Ålder/Mognad?

Sv: Ålder/Mognad?

Det var inte jag som skrev om det. Men det är handlar om att Kenya har så fantastiska löpare (mänskliga). De började i mycket unga år, många fick springa lång väg till skolan varje dag. Skelettet och muskler, senor osv anpassade sig efter den belastning som kroppen utsattes för och till exempel hjärta och lungor fick bättre kapacitet att orka jobba.

Ungefär så. Det har man mer och mer börjat förorda när det gäller hästar också för att de ska hålla. Men man menar inte HÅRD belastning självklart. Att gå i hagen till 4-5 år är dock totalt fel.

Ungefär så var det ja! Har inte böckerna o artiklarna framför mej så jag orkar inte skriva ordagrant, men det var en bra sammanfattning!:)

Som jag skrev ovan :lite men regelbundet (altså inte konditionsträning) arbete skadar knappast hästen... Och inom AR, som någon skrev, så skrittas det ju ändå väldigt mycket i början!

Stora kuperade hagar borde det vara lag på att ha unghästar i! Träningen räknades förutom det....

Och ang hästar som blir inridna sent så har jag träffat flera hästar som blivit inridna som 8-9 åringar och som inte har hållt för någon mer avancerad ridning än skogsridning varken i ben eller rygg trots långsam inridning och uppbyggnad. Efter flera år av återkommande skador gav ägarna (som samtliga var mycket duktiga ryttare) upp att träna mer avancerat och sålde hästarna som promenadhästar (utom en som fick stanna kvar som sällskapshäst till en hingst).
 
Sv: Ålder/Mognad?

Ungefär så var det ja! Har inte böckerna o artiklarna framför mej så jag orkar inte skriva ordagrant, men det var en bra sammanfattning!:)

Som jag skrev ovan :lite men regelbundet (altså inte konditionsträning) arbete skadar knappast hästen... Och inom AR, som någon skrev, så skrittas det ju ändå väldigt mycket i början!

Stora kuperade hagar borde det vara lag på att ha unghästar i! Träningen räknades förutom det....

Och ang hästar som blir inridna sent så har jag träffat flera hästar som blivit inridna som 8-9 åringar och som inte har hållt för någon mer avancerad ridning än skogsridning varken i ben eller rygg trots långsam inridning och uppbyggnad. Efter flera år av återkommande skador gav ägarna (som samtliga var mycket duktiga ryttare) upp att träna mer avancerat och sålde hästarna som promenadhästar (utom en som fick stanna kvar som sällskapshäst till en hingst).

Precis, och det lär finnas forskning på det också:idea: (ang hållbarhet) Skönt att nån här är lite mer upplyst.

Tesora:
Att hästarna är tyngre än vi är ju ett skumt argument eftersom vi har bara två ben att belasta i så fall och hästarna fyra:smirk:

Hästarnas ben är ju gjorda för att bära - hästar.:idea: Dessutom är hästarna inte "barn" när man ska börja utan snarare tonåringar. Tänk om människor skulle börja träna i 30-årsåldern först:eek:
 
Sv: Ålder/Mognad?

Sätta mig över?? :confused: :confused:
Vad anser du/de vet. som kommit fram till detta vara belastning men inte hård belastning då??



Vad är tidigare? fram till 90? Innan 50-talet? Länge var det hösten då hästen hade fyllt 3 år som gällde. Det tycker inte jag är spec. sent, men men...
Det är ju ändå konstigt då att hästarna "förr i tiden" reds in när de var mellan 5-8 år och gjorde skolsrång ovan mark i 30-årsåldern.. (Bara något jag noterat, du behöver inte avrätta mig för det:p )
Givetvis beror ju livslängde också på hur hästen rids/behandlas även vid vuxen ålder.

Men du som tydligen har koll på detta, var inte medellivslängden 7 år för sporthästar för ett tag sen?? Inte mkt att hänga i julgranen i så fall :crazy:

Jo 7 år för kanske 10-15 år sen om jag inte minns fel.

Det beror lite på ras, vissa blir färdiga i kroppen senare än andra.

jag antar att du syftar på lipizzanerna? De reds in sent har jag för mej, ja. (Kan inget om dem men vid studiebesöket på S R pratade de om det där men minns inte så andra får lägga till om nån vet)
 
Sv: Ålder/Mognad?

allmänt knapplån och lite reflektioner.

Ja - det finns veterinärer av idag som påpekar just vikten av tidigare anpassning till arbete under ryttare bland svenska hästar, men vad jag har förstått gäller det framför allt i tävlings sammanhang, då man jämför sverige med övriga europa och anser att vi halkar efter i sverige pga att vi tar hästarna för sent.

ang. medelålder 7 år på hästar i sverige, så innefattar det trav och galopp sporten - vilket gör en vesäntlig skillnad och drar ner statistiken oerhört.

Om jag skall uttala mina personliga åsikter av att läsa det som skrivits i tråden så tror jag att det vore vettigt med en medelväg. Många har för bråttom med kvaliteten, 3 års test osv, och skyndar på mer än hästen är redo och mogen för.
å andra sidan blir jag faktiskt mörkrädd när jag hör att det anses att som 3 åring är det lagom att promenera slalom mellan träd med hästen vid hand i skogen. :eek:

mina hästar har gått med som fölungar i skog och mark redan vid några månaders ålder, vid ridturer, och senare som handhästar. det blir allt vanligare att föl och unghästar får växa upp på lösdrift, och röra sig naturligt, efter eget behag, i kuperad terräng, vilket är naturligt för dem och stärker både balans och leder.

gott om tid ska man alltid ha med hästar. men det måste ändå vara med sunt förnuft och måtta.
 
Sv: Ålder/Mognad?

Håller med dej. 7 år var inklusive alla men även rena ridhästar hade katastrofalt låg medelålder och har nog fortfarande. En häst kan ju bli gammal, egentligen.
 
Sv: Ålder/Mognad?

Japp! Om man, som Mackan skrev, skyndar långsamt och tar allting med "måttlighet" så kan man nog både rida in hästar hyfsat "tidigt" och ändå få dom att hålla länge!
Förstår inte heller dom som fortf är ute och promenerar med sina 4-5 åriga hästar!:eek:
Jag tar med mina unghästar som handhäst/lösa när jag rider ut när dom är 1,5-2 år... Tycker inte det räknas som träning faktiskt snarare miljöträning!:idea:

:rofl: De e klart att medelåldern dras ner när man räknar in trav-och galopphästar!
Sen är det klart, det är inte många hopphästar som tävlar när dom är över 20 direkt men där är nog inte många som har skyndat långsamt och hoppning är väl inte det naturligaste för hästar heller...
 
Sv: Ålder/Mognad?

jag tror att min instruktör säger att man kan introducera AR från marken runt 3 års ålder men då mycket mycket försiktigt...sen är det ju från häst till häste men inte innan 3 års ålder.
jag har en 1,5 åring nu och det ska bli så kul att sen kunna börjam ed henne så småningom men jag har ingen brådska,det får ta den tiden det tar helt enkelt.
Hon är van vid ridkapsonen,den har vi på ibland när vi går korta promenader...:rofl:
 
Sv: Ålder/Mognad?

:bow:

KL

Sen anser jag också (trots att jag inte har så stor erfarenhet av unghästar och inridning :p ) att varierad träning anpassad till individen varvad med viloperioder är att rekommendera.

Sen gäller det ju även att komma överens om vad som är träning... Att luffa rakt fram på mjuka skogsvägar i skritt och kanske lite trav utan krav på form och samling är det träning (i mening kondition och styrka) eller miljöträning?
 
Sv: Ålder/Mognad?

Du missuppfattade mig kanske lite;) :) , men jag körde slalom mellan trädstammar med henne som tvååring (hon var då nyinköpt helt ohanterad liten undernärd krabat:crazy: ). Men rena travupptagningar började jag med som treåring, alltså inte bara trav. Ut och joggat med henne och haft hennes om handhäst det började jag med henne som treåring, men detta eftersom allt försenades med en svår hasskada (ca ett år sedan)

Sedan undrar jag om någon har forskning på hur ryggen påverkas av tidig träning jämfört med sen? Det hade varit mycket intressant att ta del av. För även om hjärta, kärl och senor stärks av tidig träning, är det ju inte säkert att ryggen som är den svagaste punkten i ridningen, stärks.

Magdalena
 
Sv: Ålder/Mognad?

Ah! :idea: Missförstod dej nog...;)

Mycket intressant fråga, ska se om jag kan hitta nån info om detta..:d
 
Sv: Ålder/Mognad?

Jag longerade min unghäst (shire-korsn) för första gången i oktober och det gick inget bra, provade igen nu i januari och det gick ypperligt.

Han är tränsvan sedan förra sommaren och blir 2 nu i år. Jag har börjat hänga litet på honom efter råd av hon som äger mitt stall. "Sitt upp på honom nu innan ha nvuxit till sig så att han har så pass mycket balans att han kan bocka av dig."

sitta på en 2 åring? som är så långsamt växande som min lillkille? njae... tnaken kändes väldigt främmande, men hon har ju en poäng så imorrn ska jag sitta upp och bara sitta en kort stund tills han accepterat det och sedan sitta av och om 2 veckor igen göra om samma sak, sedan ytterligare 2 veckor sen får det vara tills efter sommaren så det hinner mogna i skallen på honom.

Anlendingentill detta är att han itne sänker undan ryggen när jag hänger över honom utan han bär faktiskt upp mig. Nu har vi ju stått stilla i boxen.

När jag longerar och han rinenr iväg så brukar jag knacka honom på bakdelen och då plockar han ihopa sig igen. Mer akademiskt än så blir det inte ännu.....
 
Sv: Ålder/Mognad?

*KL*

Jag går emot strömmen, och sällar mig till mountainbike-ligan. :p

Jag börjar träna mina hästar så fort jag kan lägga vantarna på dem (helst ettåringar). Dressyrlektion nummer ett är att varenda litet skrittsteg de tar tillsammans med mig, om det så bara handlar om att bli ledd till hagen, ska ske i en energisk och vägvinnande skritt med långa fina steg utan något trippande i trav, och framför allt utan att det sölas. Det är ur sån skritt man kan leka fram jättefin piaff och passage sedan när de blir vuxna.

Och så fortsätter vi därifrån.

En tvååring ska t ex gå att tömköra nästan överallt tycker jag, på promenad, utan krav på form. I bostadsområden, över broar, förbi bondgårdar och maskiner. Det gör hästen självständig och modig.

Treåringar kan gott lära sig longeringsdisciplin, alla röstkommandon, hålla gångarten, hålla volten.

Fram till året de fyller fyra är träningen för HJÄRNAN, inte för kroppen, den får de träna i hagen. När de är fyra kan de börja anstränga sig fysiskt (enklare promenadridning och småkrumelurer på banan räknar inte jag som någon större fysisk ansträngning).

Dygnet har 24 timmar, året har 365 dagar. Jag brukar jobba unghästarna i sjok om ett par veckor, och sedan står de och smälter det hela ett par veckor. De har hur mycket tid som helst att "bara vara hästar".

Jag tycker att det är vansinne att inte göra något med hästarna innan de fyller fyra. Det är inte vildhästar vi ska ta fram, det är arbetande ridhästar.
 
Sv: Ålder/Mognad?

Tackar.

För övrigt undrar jag om inte det där med sen utbildningsstart är en myt som lata uppfödare gillar att underblåsa. Då kan man ju sälja hästarna dyrt ändå, och marknadsföra hur natuuuuuuuurligt de har fått växa upp.
 
Sv: Ålder/Mognad?

Först framhärdar du att hästen ska arbetas fysiskt för att stärka leder m.m.
Sen när Svea skriver att hästen ska arbetas mest psykiskt fram till 4års ålder så håller du med...bara jag som blir förvirrad av kastet du gjorde?
 
Sv: Ålder/Mognad?

Först framhärdar du att hästen ska arbetas fysiskt för att stärka leder m.m.
Sen när Svea skriver att hästen ska arbetas mest psykiskt fram till 4års ålder så håller du med...bara jag som blir förvirrad av kastet du gjorde?

Nej hon skrev inte bara arbeta psykiskt. Läs gärna. Träna mer och anstränga från 4.
Jag kan ha missförstått hennes inlägg men det undrar jag. Ridning från 3 men inte hård ansträngning den kommer från 4 framåt. Är det så konstigt. Så här skrev svea:
enklare promenadridning och småkrumelurer på banan räknar inte jag som någon större fysisk ansträngning.

Arbeta fysiskt kan den göra på många sätt, trodde jag alla visste:crazy:

Jag är INTE för snabbutbildning och press inför championat tex, om du trodde det. Då har du missförstått.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ålder/Mognad?

Den här diskussionen har ju varit uppe tidigare.

Fram till 5 års ålder har man chans att stärka hästens ligament, skelett o strukturer "på samma nivå".

Det är ju innan dess som man bör börja att sakta bygga upp, vänja in på olika underlag och stärka kroppen. Skritt och skritt och skritt i timtal.

Jag ser väl ingen nytta i ridbanejobb osv innan den åldern, men att vänta med all fysisk aktivitet är ju så DUMT!
Efter 5 års ålder kan man bara stärka hästen marginellt, enligt den kunskap jag har inhämtat från olika källor. Muskler jovisst, men en hästkropp består av så mycket mer än dessa "lätt-byggda" delar!

Men jag är emot att hästen ska ridas in under bara några veckor eller för den delen ett par månader. För mej är inridning något tidsödande, hästen behöver tid att stärka sin kropp, alla ligament och senor i ryggraden och överallt annars måste ha haft en chans att anpassa sej till belastning. Och det tar ungefär 2 år, för en riktig uppbyggnad.

Perfekt att börja när de är 1 då, då är de redo för något mer arbete vid 3 års ålder - då de får börja lära sej att "bära upp", och vid 5 års ålder är det perfekt att rida "på allvar".

Även om en 20 min promenad kanske inte ger världens mesta fysiska träning, så hjälper den kroppen att anpassa sej till olika underlag (jag brukar försöka variera mellan grusväg, skogen off road, sandväg under en och samma promenad) och hjälper även koordination och balans, så nog fasiken blir det fysisk träning ändå.

Jag håller helt enkelt med både flashligt och svea!
Ser mest med förfasan över andra sätt att bygga upp (eller inte alls bygga upp) unghästar, men självklart kan jag också ha "fel", det finns ju många olika sätt att arbeta unghästen på och säkert många som fungerar alldeles utmärkt...

Mitt recept för min snart 2-åriga hingst har varit och är;

STORA varierade hagar och allmänt stimulation till bus och lek i hagen genom BRA lekkompisar, ej "ha en bal ståendes i hagen" (ej fri tillgång, sprider ut höet osv)
Aktivering ungefär 3-4 gånger i veckan under våren och hösten som 1-åring med tömkörning, promenader o dyl som oftast inte var längre än 20 min
Nu som 2-åring längre aktivering ungefär lika ofta, längre promenader, mer tömkörning, ha med som löshäst i skogen, mycket Off road
Samt en väl balanserad foderstat på analyserat hö
(jag har även påbörjat lite koordinationsträning o dyl som väl påminner om enklaste varianten av "skolning", mest för att det går hand i hand med den sorts balansering jag gör av hästarna. Ett kroppsmedvetande-jobb helt enkelt.)

Bá mina tankar!
 

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
166
Senast: Sryoqwe
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 520
Senast: miumiu
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp