Ålder på sko?

S

Svanhild

Har en bild på en gammal sko... storlek som till ett russ ungefär. Upphittad i en gammal åker... ålder?

Sv: Ålder på sko?

av formen att döma ser den MYCKET gammal ut - antikgammal typ. Av rosten att döma ser den yngre ut...ta den till ett museum och hör!

Vi ska ha den i vårt eget museum vi håller på starta så vi vill inte att nåt annat museum lägger vantarna på...

Har du nån aning om ålder på skon du har på din bild?

Är du säker på att det är en hästsko?

Jag samlade ihop ganska många små hästskor och funderade på om dom skodde föl förr i tiden tills grannen berättade gapskrattande att det bott en skomakare här i början på 1900-talet.

Mina hästskor var klackjärn...

:rofl::rofl:

En sån har vi också! Jag tycker att den ser ut som en pepparkaka :laugh: Våran hänger på köksväggen.

vad kul med eget museum. jag vill oxå börja samla på gamla häst saker, men jag har ingen plats just nu, bor i en liten lägenhet med man och hundar så här blir dte nog inte att tänka på. men jag blir så avis :d

Hehe... nja, det är inte på gården här där jag bor det ska bli museum. Det är en halvtimmes bilkörning härifrån så jag behöver inte bekymra mig om utrymme:idea::angel:

Absolut!!! Solbacka gästgiveri vet du kanske vart det finns? Där ska museet vara:)

Jag hittade också en sådan gammal sko, fast i skogen.

Den är riktigt pytteliten, har långa breda grejer som "broddar" bak i trakterna.

Den är tjockare upptill än din sko och ser ut att ha kunnat suttit på en riktigt liten häst, vilken ras vete 17, men ingen arbetshäst.

Har sökt efter bilder på liknande men inte funnit.

Det sitter till och med fast gamla sömmar på min, så hästen måste ha slitit loss den i skogen.

Någon sa till mig att det kunde vara en armé sko, men hade de så små hästar.

Intressant tråd!
Jag har sett en bildserie med tidsbestämda hästskor en gång i tiden men såklart så kommer jag inte ihåg var.
Men jag kan säga att din sko nog är lite yngre än de jag har men att de definitivt är gammal.

Här är de jag har;
Sorry för oskarp bild...
http://i22.photobucket.com/albums/b302/canidia/Bild007.jpg

Nästan som din ser vår ut.!

Fast den är hel och i ganska bra skick. Med tillhörande söm.

"Broddarna" är högre
på traktarmarna. Men liknande modell är det.

Visst är dom små, vad kan dom ha haft för små hästar att sätta dom på.?

Jätteintressant tråd, häst+ historia..
Hittade själv en halv sko i förgår vid strandkanten i Torsång, ser precis ut som de corax hade bild på. Liten och bred i tån.
Har också för mig att de är medeltida.
Igår hittade jag en hel sko, men den var nog 1800 tal snarare.
Skulle vara intressant om någon hittar länkar till hästhistoria.

Jag hittade en sko hemmavid och frågade runt, gick in på Historiska Muséets hemsida. Jättebra arkiv att snoka i.
Kom fram till att den var en så kallad Gustav Adolfssko från 1600-talet nån gång.
Kolla in den här länken,

http://www.bjorkviksrf.se/index.php...er_op=view_page&PAGE_id=31&MMN_position=40:40,

scrolla ner en bit så hittar du en bild av skon, som jag skickade till min lokala ryttarförenings hemsida, som ett kuriosa.

För att vara lite ordmärkare så räknas inte 1600-talet till medeltiden...

ok vet inte riktigt men det skall väl inte vara så svårt o hitta=) du får hojta till när du öppnar=)

tycker det är kul med gamla grejer har end. 2 st gamla grimmor hemma

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 376
Senast: Lobelia
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 433
Senast: MML
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 065
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31