Ålder på avelssto?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mobby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 614
M

Mobby

Hej på er! ...hoppas på er hjälp med en fråga som ger mej maximal beslutsångest... :smirk:

Tänkte nu be er om lite hjälp... Jag äger ett sto som är 22 år nu (f.-85). Hon har haft totalt 4 avkommor och den senast fick hon -04. Jag har ägt henne vid hennes två senaste fölningar och de har varit lätta (tagit ca 15 min. från att vattnet gått till fölet varit ute och hon har heller aldrig spruckit eller behövt hjälp).

Tycker ni att hon är för gammal för att betäcka om?
(...tilläggas kan att hon är pigg och i :angel: gott hull.)

Vad har ni för erfarenhet av att betäcka äldre ston? Är riskerna större? :crazy:

Sv: Ålder på avelssto?!

Har ett 24årigt avelssto (f 83), dräktig nu.

Betäcktes 97, 01, 03, 05 och då 06.
Hon kommer om allt går som det ska och hon "vill" att betäckas om i år efter fölning... Så jag skulle inte tveka. Du verkar ju veta en hel del om din märr...

För övrigt även min avatar <------

Mår stoet bar osv så ser jag inget hinder när hon haft föl tidigare.
Men stonas råmjölks kvalitet brukar skjunka efter 16 år(ca... alltså antalet antikroppar blir sämre). Så fölet kan behöva kolla mängden antikroppar inom ett dygn tror jag att det är...osäker.
Om det finns ett yngre sto i stallet som fölar i år eller innan ditt sto nästa år så kan man mjölka ur mjölk o frysa in.
Största mängden antikroppar är inom 2 dygn, men finns kvar i upp till en vecka efteråt.
Måste man köpa plasma så kostar det mycket pengar så det är ett bra alternativ.
Det är det enda jag kan komma på...kolla fölets antikroppsnivå o tro inte det är ok bara för att stoet har gott om mjölk.
Vissa äldre ston kan även producera mindre mjölk än behövligt.

*trådkapning

Ska betäcka mitt sto nästa år, och året efter. Kan det vara ide att mjölka ur mitt sto lite då och spara, ifall det skulle behövas till senare föl? Hur länge håller sig råmjölken i frysen?

Vi betäckte vår f.85 nyss, hon hade sitt förra 2003. Hon såg jättefin ut i genitalierna sa veterinären och hade stora fina ägg och allt. Vi ska på återbesök nästa vecka och se om det tagit sig.

Ok. Tack för era svar... :)

Då känner jag mej lite säkrare nu på att hon kommer att betäckas.

Får kanske kolla upp det där med råmjölken sedan då :crazy: - men hon var ju 17 & 19 år när hon fölat hos mej och det har gått alldeles utmärkt med mjölken. :rofl: (Hon har alltid haft mycket mjölk och kunnat ge dem di länge utan att själv falla ur - trots sin relativt höga ålder...)

Tar gärna emot fler synpunkter...

Mängden mjölk säger dessvärre inte hur mycket antikroppar det finns i mjölken vilket är jätteviktigt om det händer fölis något. Men det är bara ta ett prov för säkerhets skull.
Lycka till!!

Det du ska vara medveten om är ju att det är en gammal häst, ditt sto, som kan få åldersproblem helt naturligt. Som också kan dö av helt naturliga orsaker. Kan ju hända alla hästar men risken ökar ju med stigande ålder. Så risken att du blir stående med ett moderlöst föl ökar med stoets ålder.
En annan risk som också ökar med stigande ålder är att stoet kan få problem att resa sig efter fölningen, speciellt om den varit jobbig.
Men har du förutsättningarna att klara ett föl på de vilkoren och stoet blir dräktigt, så lycka till!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 719
Islandshäst Nu är det många som börjar fundera på hingstval för i år. Jag tänkte att det kunde vara roligt med en tråd där vi kan få "bestämma"... 2
Svar
31
· Visningar
7 202
Senast: Brolinskan
·
S
Hästmänniskan Är det någon som varit i samma situation eller någon som har tankar kring detta? Vi har ett sto född -95. -02 skadade hon sig och blev... 2
Svar
22
· Visningar
2 801
Senast: Amk
·
Ekonomi & Juridik En sk vän ringde mig i Mars & var förtvivlad över sitt dräktiga sto som stod kvar på gården hos hennes ex.make när hon själv efter... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 852
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka