Akut läge - gaffelband, böjsenans förstärkningsband, carpalsenskida?

Lejonelle

Trådstartare
Hej - kan ni hjälpa mig att bedöma vilken struktur som skadats? Hö fram på ridhäst. Svullnad och värme från framknät och ned c:a 15 cm, på insidan. Mest värme c:a 4 cm nedanför ärtbenet i trakten av carpaltunneln/böjsenans förstärkningsband. Ingen kontur på böjsenorna, ytliga böjsenan ren. Kan ej med händerna känna någon skadad vävnad typ sår på senskida.

Eftersom jag håller på med friskvård och inte med akutvård så har jag rekommenderat boxvila, kylning och om några dagar ett ultraljud för att bedöma skadans omfattning. Men det känns ju lite fånigt att skicka ägaren till klinik om det skulle visa sig vara ett brustet blodkärl, så vill gärna ha era tips på hur jag säkrast kan bedöma vad det är. Får man en spolformig svullnad vid hög gaffelbandsskada? Ger carpalsenskida alltid svullnad även över knät? Hur brukar skada i djupa böjsenans förstärkningsband visa sig i det akuta läget?

mvh
Lejonelle

Sv: Akut läge - gaffelband, böjsenans förstärkningsband, carpalsenskida?

Så nu vill du ha en snabbkurs i bedömning av sen/ligamentskador så du vet om du skall skicka hästen till klinik. Har du inte tagit dig vatten överhuvudet nu?
PL

Hade jag varit i din sits hade jag inte rekommenderat något annat än att kontakta veterinär. Seriöst, vad är fånigast; att skicka ägaren till klinik och hitta ett brustet blodkärl, eller låta hästen stå i boxen utan behandling - och så visar det sig att det är något annat? Som kanske krävt omedelbar, eller bara snabb, behandling? (man vet ju aldrig?!)

Du skrev det bra själv, du håller inte på med akutvård. Varför då ens fundera?
Vissa saker ska man inte ens fundera på - bara agera.

Varför så otrevlig? Jag har givetvis hänvisat ägaren till klinik men det är meningslöst att ultraljuda så nära inpå som du vet. Brukar själv vara ganska generös med min kunskap här så tänkte jag kunde få något tillbaka, höra vad ni tyckte, kanske få en ny infallsvinkel och lära mig något. Vad är det för fel med det?
Lejonelle

Se mitt svar till Peter. Det handlar inte om att jag inte vill remittera vidare, det har jag redan gjort.
Lejonelle

Sättet du skrev på antydde att det var fråga om du skulle skicka hästen vidare till vet eller ej vilket klart störde mig. Ledsen om jag missuppfattat situationen.
PL

Jag kanske har missuppfattat, men jag kan inte se någonstans i texten att du rekommenderat ägaren att kontakta veterinär. Jo, efter ett par dagar, men - när det gäller såna här skador vet både du och jag att det kan bli värre om man väntar. Ingen vet ju ens vad det är för skada. Desto större anledning att kontakta veterinär Omgående - inte vänta.

För övrigt tyckte jag inte att Peters inlägg var otrevligt, bara rakt och konstruktivt.

Jag uttryckte mig förmodligen inte så tydligt eftersom det var självklart för mig.

Jag håller dock inte med dig om att en misstänkt översträckning i en senskida eller ett förstärkningsligament blir värre av ett par dagars boxvila och kylning. Den akuta insatsen handlar om att begränsa rörligheten för att minska risken för att förvärra skadan. Vid ultraljud ser man inget pga blödningen. Det är skillnad om hästen är gravt halt, smärtpåverkad, om man misstänker ruptur, fraktur eller liknande. Något sådant misstänkte jag inte så därför vågade jag råda min stallkompis att avvakta ett par dagar.

Därmed hoppas jag att jag har gjort det klart att jag inte försöker hålla hästen borta ifrån veterinären. Blir mycket glad om du har lust att kommentera mina specifika frågor.

mvh
Lejonelle

Det är OK. Blir väldigt glad om du vill ta dig tid att kommentera de frågor jag ställde. Det hjälper mig, kanske andra läsare också.
mvh
Lejonelle

Jag tycker det är skitsvårt att uttala mig utan att ha sett o känt själv därför avstod jag. Jag tycker mest det låter som senskidan, den går ju bara upp ngt ovanför karpus.
Förstärkningsbandet brukar inte ge någon synlig svullnad kan gå att få smärtreaktion vid palpation på böjt ben.
PL

Senast ändrad:

Håller med, är du inte säker på vad det är så ska du inte behandla hästen! Som du säger är det ju inte ditt område... Kanske vore annorlunda om det var din egen häst, men det här låter ju som om det är en "kunds" häst, och då är det ganska dumt att ge råd man inte har belägg för.....

Behandla hästen? Kära vän jag har inga planer på att behandla hästen. Jag är inte veterinär. Jag ställde några ganska precisa frågor om symptom vid skador i olika strukturer, i förhoppning om att få lite infallsvinklar från folk här som har mer erfarenhet av akutskador än vad jag sjäv har. Inte för att ge mig på att leka veterinär utan för att i bästa fall lära mig något. Kan du besvara mina frågor så tar jag tacksamt emot dina svar.
mvh
Lejonelle

Tack. Jättebra, nu lärde jag mig något.
mvh
Lejonelle

vilken fånig pajkastning. man fick ju ingen ny kunskap direkt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka