Ålder/Mognad?

E

ezze

Jag har en unghäst på 2.5 som ja snart ska börja rida in. när kan ja börja träna barock med honom???
 
Sv: Ålder/Mognad?

I alla fall inom AR (det jag kommit i kontakt med) är det viktigt att hästen är färdig i kroppen innan den börjar arbetas. Att vänta tills hästen är i femårs-åldern är väl inget ovanligt.
Tror att BB själv har sagt att har man inte tid att vänta på hästen ska man inte ha någon... :o

Med en sådan helt färsk häst som du har sätter man sig ju inte upp direkt. Utan man börjar från marken med att kolla böjning osv.

Det är viktigt att hästen är mogen för uppgifterna både fysiskt och psykiskt.
 
Sv: Ålder/Mognad?

Beror väl på lite vad det är för häst man har...:smirk:
Många veterinärer förespråkar ju tidig träning (lite men regelbundet) så att kroppen tidigt anpassar sej, läs om kenyamodellen.
 
Sv: Ålder/Mognad?

Enligt ett duktig AR-tränare som jag var på föreläsning hos ska man inte börja med markarbetet innan hästen är MINST 3,5 år, med vissa hästar kanske inte förrän vid 4,5 år. Sedan bör man arbeta med markarbetet i ca 1 år innan man sitter upp på den (för att stärka musklerna), och då ska hästen vara minst 4,5 år.
 
Sv: Ålder/Mognad?

Måste bara göra ett tillägg...
Man ska naturligtvis hantera hästen innan den är 3,5 år, som att lyfta på hovarna osv. Man kan också gå ut på promenader med den i skogen och liknande...
 
Sv: Ålder/Mognad?

men varför så bråttom :confused:
förstår inte att man ska upp på sin häst så fort som möjligt! Det är ju en bäbis när den är så gammal !!
Vänta åtminstonde tills den är tre ! Mina tränas inte förräns dom är minst fyra oftast äldre !!

Och jag är ingen barockare !!:angel: ;)
Men jag anser att hästar ska växa färdigt först ! Det finns en massa saker man kan göra med sin häst UTAn att rida den :love:
Vad sägs om att knyta sin häst tills sig ordentligt genom att leka ,promenera , kanske lite trickträning ! det finns 1000 saker att göra förutom att rida !

Och jag lovar att den dagen man sitter upp så har man sååå mycket gratis :bump:

Tesora (som tycker att ridningen bara är en liten del utav att ha häst )
 
Sv: Ålder/Mognad?

Beror väl på lite vad det är för häst man har...
Vart har jag skrivit att alla hästar är likadana.???

Många veterinärer förespråkar ju tidig träning (lite men regelbundet)
Håller man sin häst i en stor kuperad hage i flock, anser jag faktiskt detta stjälpa mer än hjälpa.
Jag vill att unghästen ska vara mogen psykiskt och fysiskt när jag börjar arbeta med den.
Speciellt i AR (antar att du inte sysslar med det?) börjar man med styrketräning inte konditionsträning, hästen behöver också använda huvudet..
Det finns en anledning till att man ska vara 15 år för att styrketräna på gym.
Det finns också en anledning till att vi inte slutmäter våra ponnier förrän de är 8 år!

läs om kenyamodellen.
Tyvärr har jag en dålig vana att inte ta råd från folk som inte är trevliga :smirk:
 
Sv: Ålder/Mognad?

men varför så bråttom :confused:
förstår inte att man ska upp på sin häst så fort som möjligt! Det är ju en bäbis när den är så gammal !!
Vänta åtminstonde tills den är tre ! Mina tränas inte förräns dom är minst fyra oftast äldre !!

Och jag är ingen barockare !!:angel: ;)
Men jag anser att hästar ska växa färdigt först ! Det finns en massa saker man kan göra med sin häst UTAn att rida den :love:
Vad sägs om att knyta sin häst tills sig ordentligt genom att leka ,promenera , kanske lite trickträning ! det finns 1000 saker att göra förutom att rida !

Och jag lovar att den dagen man sitter upp så har man sååå mycket gratis :bump:

Tesora (som tycker att ridningen bara är en liten del utav att ha häst )

Mycket bra skrivet :D :bow: :bow:
 
Sv: Ålder/Mognad?

Enligt ett duktig AR-tränare som jag var på föreläsning hos ska man inte börja med markarbetet innan hästen är MINST 3,5 år, med vissa hästar kanske inte förrän vid 4,5 år. Sedan bör man arbeta med markarbetet i ca 1 år innan man sitter upp på den (för att stärka musklerna), och då ska hästen vara minst 4,5 år.

Det är vad BB förespråkar.

Jag fick en kallblodstravare i oktober, hon var då tre år, och hon är definitivt inte färdigväxt. Ca 5 cm högre bak och otroligt valpig i rörelserna. Hon hade blivit inriden ett år tidigare :crazy:
Sedan hon kom till oss har hon fått arbeta på longen ett fåtal gånger, ca femton minuter per gång. Hon blir väldigt fort trött, eftersom hon liksom inte hänger ihop i kroppen, men ändå försöker hon så gott hon kan.
Framåt våren kommer jag att jobba lite mer med henne från marken, gå skogspromenader och förhoppningsvis kunna ha med henne som handhäst när vi rider ut med de andra hästarna.
Jag kommer inte att sitta upp förrän hon växt färdigt och stabiliserat sig i kroppen.

Immer
 
Sv: Ålder/Mognad?

Håller man sin häst i en stor kuperad hage i flock, anser jag faktiskt detta stjälpa mer än hjälpa.

Är du själv veterinär?
Eftersom du kan sätta dej över det man numera har kommit fram till nämligen att hästens kropp blir hållbarare med viss belastning medan den växer. Inte hård belastning. Men mer än man tidigare gjort.

Era synpunkter så långt jag läst i tråden är föråldrade. Ridhästar har länge ridits in sent i Sverige (i a f tidigare) och medelåldern varit trots (eller t o m på grund av) det väldigt låg.

Så lyssna gärna med veterinärer innan ni ger råd.

Att börja träna AR vet jag inget om när det är lämpligt men måga thycks ju skritta länge så det ska väl nte var så slitsamt.

Samla ska man förstås inte förrän hästen är stark nog.
 
Sv: Ålder/Mognad?

Jag tycker nog att man kan leka fram lite rörelser vid den åldern. Jag tränade ganska mycket att gå slalom mellan träd i skogen t.ex. på så sätt får man ju böjningen lite gratis och även lite travupptagningar med rösten när vi gick ut och gick. Detta började jag i och för sig med när hon var ca tre. :)

Men jag tror inte att det skadar att träna AR (exempel vis lite böjd rakt fram) med en helt opretentiös inställning till arbetet där ingenting behöver lyckas. ;) Jag skulle kalla det kanske mer AR-inspirerad hantering av hästen, ingen direkt träning. Sedan är det nog mycket individuellt. Vissa hästar utvecklas tidigare, vissa senare.

Men om du menar mer regelrätt ridträning inom AR skulle jag nog. som de flesta andra säger vänta till 4,5 - 5 år ungefär.

Magdalena
 
Sv: Ålder/Mognad?

Vad är kenyamodellen?

Annika

Det var inte jag som skrev om det. Men det är handlar om att Kenya har så fantastiska löpare (mänskliga). De började i mycket unga år, många fick springa lång väg till skolan varje dag. Skelettet och muskler, senor osv anpassade sig efter den belastning som kroppen utsattes för och till exempel hjärta och lungor fick bättre kapacitet att orka jobba.

Ungefär så. Det har man mer och mer börjat förorda när det gäller hästar också för att de ska hålla. Men man menar inte HÅRD belastning självklart. Att gå i hagen till 4-5 år är dock totalt fel.
 
Sv: Ålder/Mognad?

Sätta mig över?? :confused: :confused:
Vad anser du/de vet. som kommit fram till detta vara belastning men inte hård belastning då??

Ridhästar har länge ridits in sent i Sverige (i a f tidigare) och medelåldern varit trots (eller t o m på grund av) det väldigt låg.

Vad är tidigare? fram till 90? Innan 50-talet? Länge var det hösten då hästen hade fyllt 3 år som gällde. Det tycker inte jag är spec. sent, men men...
Det är ju ändå konstigt då att hästarna "förr i tiden" reds in när de var mellan 5-8 år och gjorde skolsrång ovan mark i 30-årsåldern.. (Bara något jag noterat, du behöver inte avrätta mig för det:p )
Givetvis beror ju livslängde också på hur hästen rids/behandlas även vid vuxen ålder.

Men du som tydligen har koll på detta, var inte medellivslängden 7 år för sporthästar för ett tag sen?? Inte mkt att hänga i julgranen i så fall :crazy:
 
Sv: Ålder/Mognad?

Men rätta mig om jag har fel!!!!!!!!!! Männsikor går upprätt på två ben ?? eller?? En häst går på fyra ! Och är en aning tyngre !!!
Man kan inte jämföra männsikor och hästar !!!!! Sen får det vara veterinärer eller ej !! Vet att dom kan oxå ha fel :angel:
Ingen som säger att en häst ska gå i en hage i 8 år ! MEN att man kan göra mer en att rida på i 2-4 års ålder !!!!!!!

Sen så är det ju så att hästarnas medelålder har ändrats dramatiskt !! En häst räknas som gammal nu vid åtta års ålder?

Dom döms ut tidigare och tidigare :confused: Man ska kanske fundera på varför? Vad än vissa säger så kan jag inte se att det kan vara nyttigt att rida och arbeta en unghäst med kraftiga tillväxtzoner ??
Men allt går ju att lösa med smärtstillande :angel: Ser man det inte finns det inte !!!

Har oxå ridit in hästar som har stått 8 år i hage ! Och kan tala om atten av dom håller än !! Dressyrhäst ! 24 år nu ;) Och dom andra är tyvärr borta MEN pågrund av hög ålder!

Vi kan alla tycka olika ! men jag kan säga att man blir rädd när man ser hur fort allt ska gå i dag !!!
Sen undrar jag oxå?? Var tar alla dom treåringar som man ser på testen vägen ?? Det är inte många man ser på tävlingar senare :confused:

Tesora (älskar P.R.E)
 
Sv: Ålder/Mognad?

Men rätta mig om jag har fel!!!!!!!!!! Männsikor går upprätt på två ben ?? eller?? En häst går på fyra ! Och är en aning tyngre !!!
Man kan inte jämföra männsikor och hästar !!!!! Sen får det vara veterinärer eller ej !! Vet att dom kan oxå ha fel :angel:
Ingen som säger att en häst ska gå i en hage i 8 år ! MEN att man kan göra mer en att rida på i 2-4 års ålder !!!!!!!

Sen så är det ju så att hästarnas medelålder har ändrats dramatiskt !! En häst räknas som gammal nu vid åtta års ålder?

Ja du vet säkert bättre än veterinärer. Vad vet dom?

Vem skrev enbart rida i 2-4 år??:confused: Inte jag. Lugna ner dej lite och tänk.

Ang medelålder så är det tyvärr inte ens en dramatisk förändring utan har varit så länge. Kan jag upplysa dej om. Bland annat därför har man tittat på detta. Sätt dej in i lite mer fakta annars är det ingen idé att vi diskuterar alls.
 

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
166
Senast: Sryoqwe
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 520
Senast: miumiu
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp