Akvarie - snäckor

Bobbo

Trådstartare
Jag har haft akvarie i över 10 år och jag har alltid haft praktbotia i mitt kar så jag har aldrig sett skymten av dessa små äckliga djur, men när den sista nu dog, dök snäckorna upp på bara några dagar/veckor.

Jag har köpt två nya idag och hoppas på att de försvinner, jag vet även att vissa snäckor kan vara bra att ha då de håller rent, men jag tycker bara att de är äckliga och jag vill bli av med dom...

Jag undrar nu, vad det är för typ av snäcka jag har drabbats av..

img-2681.jpg

Såhär ser dom typ ut. Är dom farliga?

Sv: Akvarie - snäckor

Nej, inte farlig. Jag vet faktiskt inte dess vetenskapliga namn men det är den klassiska "Jag har fått snäckor"-snäckan. De dyker upp där det finns gott om mat och grönalger, så försök minska på båda så brukar de mattas av och försvinna. Slamsug gärna botten ofta så att det inte ligger en massa överblivet fiskfoder där.

Det konstiga är att det måste vara rent omöjligt för mig att få dessa, då jag rengör vattnet en gång i veckan och ger fiskarna mat ungefär varannan dag och då precis så mycket att allt äts upp på kanske 1 - 2 minuter.
Jag ger dock sånadär tabletter till malarna och de andra
Bottenfiskarna jag har, det kanske kan vara så att de inte riktigt äts upp?! :confused:

/ Bobbo :)

Uppenbarligen inte ;-)
I sanningens namn så säger ju "rengör en gång i veckan" inget alls. Jag tycker jag städar två, tre ggr i veckan hemma, och ändå ser det ut som kriget med strumpor på alla element osv.
Om snäckor kräver grönalger för att överleva, och de frodas hos dig, då måste det finnas åtminstone lite alger att knapra på.

Jag tömmer 1-2 spann i veckan, genom att suga ur allt grus osv, men uppenbarligen finns det mer smuts då jag fått snäckorna, men har en teori om att det är fodertabletterna som smutsar ner, men har suttit och studerat dessa små djur, och de är ganska intressanta. Men har ju som
Jag skrev köpt nya praktbotia, så de försvinner nog snart. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 221
Senast: Efwa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 943
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023