Akut sjukhusbesök på jobbet?

MissFideli

Trådstartare
Vad har ni för policy om nån blir så pass sjuk på arbetstid att denne måste besöka sjukhuset? Kör nån dit? Stannar nån kvar? Eller får var och en sköta sig själv?

Då menar jag inte vid olycka och inte arbetsrelaterat.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Ingen policy på min arbetsplats. Men förmodligen hade personen fått hjälp att ta sig till sjukhuset och sedan fått klara sig ensam.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Någon av arbetskamraterna skjutsar, skulle det behövas stannar någon kvar.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Nu är jag inte säker, men jag tror vi får fixa det själva i princip/personalen hittar någon annan som kör in.
Vi är underbemannade redan och vore tillräcklig katastrof att bli av med en ur personalen.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Jag har behövt åka in på akuten en gång på arbetstid. En kollega skjutsade mig och satt kvar med mig hela tiden, det var chefen själv som sa åt mig att jag måste fara in. Har ingen aning hur han ordnade det i schemat, om han sjukskrev oss båda eller lät oss ha betalt, och jag vet inte vad det fanns för policy. Det var ett tag sen.

Men generellt sett så om man har blivit så skadad/sjuk att man måste till akuten under arbetstid så är det ju som inget snack om saken, bara att lösa, alternativet är ju att någon eventuellt dör under arbetstid och det är en (medial) katastrof som inget företag med lite vett vill råka ut för.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Min f.d kollega fick ett missfall på arbetstid. Brukarens mamma sa "du kan komma hem med brukaren halv tre, då är jag hemma" :crazy: Hon blödde igenom byxorna på nolltid och hade otroligt ont i magen, fick knappt luft. Hon tyckte alltså att hon skulle boka om färdtjänst och åka hem med brukaren innan hon åkte in till sjukhuset :crazy: Nu var brukaren på daglig verksamhet så de passade brukaren tills mamman behagade komma och hämta brukaren. Har med andra ord inga som helst rutiner och ingen empati alls. Och definitivt ingen skjuts in!
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Jag är tågvärd och jag är inte riktigt säker. När en förare klämde sig på bortastation fick han ta taxi till sjukhus och avgången ställdes in.
Tågvärden behövdes på bussen så han fick klara sig själv. Åkte sen hem med en senare avgång.

Jag har inte blivit sjuk men när jag fick beskedet att min mamma lagts in på sjukhus fick jag kliva av och åka hem igen med mötande tåg.
Mitt tåg fortsatte utan tågvärd. Kan tänka mig att det blir samma om man behöver uppsöka sjukhus. Bäst om man klarar sig hem och kan ta det på hemma station såklart.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Har inte hört att vi har någon policy för det. Man hjälps väl åt och ser till varandra som kollegor, det känns rimligt, men det regleras inte av några dokument så vitt jag vet.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Numera jobbar jag på ett kontor. Vi har hundratals policyer. Men ingen för akuta sjukdomsfall på arbetsplatsen.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Jag fick frågan om jag behövde skjuts när jag var tvungen att avbryta pga kraftiga smärtor. Jag hoppas att det är en policy och inte bara beroende på vem som tar emot samtalet. Sällskap är nog svårare vid ej olycka, personaltillgången är ju begränsad.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Vad jag vet har vi ingen policy. Det verkar lite hysteriskt att ha en färdig policy för varje tänkbar händelse.

Rimligtvis skulle väl någon kollega följa med till sjukhuset och försöka nå den sjukes partner eller annan anhörig. Är personen verkligen svårt och akut sjuk, så tar ju sjukvården över genast vi kommer till sjukhuset, så då behövs ju inte kollegan längre.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Vi ombesörjer att personen kommer till sjukhus dvs vid urakut med hjälp av annan personal alt ambulans eller så rings anhörig in. Vi lämnar inte någon själv.

Har haft några allvarliga arbetsrelaterade saker, dels brännskada, dels chockad personal pga livshotande tillstånd på brukare (kvävning) liksom anlagd brand och chockad personal.

Våra rutiner då är klara och tydliga: Ingen lämnas ensam, krissamtal skall erbjudas omg liksom att vi kan beordra in mer personal. Vi har även en krisplan på väggen på kontoret som ska följas, vem ringer vi? När? osv. Detta går till ett journr vilket innebär att någon svarar oavsett om våra lokala eller regionala enheter inte har möjlighet. Detta sistnämnda har vi mest behövt använda vid hot och våld.
Ja och så 112 vilket vi tvingats ringa x antal gånger tyvärr, men urpolicyn är att ingen lämnas själv och för sekundärt drabbad personal skall alltid ges tid till sk spegling, där man sitter ner och får lufta sina tankar och känslor.


Gira
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Kan inte svara för mig eftersom jag inte jobbar men på min mans arbetsplats så kör någon in personen till sjukhuset och stannar kvar. Min mans chef kör själv in med personen om han är tillgänglig för han vill se till sin personal.
Det finns olika avdelningar på jobbet och dom som oftast får åka in har skadat sig fysiskt pga jobbet och ofta är det lite allvarligare skador än att någon snubblat och vrickat foten.
Dom har ingen policy utan det är allmänt vett som gäller och det borde ju gälla alla arbetsplatser tycker jag.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Nu va ju min just en arbetsolycka...

Bröt handleden på jobbet. Nu kunde jag ringa min syster som fick komma och hämta mej, jobbet satte in en annan på min plats.

Hade syrran inte kunnat hjälpa är jag övertygad om att min AL hade kommit ner för att skjutsa in mej (förvisso lämnat för att sköta övriga sysslor) men iaf...

Väktare och det var på midsommarafton ;)

Väktarbolagen är ju en riskmedveten grupp så de har ju def en policy för "olyckor"... Rena sjukdomsfall är som tur är inte så vanliga (säg missfall alt blindtarm osv) men är i stort sett 100 på att företaget skulle hantera dessa fall likvärdigt med min arbetsolycka...
(Ja jag gillar mitt företag ;) de sköter sej =) )
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Vad har ni för policy om nån blir så pass sjuk på arbetstid att denne måste besöka sjukhuset? Kör nån dit? Stannar nån kvar? Eller får var och en sköta sig själv?

Då menar jag inte vid olycka och inte arbetsrelaterat.

Personen körs till akuten omedelbums. Dock finns ingen möjlighet att stanna kvar som sällskap utan det får den drabbade försöka lösa själv....
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Jag fick blindtarmsinflammation i februari i år. Åkte till vårdcentralen själv först (ligger jättenära jobbet och trodde inte de va så farligt). Fick remiss till akuten och blev då skjutsad till akuten (typ 5 mil bort) av kollega. Inget snack om det, kollegan stannade flera timmar. Blev inlagd över natten sen ringde jag och en kollega hämtade mig dagen därpå.

Vi är som en enda stor (gigantisk) familj på jobbet så klart man tar hand om varandra. Jag är dessutom en av de yngsta och har hela min familj långt bort så mina kollegor är jättebra, kan alltid få hjälp oavsett vad så sjukhusbesök är självklart att man följer med till.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Jag som chef kör in personen och stannar självklart kvar om det finns behov. Är inte jag på plats gör arbetsledaren det. Frånvaron reglerar jag i efterhand, de flesta blir ju sjukskrivna så det är sällan något problem. Vi tillåter även akuta läkarbesök på arbetstid.
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Jag jobbar i ett fängelse så det är ju en lite speciell arbetsmiljö eftersom man inte bara kan lämna sin arbetsplats hur som helst.

All personal bär larm och skulle jag få t.ex. en hjärtinfarkt så hade jag dragit mitt larm. Då får jag snabbt hjälp och vi har dessutom fem hjärtstartare på anstalten. Är det under "normal" arbetstid så har vi dessutom sjuksköterskor och vissa dagar läkare på plats.
Är det något mindre akut men ändå tillräckligt akut för att åka till sjukhuset så hade jag tagit kontakt med vakthavande befäl och denne hade sedan löst situationen så jag fått skjuts dit, antingen av en kollega eller av någon anhörig. Det hade beroende på tidpunkt på dagen krävts att min och kollegans arbetsområden fått täckning av andra kollegor. Det brukar lösa sig med lite pusslande men det är som sagt VB:s ansvar, inte mitt.
Flera av kollegorna umgås jag med även privat så hade de varit i tjänst så hade de givetvis ställt upp :)

Jag är en av naturen obekymrad person så jag hade inte begärt att kollegan stannat kvar på sjukhuset utan jag klarar mig fint ensam. Jag hade inte begärt att någon anhörig stannat heller för den delen :p
 
Sv: Akut sjukhusbesök på jobbet?

Ingen uttalad policy, men i praktiken skulle jag gå hundra meter till akuten medan min kollega håller ställningarna själv. Vore det riktigt illa skulle kollegan följa med mig, eller vice versa. Inga arbetsinsatser kräver bådas närvaro samtidigt, så det enda som händer är att somliga ärenden dröjer litet extra.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 971
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Whoever
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp