AKUT! Utslag/svullnader

Sv: AKUT! Utslag/svullnader

Nässelfeber it is.
Svullnaderna har gått ner, hon ser nästan normal ut nu.

Första kvällen (natten...) tog jag en svamp med ganska kallt vatten och strök över utslagen, de var ju så himla varma och kliande. Dagen efter var det bättre och igår var det nästan inget som syntes... :)

En fråga kvarstår: Varför?
Varför får de nässelfeber?

vad jag vet så kan det vara något de kommit i kontakt med, det är en allergisk reaktion och oftast så får hästen det en gång i sitt liv. MEN om det återkommer så bör man göra en undersökning om och vad hästen reagear på, det kan vara nått i luften, i maten, i vattnet, i boxen, i hagen, i gräset, invärtes och utvärtes osv... man vet oftast inte vad som orsakar detta. Hoppas du blir klokare av detta =)

En fråga kvarstår: Varför?
Varför får de nässelfeber?

Ditten eller datten typ. Min pålla har fått det av en massa olika anledningar. Många okända men även av Emins B-vitamin, insteksspray (med citronella), sulfa och jag tror även av jodopax.

Senast ändrad:

precis så har vår shettis för andra året i rad. skrapar man på bulorna (som verkar klia rejält) så lossnar de som en sårskorpa och det är ett riktigt sår under. vi försöker tvätta med alsol/klorhexidin eller tom jodopax ibland. det lindrar men vi har inte lyckats få bort det helt.

Hej!

Min häst har också fått dessa utslag har nu behandlat honom i en vecka.

Veterinär gav honom en corticon spruta första dagen sedan har han gått på tabletter varannan dag de dagar han ej får någon kommer bubblorna till baka inte i lika stor omfattning som första gången.
Första gången huvud, hals och bog höger sida
Andra reaktionen vänster sida hals rygg framben
Tredje reaktionen rygg kors lår mage

Det är som att det far ut med hela kroppen. Vågar inte ge honom mera cortison han har börjat drika mycket med risk för diabetes, fång

Det kliar ej för honom och han har ej feber!

Bild finns på min hemsida www.nogg.se/orrigarden

Senast ändrad av en moderator:

ja det ser ju helt klart ut som nässelfeber..de kan få det på grund av att hästen blivit överkänslig mot knott och annat bitande..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka