Ålder för att tävla hingst?

Elute

Trådstartare
Vad gäller? Vad finns det för åldersgräns för att få tävla hingst, tex A-ponny i hoppning.

Jag har hört 12 år, blir glad om det inte stämmer.

Sv: Ålder för att tävla hingst?

Nej det finns väl ingen åldersgräns för att tävla.
Men för att leda hästen på tävlingsplatsen ska man vara 16.

Så bra!:)

Åldersgränsen gäller inte på framridningen heller??

Det spelar ingen roll om hästen är hingst eller något annat, åldersgränserna för ponny gäller ändå.

A-ponny; 12 år
B-ponny; 12 år
C-ponny; 18 år
D-ponny; 18 år

Nej, man ska inte vara över 16 år, man BÖR vara över 16 år.

Muffins skrev:
Det spelar ingen roll om hästen är hingst eller något annat, åldersgränserna för ponny gäller ändå.

A-ponny; 12 år
B-ponny; 12 år
C-ponny; 18 år
D-ponny; 18 år

Jag tror hon menar omvänt..:idea: .man får (bör) inte låta en 13 åring gå omkring med en stor halvblods hingst på tävlingar exp. Alltså undre gräns för hur gammal ryttren måste va...eller har jag fattat fel?

Vet dock inte vad som gäller för ponny.

Elute skrev:
Vad gäller? Vad finns det för åldersgräns för att få tävla hingst, tex A-ponny i hoppning.

Jag har hört 12 år, blir glad om det inte stämmer.

mAn får inte tävla om man är över 13 på A&Bponny !! Man får inte starta msv elr högre före dom är 4 elr 5 tror jag !! annars får man tävla hur man vill, är du under 18år tror jag du startar som Young rider elr Junior :confused: hoppas rätt !!

Muffins skrev:

A-ponny; 12 år
B-ponny; 12 år
C-ponny; 18 år
D-ponny; 18 år

Nej ska va såhär:
A-ponny; 13 år
B-ponny; 13 år
C-ponny; 18 år
D-ponny; 18 år

Jag menade förstås en lägsta ålder för att få tävla hingst. Det har jag nu fått reda på. Sedan handlade det om hanteringen av hingsten på tävlingsplatsen, och då bör man alltså vara över 16 år... Är det inte ett krav?:confused:

En hingst hanterad av ett litet barn kan komma lös. En lös hingst bland massor av andra hästar och människor är livsfarlig! Även om den är liten.:devil: Han tänker ju bara på en enda sak...:banana:

Ok, när jag tog grönt kort sa kursledaren att man skulle vara det..
Men det var inte jag ändå.. :angel:

Nej, det är inget krav, men man är nog smart nog att kunna använda hjärnan när man är på en tävlingsplats, speciellt med en hingst och inte låta någon under 16 år hålla på med hingsten. Folk är nog inte så dumma, hoppas jag!

Summergirl skrev:
Nej ska va såhär:
A-ponny; 13 år
B-ponny; 13 år
C-ponny; 18 år
D-ponny; 18 år

A ponny är typ 12 år inte 13.. det är på b ponny.
Du måste vara 16 för att få leda en hingst men du får vara hur ung som hälst för att få tävla. det året man fyller 18 får man fortfarande rida ponny men det året man fyller 19 så rider man som junior, young rider är man ifrån 21.

Thejumper skrev:
Du måste vara 16 för att få leda en hingst men du får vara hur ung som hälst för att få tävla. det året man fyller 18 får man fortfarande rida ponny men det året man fyller 19 så rider man som junior, young rider är man ifrån 21.

ser nu att jag har virrat tilöl det.. man är junior tillomed att man är 18. det äret man fyller 19 rider man som young rider, och det gör man tills man är 21.. sen är man senior.

Thejumper skrev:

Visst är det 13 på A-ponny också?

Jag har för mig att jag tävlade A det året det ändrades och blev superglad för att jag fick tävla ett år till!

Men jag kanske minns hel fel...

Muffins skrev:

A-ponny; 12 år
B-ponny; 12 år
C-ponny; 18 år
D-ponny; 18 år

nej så är det inte::.

B-ponny; 13 år
C-ponny; 16 år
D-ponny; 18 år

My Beauty skrev:
nej så är det inte::.

B-ponny; 13 år
C-ponny; 16 år
D-ponny; 18 år

C-ponny är 18 år, det är jag helt säker på:)

Okej jag kollade upp det och det är 18 år.. måste ha hört fel

Senast ändrad av en moderator:

man är väl Young rider på stor häst från man är 16-21 om jag inte minns fel.
det är 18år på c-ponny

Man är junior tills man är 18 år, det året man fyller 19 år blir man young rider tills man är 21 då man räknas som senior.

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
595
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
931
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 118
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30