästen fick spatt, så är det inget som spelar roll i ditt fall då köparen ej uppfyllt sin undersökningsplikt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 682
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 482
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 769
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat