Ålder och fertilitet på ston..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 204

pastejja

Trådstartare
Kan man i en gynundersökning se om stoet verkar vara ok fertilt? Om det är lönt att ens försöka? Tänker på ett 16-årigt sto som aldrig fått föl och ev val av hingst..
U

Sv: Ålder och fertilitet på ston..

Nej, en vanlig gyn/ultraljudsundersökning kan inte ge svar på om stoet är fertilt. Däremot kan man ta en livmoderbiopsi och se om man har några förändringar som skulle kunna försvåra/förhindra en dräktighet. Dock brukar väl inte det göras förrän man stöter på problem med att få stoet dräktigt.

Jag ska kanske förtydliga mig i att vid en gynundersökning kan man ju naturligtvis upptäcka rena missbildningar och stora cystor och sånt som kan förhindra dräktighet. Men vad jag menade var att trots att stoet ser helt normalt ut vid en ultraljudsundersökning så kan det senare visa sig att hon inte är fertil.

Hmm, märkligt. Jag hade hoppats att man kunde så sådant. Kanske att det inte fanns ägg, eller att det var russinägg eller något ;). Tack för svaren.

Anlendningen till att jag frågar är att jag har en väninna som har ett riktigt trevligt engelskt fullblodssto som jag skulle vilja se i aveln, och hon vill fortsätta tävla(hon är ju så trevlig :love: ). Och eftersom det är hennes sto så bestämmer hon ;) (tyvärr ;)). Men om det blir betäckning nästa år är stoet 17, jag har alltid hört att första betäckningen helst ska vara innan 16. Vet att det finns en del trådar om detta, men vad är det som händer, blir det fysiskt svårare för ett sto att föla eller är det att fertiliteten blir sämre?
U

I allafall min veterinär kan genom rektalundersökning och även ultraljud upptäcka om stoet har "ägg" och om de är i normalstorlek. Har jag äldre ston som inte varit i avel innan så brukar vi göra en undersökning innan eventuell betäckning.

Det som händer med stigande ålder är att slemhinnorna ändrar sig och det blir svårare för ägg att fastna i livmoderna. Riskerna för att moderkakan ska lossna för tidigt ökar också med stigande ålder av samma skäl. Finns ett fint namn på det som jag inte kommer ihåg. Men detta sker med alla ston även de som fått föl tidigare. Det gör ju att fertilteten blir sämre.
Sedan stelnar ju även hästar till i lederna med åren precis som vi människor gör. Så visst det kan bli jobbigare att föla med stigande ålder rent fysiskt. Gamla uppfödare som jag träffat brukade sluta betäcka ett sto när hon visade symptom på att ha svårt att resa sig efter fölningen. De hade det som ett sorts riktmärke på när stoet var för gammalt för fler föl.

Jag ska genast föra svaren vidare til min kompis. Tack för att ni båda tog er tid att dela med er av era erfarenheter.
U

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har... 2
Svar
20
· Visningar
1 950
Senast: cirkus
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon... 2 3
Svar
53
· Visningar
6 660
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V