Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är jättevanligt att de flyter Olika rötter är olika envisa. Vissa behöver bara ligga i blöt någon dag, andra kan behöva veckor. Vissa limmar fast dem i sten (gissar att det behövs speciellt lim) eller knyter fast dem i sten med sytråd. Själv hade jag sådan tur med min flytande rot att det var hål i den, och då kunde jag sätta stenar inuti den för att tynga ner tillräckligt. Ska visst gå att koka dem också, om de inte är för stora, men jag är rädd att förstöra rötterna då så jag kokade min flytande rot i bara någon enstaka minut. Hjälpte lite i alla fall.Fyllde på med sand, växter och vatten igår, och mina rötter flyter . Jag borde kanske blötlagt dem innan? Eller ska de tyngas ner på något sätt? De har varit i akvariet hela natten men visar inga tendenser till att vilja stanna på botten än.
Pumpfanskapet flyter också, antar att de där sugkopparna behöver bytas ut?
Fram tills att allt flöt iväg så såg det bra ut enligt mina ögon. Det saknas någon växt med större blad att ha i bakgrunden, kanske med någon annan färg än illgrönt som är tema för resten. Jag ska ha lite flytväxter också men de var slut, får vänta ett par dagar tills de kommer in igen. Och kanske mossa till stocken och kanonen. Köpte någon fin epifyt till ena stocken men det går sådär nu när de flyter omkring...
Fyllde på med sand, växter och vatten igår, och mina rötter flyter . Jag borde kanske blötlagt dem innan? Eller ska de tyngas ner på något sätt? De har varit i akvariet hela natten men visar inga tendenser till att vilja stanna på botten än.
Pumpfanskapet flyter också, antar att de där sugkopparna behöver bytas ut?
Fram tills att allt flöt iväg så såg det bra ut enligt mina ögon. Det saknas någon växt med större blad att ha i bakgrunden, kanske med någon annan färg än illgrönt som är tema för resten. Jag ska ha lite flytväxter också men de var slut, får vänta ett par dagar tills de kommer in igen. Och kanske mossa till stocken och kanonen. Köpte någon fin epifyt till ena stocken men det går sådär nu när de flyter omkring...
Pumpen är begagnad och sugkopparna är nog lite torra. Den fastnar inte alls, dumt att jag inte ens tänkte på det. Men men, det är några dagar kvar till julafton tack och lov.Det är jättevanligt att de flyter Olika rötter är olika envisa. Vissa behöver bara ligga i blöt någon dag, andra kan behöva veckor. Vissa limmar fast dem i sten (gissar att det behövs speciellt lim) eller knyter fast dem i sten med sytråd. Själv hade jag sådan tur med min flytande rot att det var hål i den, och då kunde jag sätta stenar inuti den för att tynga ner tillräckligt. Ska visst gå att koka dem också, om de inte är för stora, men jag är rädd att förstöra rötterna då så jag kokade min flytande rot i bara någon enstaka minut. Hjälpte lite i alla fall.
Och ja, flyter pumpen så behöver nog sugkopparna bytas ut. Köptes den ny eller är det en begagnad? Om du testar att trycka fast pumpen ordentligt på torrt glas, fastnar den då eller glider den?
Då blir det storkok ikväll!Jag kokar mina rötter, åtminstone 20 min. Vill ha ur lite av garvsyrorna om de är nya, eftersom jag inte har ett survattenakvarium. Sen kan man limma mot en sten med superlim. Det funkar även att limma epifyter, om det är svårt att få fast dem på annat sätt.
Då blir det storkok ikväll!
En annan allmän fråga; behöver jag tillsätta någon näring till växterna nu när jag inte har någon jord under sanden? Det dröjer ju innan det kommer fiskar, och sen dröjer det väl ännu längre innan fiskarna har blivit så många att de kan gödsla växterna.
Jag börjar bli riktigt sugen på att ha ett långt, lågt akvarium här hemma för att kunna köpa min favoritkampfisk från jobbet Var har du hittat ditt?44an börjar likna hur jag vill ha den. Det är lite dimmigt nu och så är det lite mer att plantera/göra innan det är helt klart men nästan där iaf! Skippade skelettskölden, orkidéen behöver jag fixa lite med om den ska kunna sitta där jag vill ha den men jag är rätt nöjd med hur det ser ut nu:
Visa bifogad fil 134915
Hoppas växterna tar sig ordentligt nu och inte bara kastar in handsken för då blir det inte kul alls!
Ska börja kolla vattenvärdena och se när jag kan flytta över lite yngel hit. Det bor lite physor och musselkräftor här sen tidigare som råkat komma i av misstag men bägge är typ odödliga så det säger inte så mycket om vattnet, men jag tror det är rätt ok. Får se vad testerna säger.
Jag börjar bli riktigt sugen på att ha ett långt, lågt akvarium här hemma för att kunna köpa min favoritkampfisk från jobbet Var har du hittat ditt?
Själv har jag haft lite problem med att alls kunna göra vattenbyten, vilket inte heller var något jag prioriterade i det "tomma" akvariet med aquasoil och växter. Men, nu har några av "flaskborstarna" blivit ljusa i toppen och jag vet att vattenvärdena inte var helt kanon för ett tag sedan, så precis innan läggdags igår stod jag och bytte vatten med hjälp av en gammal petflaska (för att få bort vatten) och vattenkanna
Idag ska jag köpa en hink för att underlätta lite för mig själv, och så ska jag äntligen ordna upp allt med mitt lilla akvarium med luminatus! På måndag sedan blir jag av med ett gäng helenasnäckor och får nya räkor i utbyte. Har ingen koll på vad jag får för något, men det kan ju aldrig vara fel med räkor så jag är väldigt pepp! Jag ska också idag börja inreda 105an, men jag måste verkligen(!) ha tag på fler växter för det. Funderar på en tur till akvarielagret, för den växt jag tycker allra mest om här hemma och som jag haft minst problem med, det är en som kommer från dem. Minns inte vad den heter, men jag vill ha fler av den och låta den verkligen synas i 105an. Den är riktigt starkt grön, har halvstora blad, växer tätt och tja... Jättefin helt enkelt!
Ah, är det vanligt att de hoppar alltså? Lock kan nog vara bra ja... Får undersöka saken liteKöpte det från amazon, gick väldigt smidigt men just detta har inget täcklock så en kampfisk lär hoppa rätt ur men man kanske kan köpa till täcklock/tillverka något själv? Funderar på om jag kan kampfisksäkra det på något vis utan att göra det fult (?) för jag tycker det här scapet hade passat en liten drake fint annars.
Växten du gillar är kanske en hygrophila corymbosa eller liknande? Låter man dem växa upp över vattenytan så kan man få den att blomma också (små söta blålila blommor).
Ja, de är duktiga på att hoppa. Långfenade är förstås inte lika bra på det men de kan också hoppa ur om man inte har vattennivån väldigt lågt. För vissa går det bra utan täckglas hela livet ut, andra kampfiskar är helt hoppgalna och det finns många skräckhistorier om kampfiskar som hittats utanför akvariet. Funderade på om det är pga att de ofta hålls i skit-"akvarium" men vissa verkar helt enkelt gilla att hoppa... Sen är det vad jag förstått också bättre för dem att gå upp och andas den varma fuktiga luften som blir i ett stängt akvarium än den torrare, kallare inomhusluften.Ah, är det vanligt att de hoppar alltså? Lock kan nog vara bra ja... Får undersöka saken lite
Och alltså, du är ju otrolig För ja, det verkar onekligen vara någon sådan växt!