Ålder för halter?

Sv: Ålder för halter?

Man kan visa som föl (weanling), åring, tvååring, treåring och fyra år och uppåt (aged)

Jag visade min häst när hon var ca 6 mån. Kravet som finns är att de ska kunna klara sig utan mamma den stunden man är på tävling, dom behöver alltså inte vara helt avvanda.

Om man ställer dem som 6 mån. Räcker det att de kan ledas och stå stilla? I så fall får man alltså börja tidigt...

Ni med regelboken, hur tidigt kan man registrera en appendix som fått tillräckligt med poäng till quarter? Eller det kanske inte finns någon minimiålder?

Jag brydde mig inte om att försöka ställa min häst när jag var på tävling första gången, hemma hade vi ju tränat på det, men på tävlingen var det så mycket annat att koncentrationen inte var på topp direkt :smirk:. Vad jag tyckte var viktigt på tävlingen var att hästen var tillräckligt ledvan för att ledaren ska kunna korrigera den om den blir nervös. Alltså ifall hästen blir rädd för något att man inte riskerar att hästen får panik när man tar tag i den, om man säger till hästen måste den lyssna, inte bli ännu räddare. Det kräver ju en hel del tålmodig träning, men det är det värt. Du måste ju även kunna visa hästen i trav, så träna mycket övergångar hemma när du fått hästen ledvan. en sak som inte ser bra ut på tävling är när folk måste "släpa" sina hästar i traven, hästen måste villigt följa dig.
Sen är det ju bra att träna lastning också, jag började med min häst när hon var runt 3 mån. Hon åkte själv i transporten till tävlingen. Men så hade vi ju inte långt hem heller och hon var inte borta från mamma mer än några timmar.

Jag vet inte när du kan registrera om en appendix, men länken går till AQHA's registrering regler: http://www.aqha.com/association/registration/pdf/registrationrules_08.pdf

Tack för svaren :-)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 844
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp