Akut p-piller till häst?

Arwen

Trådstartare
Finns det akut p-piller till häst? Som det finns till människor typ. Eller akut p-spruta kanske? Om man misstänker tjuvbetäckning tex. Hur tidigt kan man göra en dräktighetskoll och hur sent får man göra abort på ston?

Sv: Akut p-piller till häst?

Kontakt veterinær snarest mulig etter en mistenkt tyvbedekning. De kan sette abortsprøyte. :)

Runt 16-17 dygn efter den misstänkta betäckningen gör man ett ultraljud och om dräktigt kan man ge en hormonspruta som gör att stoet aborterar och kommer i ny brunst. En sådan spruta kan man ge fram till ca 120 dagar men man brukar vilja göra det innan dygn 35 om man vill att stoet ska gå i brunst igen den säsongen. Efter 100 dygn någonstans är det större riskt för komplikationer så det tror jag man avråder ifrån.

Man kan framkalla kastning hos häst ända fram till vad jag vet 7 månader med det tror jag inte man får någon veterinär att göra. Dels är det en risk för stoet och dels lever ofta fostret och man måste avliva det.

Tack för svar.
Kommer nog att kontakta vet i vilket fall för att få henne dräktighetsundersökt då hon gått med klapphingst som påstods vara valack.:mad:

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 881
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka