Albino i malkull!

Poxz

Trådstartare
Vi har ett par ancistrusmalar som är väldigt ivriga på att föröka sig.

Hanen har precis släppt ut 6:e kullen (tror jag att det är) ur gömstället. Och idag såg vi att åtminstone två av ungarna verkar vara albino! :eek: De är alldeles vita båda två! Det har aldrig hänt förut och båda föräldrarna är bruna som vanligt.

ancistrus-sp-1.jpg

Kan det bli så här? Eller ja, uppebarligen kan det bli så här, men hur och varför? Kan de vara så att någon av "föräldrarna" i sin tur har en albinoförälder...? Eller är det nåt fel? Att EN plötsligt blir albino i en kull kan jag köpa, men TVÅ (eller fler, vi har inte sett alla).

Fiskgenetik är inte min starka sida.

Sv: Albino i malkull!

jag har ett "bland-par" ancistrusar och ett helbrunt, men båda paren får blandade avkommor!

Och MÅNGA blir det *suck*

väldigt svårt att bli av med dem är det också...

Mina 2 par "poppar" ut ca 100 yngel i månaden, TUR att de bor med hungriga scalarer också!

jag har ett "bland-par" ancistrusar och ett helbrunt, men båda paren får blandade avkommor!

Ok, så det är inte så ovanligt alltså...?
Skumt, vi har haft malar i flera år och ALDRIG fått en albino.
Hoppas att någon av dem överlever! Ja, helst alla förstås.
Här går det ganska lätt att sälja malar bara de är stora nog.

Här är en bild på den ena. Fast mobilkameran ville inte alls samarbeta med lysrörsljus och glas, men det syns vad det är iaf. :D

albino.jpg

jag är inte heller hajare på fiskgenetik. Men funkar det som ormgenetik så bör albinogenen vara recessiv. Alltså bär båda dina fiskar på albino genen. Detta torde ge 25% albinos. Men verkligeheten stämmer sällan överens med verkligeheten ;)

Kan kanske tillägga att inom ormeriet så är det många som påstår att albinogenen är försvagande. Detta har jag inga fakta på men om det är så kanske det helt enkelt är så att dina föregående albinos inte överlevt av en eller annan orsak

Det är en trolig teori. Hade själv tankar åt det hållet.

Och om albinogenen ger svagare ungar så verkar det ju troligt att båda föräldrarna bär på en recessiv albinogen och det egentligen kläckts fler, som inte överlevt. Just eftersom i alla fall TVÅ av ungarna är albinos.

Hade det bara varit en hade jag kunnat ta det som en "engångsmutation". :) Om det nu existerar något sådant i fiskvärlden.

Rättar mig själv, klart det existerar sådant i fiskvärlden, annars skulle ju inte albinofiskar finnas alls.

Idag har vi sett tre! :banana:
Hoppas de överlever bara.

Annars skänker jag dig gärna en 30-40 st som ene hanen här släppte ut igår (+ ca 50 bruna) :D

He he nää det kanske blir lite många det... :D
För litet akvarium (det de är i just nu iaf).

Det här paret släpper inte ut så många.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
861
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 494
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?