ålder på häst?

ninno

Trådstartare
Jag har precis köpt en häst från Spanien och enligt pappren så är han sju och ett halvt år gammal. När jag var i spanien och bodde hos en brittisk westernridningstränare som ägde hästen då, sa han att han är högst 6 år, att det måste vara spanjorerna som lurats om åldern, och han har blivit såld som treåring (så de skulle kunna börja rida) fastän han bara är två. det var hans teori. Hur ser ni hur gammal hästen är? Jag har jämfört hans tänder med en fyraåring och de är inte hemskt mkt större/ojämnare.. finns det annat man kan se på? han beter sig förövrig som en unghäst, är väldigt pigg glad och nyfiken, väldigt lekfull och de som ser honom tror han är fyra eller fem av att bara se på honom..

Sv: ålder på häst?

Efter det att hästen tappat alla sina mjölktänder så är det väldigt svårt att avgöra åldern så exakt med hjälp av tänderna.

En häst i den åldern ska inte vara några problem att verifiera åldern på eftersom de bör ha den sk. sjuårshaken på yttersta framtandens yttre hörn (överkäken). Svårt att beskriva men lätt att se om man är kunnig. Kontakta en hästtandläkare så kan de hjälpa dig att bestämma åldern! Finns många sätt att avgöra åldern och fram tills hästen är medelålders kan man ganska säkert fastsälla åldern, men aldrig med 100% säkerhet eftersom häsr precis som vi är individer...
Om det är en valack över fem års ålder ska han dessutom ha fullt utvecklade hingsttänder eller Canin-tänder som det heter. Dessa sitter innan lanen börjar som en "ensam" tand bakom framtänderna.
Lycka till!

En häst i den åldern ska inte vara några problem att verifiera åldern på eftersom de bör ha den sk. sjuårshaken på yttersta framtandens yttre hörn (överkäken). Svårt att beskriva men lätt att se om man är kunnig. Kontakta en hästtandläkare så kan de hjälpa dig att bestämma åldern! Finns många sätt att avgöra åldern och fram tills hästen är medelålders kan man ganska säkert fastsälla åldern, men aldrig med 100% säkerhet eftersom häsr precis som vi är individer...
Om det är en valack över fem års ålder ska han dessutom ha fullt utvecklade hingsttänder eller Canin-tänder som det heter. Dessa sitter innan lanen börjar som en "ensam" tand bakom framtänderna.
Lycka till!

Tack så jättemkt för svaret! ska se om jag hittar en svensktalande hästtandläkare i finland :crazy: ska också föröska jämföra med de sjuåringar vi har i samma hage och se om de liknar :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 151
Senast: Astrid1
·
Relationer En person som var mig nära i barndomen fyller snart 90 år. Vi har inte haft någon kontakt på många år men när jag träffade hen innan jul...
2
Svar
22
· Visningar
2 289
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar