Akut problem. Köpt häst, men orkar inte mer, rent mentalt!

Q

Queen_Of_Valhalla

Hej alla hästmänniskor!
Jag har ett stort problem som jag gärna vill få råd och tips om! I höstas köpte jag ett t-märkt arab-welshsto (c-ponny) på grund av diverse olika anledningar. Rent krasst måste jag säga att helt ärligt så köpte jag hästen för att jag mådde mycket dåligt på grund av familjära omständigheter och jag kände att jag behövde något som upptog min tid. Jag köpte hästen och jag och ägaren skrev ett kontrakt är ägaren fick återköpsrätten ifall jag skulle sälja hästen en dag.
Nu till problemet; Allt har bara haltat sig fram, både mitt liv med hästen, mitt liv med andra och rent ekonomiskt. Hästen känns som en börda! Jag har helt tappat lust och ork för allt vad hästar heter! Till råga på allt var jag för två veckor sedan tvungen att flytta hästen till ett nytt stall, då min ovänskap med förra stallplatsen gick ut över hästens skötsel. Men nu står hästen i ett än värre stall, där stallägaren har använt upp allt MITT hö till MIN häst (bal på 250-350 kg) på de här veckorna! Köpte även en 500 kg halmbal till min häst som hon har tagit av och som nu är helt slut! Därtill säger hon att hon bara har lånat ca 10 kg hö till sin häst, men hur F*N är det möjligt att MIN lilla C-ponny lyckats äta upp en hel bal hö, när hon bara får 6-8 kg hö om dagen?????
Jag vill bara sälja hästen, men det känns så olustigt att ringa och fråga om hon vill köpa tillbaka hästen för att jag inte har lust att ha den kvar! Plus att hästen är xtremt svårlastad, så jag vill inte gå igenom den proceduren igen!
Snälla, vad ska jag göra?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Akut problem. Köpt häst, men orkar inte mer, rent mentalt!

ring förre ägaren ändå. Säg att dit liv fått förändrade omsändigheter och fråga om h*n villköpa tillbaka hästeneller om du ska sälja den vidare. Du behöver inte förklara dig närmare än så.

Du kan ju ta kontakt med förra ägaren och tala om hur det är, så som du gjort här och nu. Kanske kan ni hitta en gemensam lösning på det hela. Eller i allfall få dennes syn på saken om vad som kan göras.

Prata med människan som tar ditt hö igen! Säg till henne att antingen ger hon fasiken i ditt hö eller så flyttar du därifrån, vilket hon förlorar pengar på. Eller så kan du ju ta av hennes grejer, och säga exakt samma sak som hon säger..:smirk:
Jag förstår om allt känns jobbigt för dig. Hästägandet är inte alltid en dans på rosor tyvärr:( jag har det också svårt ibland ekonomiskt men man tar sig alltid ut på något sätt. Vad gör du med din häst? Kan den ridas? Ta en hel dag och bara umgås med hästen, rid på en mystur(om det går) och ta det bara lugnt. Alla måste vi andas nån gång:)

Men det är än mer komplicerat än så... Förra ägaren är syster till min nya pojkvän, och det känns så jävla dumt! är rädd för att båda två ska bli besvikna på mig!

Just nu gör jag inget med min häst. Hon blev halt för en vecka sedan, för att nya stallägaren satte upp en människa som busred henne! Plus att hon tillät en annan människa RIDA MIN HÄST medans hon var halt!!!!!!!! *vansinne* Jag bara hatar allt vad hästar och idioter heter just nu!

sälj hästen til någon som kan ta bättre hand om henne. låter ju inte som hon har det särskilt bra hos dig/i ditt stall..

men du kan väl inte hata hästen för att det finns idioter i ditt stall?

ditt köp låter väldigt ogenomtänkt.
du bör sälja hästen omgående.

eller så byter du stall.
du kan INTE ha kvar hästen i sådant stall.

Stakars lilla häst! :cry:

Jag blir så less på människor som agerar som du. Handlar först och tänker sen. Det är ett levande djur det handlar om. Alla gör vi fel men när det gäller levande varelser tycker jag att man borde vara mer varsam med hur man agerar. Man kan inte bara tänka på sig själv!

Tänk på hästen som har fått utstå detta. Tjuvridning, icke bra skötsel och vad jag kan förstå av det som står har du inte tagit hand om den så bra. Och nu till råga på allt så ska stakarn behöva åka iväg igen.

Tänk dig sjäv att behöva hatta hit och aldrig få känna riktigt trygghet. Måtte hästen hamna hos någon som tar hand om den på rätt sätt och att det blir ett varaktikt hem, livet ut, med mycket kärlek och god skötsel.

Jag tycker att du ändå ska prata m förra ägaren! Även om det känns dumt o jobbigt. När man mår dåligt så är en häst ingen bra lösning utan den blir bara ett bekymmer!! Hästen kan absolut inte stå kvar i det stallet!! kan ju bli allvarligt skadad o du blir bara mer o mer ledsen o deppig!! Tänk på bägges ert bästa!!

Rent krasst måste jag säga att helt ärligt så köpte jag hästen för att jag mådde mycket dåligt på grund av familjära omständigheter och jag kände att jag behövde något som upptog min tid. Jag köpte hästen och jag och ägaren skrev ett kontrakt är ägaren fick återköpsrätten ifall jag skulle sälja hästen en dag.

Först en åsikt;

Det är ganska fascinerande måste jag säga att så många tänker som du, jag mår dåligt alltså måste jag skaffa ett djur som kan hjälpa mig igenom detta... sen om jag inte orkar med djuret så skickar jag det vidare... :mad:

Om man behöver nåt som upptar ens tid är det inte att rekommendera att skaffa ett levande djur... börja samla frimärken istället!!

Sen en annan;

Jag lider med dig om du mår dåligt och har problem i familjen, börja med att försöka ta hand om dig själv så du själv får det bättre och mår bra!! Med andra ord, du måste prata med förra ägaren och så fort som möjligt sälja hästen...

Hej alla hästmänniskor!
Jag har ett stort problem som jag gärna vill få råd och tips om! I höstas köpte jag ett t-märkt arab-welshsto (c-ponny) på grund av diverse olika anledningar. Rent krasst måste jag säga att helt ärligt så köpte jag hästen för att jag mådde mycket dåligt på grund av familjära omständigheter och jag kände att jag behövde något som upptog min tid. Jag köpte hästen och jag och ägaren skrev ett kontrakt är ägaren fick återköpsrätten ifall jag skulle sälja hästen en dag.
Nu till problemet; Allt har bara haltat sig fram, både mitt liv med hästen, mitt liv med andra och rent ekonomiskt. Hästen känns som en börda! Jag har helt tappat lust och ork för allt vad hästar heter! Till råga på allt var jag för två veckor sedan tvungen att flytta hästen till ett nytt stall, då min ovänskap med förra stallplatsen gick ut över hästens skötsel. Men nu står hästen i ett än värre stall, där stallägaren har använt upp allt MITT hö till MIN häst (bal på 250-350 kg) på de här veckorna! Köpte även en 500 kg halmbal till min häst som hon har tagit av och som nu är helt slut! Därtill säger hon att hon bara har lånat ca 10 kg hö till sin häst, men hur F*N är det möjligt att MIN lilla C-ponny lyckats äta upp en hel bal hö, när hon bara får 6-8 kg hö om dagen?????
Jag vill bara sälja hästen, men det känns så olustigt att ringa och fråga om hon vill köpa tillbaka hästen för att jag inte har lust att ha den kvar! Plus att hästen är xtremt svårlastad, så jag vill inte gå igenom den proceduren igen!
Snälla, vad ska jag göra?

Tror du att du skulle ha mer glädje av hästen när du mår bättre själv? I så fall tycker jag att du ska lämna ut henne på foder och ta hand om dig själv ett tag! Lycka till :)

Håller helt med Dennis. Ta tag i ditt liv och sök hjälp både för din egen skull och hästens

Håller helt med Dennis. Du måste ta tag i ditt liv både för din egen skull och hästens.Det är tyvärr så att det är den som blir lidande:(

:eek:oops bidde dubbelt.sorry

Du kan ju ta kontakt med förra ägaren och tala om hur det är, så som du gjort här och nu. Kanske kan ni hitta en gemensam lösning på det hela. Eller i allfall få dennes syn på saken om vad som kan göras.

håller helt med

För att använda en klyscha så verkar det som om du tagit vatten över huvudet. Och till skillnad från många andra så tycker jag absolut inte att du är en sämre människa för det! Misstag kan alla göra, men det är hur man reder ut sina misstag som avgör om man är en dålig eller bra (häst)människa anser jag.

Jag tycker du ska ringa till den du köpte hästen av. Rent juridiskt kan en säljare inte kräva återköpsrätt, men eftersom du verkar tycka det är ok att säljaren blir erbjuden att köpa tillbaka hästen så hör av dig till honom/henne. Berätta det du skrivit här! Att pga saker du inte kunde stryra över så blev hästägandet för mkt för dig just nu.

Och till alla kritiker i tråden, livet ger inga garantier, ibland förändras ens liv i riktningar man inte kunde ana... ;)

Lycka till!

hur hade de varit ifall de va ett bra stall då? byt stall om de går till något bättre med trevligt folk, då kanske hästägandet blir roligt igen?
eller va de hästen du tröttnat på..eller på folket i stallet?
ring den förra ägaren och säg hur de är så kanske den idåfall kan hjälpa till med att sälja hästen, ibland funkar de helt enkelt inte.

annars att köpa häst när man inte mår bra kan ju hjälpa lika mycket som de kan gå åt helvete, de vet man ju inte innan..men kanske hade vart bättre att ta en häst på foder istället så man märker vad man klarar av o inte klarar av.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV