Akut problem. Köpt häst, men orkar inte mer, rent mentalt!

Sv: Akut problem. Köpt häst, men orkar inte mer, rent mentalt!

Nja, jag tycker nog inte heller att det är rätt att kritistera dig för att du köpt en häst när du mådde dåligt, tycker väldigt synd om dig, om du inte hade någon i din närhet som kunde stötta dig och kanske ge råd så att du hade väntat med att köpa häst). Det är hur du löser det hela nu, som är det viktiga. Hästen förtjänar ju uppenbarligen ett bättre öde!!
Vidare tycker jag nästan att det är snudd på läge att polisanmäla den där stallägaren!! Det kallas STÖLD när man tar av andras hö eller halm, utan att fråga först och det kallas TJUVRIDNING när man sätter upp sig själv eller någon annan, på en häst man inte äger, utan lov!!!
Sedan behöver du ta dig en funderar på om du vill fortsätta med hästen när allt lugnat sig? Det finns ju många olika alternativ. Skaffa en halvfodervärd eller en medryttare - så att du får hjälp med ekonomin. Eller låna ut henne under en tidsbestämd period. Låt henne gå på lösdrift utan att göra något alls? Om du däremot känner att du absolut inte vill ha kvar henne, kontakat förra ägaren - även om det är din nya pojkväns syster. Om de inte kan förstå och stötta dig i detta, så är de väl inte något att hänga upp sig på ändå? Kanske hårda ord - men så är det ju! Det är i svåra stunder som de riktiga vännerna står pall för trycket!! Lycka till!

Vad är det för stallägare som som lånar ut din häst utan lov? Byt stall omgående! När du åker från hästen måste du kunna vara förvissad om att hästen tas väl omhand.

Jag skulle bli totalt vansig om någon skulle rida min vallack utan lov. Och var han halt då hade jag dirkt anmält den som gav lov/gjorde det för djurplågeri.

Finns det någon lösdrift i närheten?
Är själv inte fräsch (fick en ej tidsbestämd sjukpension för närmare 10 år sedan). Jag har min vallack uppstallad hos en granne på lösdrift med helpension. Visst ger jag lunch och sådant och hjälper till när jag är ok men har inga krav och måsten.

Jag sälde min förra häst för att min kropp inte orkade med ett piggt fullblod. Hade turen att få låna en häst på foder hos hans dåvarande ägare och testa på om det gick. Jag skaffade honom för att ha något att se fram emot och som sjukgymnastik. Genom att jag har honom på helpension så kan jag lägga mina krafter att göra saker med honom istället för att de ska gå till allt jobb runt omkring. Sedan behöver jag inte ha dåligt samvete när jag har ett skov för han går med 8 andra vallacker i en stor hage och busar med varandra.

Att ha en häst inhyrd i box och sköta allt omkring och måsta till stallet 4g om dan oberoende av vilket skick man är i skulle inte funka för mig.

Ledsen att du mår så dåligt men jag säger som de flesta här på tråden att du får nog se till att sälja hästen.
Hästens välbefinnande får inte bli lidande "bara" för att matte mår dålig.. Om man ska ha häst så måste man gå in helhjärtat för att hästen har det så bra som det bara går vilket i ditt fall inte stämmer..:cry: Det är bara att bita i det sura äpplet och prata med den förra ägaren.. Du får förklara för henne hur pinsamt det än är.. Annars blir hästens lidande allt värre.
Sen har du förhoppningsvis lärt dig att man inte köper häst i en handvändning utan det är ett beslut man måste begrunda länge och väl innan man slår slag i saken. Satsa på en annan hobby om du är så trött och ointresserad av hästar.. Skaffa inget annat djur heller för den delen förrän du mår bättre.

Sen måste jag säga att stallet du har hästen nu i verkar ju helsjukt. Så får det bara inte vara. Usch för sådana människor! Hade det drabbat mig så hade jag blivit skogstokig! :mad::devil:

Något att fundera på:
om man inte kan ta hand om sig själv hur kan man då ta hand om någon annan levande varelse på bästa sätt? :confused:

Ta väl hand om dig och jag hoppas du kommer att må bättre inom en snar framtid! :)

Säger som de andra, du skulle verkligen inte skaffat häst från första början eftersom det var av fel avsikt. Du kunde gott ha låtit din tid upptas av en tamagotchi.

När man känner så som du gör, dvs att man hatar hästen, då är risken stor att hästen får ta skit för dina dåliga dagar.
Du borde ringa förra ägaren omgående och se om hon vill ha tillbaka den. I detta fall kvittar det väl om din pojkvän blir beskviken, vi talar ju faktiskt om ett levande djur.

Säger som de andra, du skulle verkligen inte skaffat häst från första början eftersom det var av fel avsikt. Du kunde gott ha låtit din tid upptas av en tamagotchi.

de tycker jag är lite galet..en häst kan hjälpa väldigt mycket när man har de jobbigt..då skulle jag inte heller köpt häst igentligen om man ser de på de sättet.

däremot kanske de hade vart bättre att ta en häst på foder så man verkligen vet att man klarar av de..de gjorde jag ett år innan jag köpte...eller va medryttare.

Fast jag håller fast vid att en häst köper man inte utan att ha tänkt över situationen, jag tycker detsamma om hund.
Jag tycker det känns väldigt olustigt att trådskaparen skriver att hon hatar hästar bara för att hon hamnat i ett dåligt stall. Hästen har inte gjort något för att bli hatad.

Det är min åsikt iaf.

jo de är konstigt tycker jag med..ja skulle ju inte hata hästarna för att stallet är dåligt.
men menar bara att en häst är bra hjälp..men de är klart man måste tänka lite innan.

För det första; jag hatar inte min häst! Jag är bara urless på allt runtomkring. Jag älskar min häst, men jag har ingen tid och ingen ork för den som det ser ut nu. Letar för tillfället efter en fodervärd till henne, men kan ej lämna ut henne så länge hon är halt eller i vila på grund av hältan (som ej är kvar längre). Och som det ser ut nu så har min häst det inte dåligt. Hon har en hage att röra sig i, en ren box på natten och så får hon mat 4 ggr om dagen och fri tillgång på vatten. Så jag vill inte påstå att jag plågar min häst, direkt.

Jättetråkigt för dig att du måste välja bort det som du håller kärt!

Det jag tänkte på var om du kunde få någon som förstår dig och din häst att hjälpa till ett litet tag. Kanske någon lätt liten tjej som kan börja motionera hästen och borsta och pyssla lite?

Spontant så säger jag anledningen till återköpsrätt är att ha koll på om hästen hamnar på ett dåligt ställe. Säljer jag häst med återköpsrätt skriver jag även in att hästen ej ska lämnas ut på foder ( då utgår vite).

Hoppas du finner ork att lösa bekymrena nu när du har fått lite stöd av vissa här. De som svarat har sunda värderingar.

det är precis en sådan köpare man fasar för!! Jag skulle må dåligt om jag hade sålt hästen till dej!! DET ÄR INTE HÄSTENS FEL ATT DU MÅR DÅLIGT!!! :mad:

Finns tyvärr inget som heter återköpsrätt rent juridiskt.
Har du sålt hästen så har du förverkat rätten till den.
Men om jag vore som du så skulle jag ringa förra ägaren, det var ju just för situationer som denna som hon skrev in det i kontraktet.
Om jag var som hon så skulle jag bli glad och lättad av att du tog kontakt med mig och sa som det var. Det är ju precis det man vill som tidigare ägare.
Det är inte kul att ha häst om den är en börda, ta hand om dig själv och kanske bli medryttare på ngn häst istället, utan krav på prestation, och utan ansvaret för en annan individ.
Och alla ni som är fyllda med hårda ord, man kan uttrycka sig på olika sätt, att sparka på någon som ligger gör knappast att de reser sig igen.

Lycka till!

Hej jag vet hur det är när man inte har tid eller lust längre och hästen blir en börda!! Det är hämskt! Jag har en häst som jag haft i 4år. Under dom två senaste åren har mer och mer av min tid gått till skolan. Jag har inte häller mått så bra pga familjeproblem och jag har tappat kontakten med många vänner. till en början tog jag hjälp av medryttare men när inte det räkte lånade jag ut honom på foder. Nu kan har inte fodervärden några hagar längre och jag får snart tillbaks min häst!! Jag vill ju jätte gärna ta hand om honom själv, men det går inte:cry: Jag orkar inte merNu måste jag hitta en köpare eller ny fodervärd på honom eftersom jag inte har något stallplats till honom och kan inte ta hand om min kära vän. :cry:

Förstår hur du känner. Tycker absolut att du ska sälja tillbaks hästen till den gammla ägaren. Var glad att du redan har en köpare på hästen :smirk:

Ville bara berätta för er alla att jag har pratat med förra ägaren och nu ska hästen ut på foder när hon har blivit totalt "ohalt". Så allt löser sig till sist! Tack till de som har stöttat och förstått, till er andra kan jag bara säga att ni är tragiska människor som har total brist på empati för andra!
En häst far faktiskt inte illa bara för att man inte rider den och ryktar den tjugotusen gånger i veckan!

Vad härligt att det årdnar sig för dig =) Hoppas att hästen får stanna hos fodervärden ett tag nu då så att du får ta igen dig. Har du tänkt att du ska ha hand om den när du mår bättre sedan? Jag tror inte att din häst lidit det minsta, du bryr dig om den och vill att den ska ha det bra, och du har ju inte lämnat den i sticket på något viss. Tycker du gjorde ett bra beslut =)

En häst far faktiskt inte illa bara för att man inte rider den och ryktar den tjugotusen gånger i veckan!

att folk tyckte hästen for illa är nog mer för att du beskrev stallplatsen som ganska så hemsk, med hemskt folk o så...när andra red osv..inte att hästen for illa för att du inte red den.

Ok! Blev inte riktigt klok på det innan!! Ja, det är tänkt att jag ska ta tillbaka hästen när jag mår bättre, men som det ser ut nu så sätter jag hästen på foder i 4 månader och så tar vi det som det kommer. Förmodligen har jag hunnit reda upp mitt sinne tills dess!

Lycka till!!! Om/när du tar tillbaka hästen se till att du hittar ett bra stall.

För att använda en klyscha så verkar det som om du tagit vatten över huvudet. Och till skillnad från många andra så tycker jag absolut inte att du är en sämre människa för det! Misstag kan alla göra, men det är hur man reder ut sina misstag som avgör om man är en dålig eller bra (häst)människa anser jag.

Jag tycker du ska ringa till den du köpte hästen av. Rent juridiskt kan en säljare inte kräva återköpsrätt, men eftersom du verkar tycka det är ok att säljaren blir erbjuden att köpa tillbaka hästen så hör av dig till honom/henne. Berätta det du skrivit här! Att pga saker du inte kunde stryra över så blev hästägandet för mkt för dig just nu.

Och till alla kritiker i tråden, livet ger inga garantier, ibland förändras ens liv i riktningar man inte kunde ana... ;)

Lycka till!

:bow::bow::bow: Mycket klokt skrivet. Jag håller med till 100%. Ring förra ägaren du och säg som det är. Gå inte och dra på det heller, utan gör det nu, så slipper du våndas mer. Kram och lycka till med allt! Och du vet väl, att när allt är som värst, så kan det bara bli bättre!

Tillägg en stund senare: jag läste tråden lite slarvigt och såg först nu att du ringt och att det ordnat sig. Härligt!

Jag kan tycka att du har haft förjävlig otur rent sagt ut, som hamnat i två stall som inte låter nå vidare kul. Detta kan defentetivt dra ner på lusten.

NU när du har lämnat ut hästen på foder, har du ju tid att tänka genom hur du vill göra i framtiden.

Förresten hamnar du i såna situationer igen som med höproblem, var inte rädd att sätta hårt mot hårt, det är det enda vissa männiksor förstår.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV