Akut! Hur farligt?

S

Spartacus

Finns det någon som vet?
Hur farligt är det egentligen för hästar att stå tillsammans med grisar?
Ska försöka formulera mig bättre..
Påverkas luften i stallet av grisarna och isf. hur ont av det har hästarna?

Sv: Akut! Hur farligt?

Ingen aning men visst finns det anläggningar som har både hästar, kor och grisar men om dom är i samma byggnad vet jag ju inte..

ska man ha det hade jag nog läst på lite om grisar och skötsel av dessa och ev. om dom har andra parasiter än hästar och sånt..
Sedan höra med dom som är ansvariga för grisarna hur dom tänkt sig och hur just dom sköter om djuren..

Varför skulle det vara farligt? Ett stall ska ska ha bra luftväxling och jag vet de som haft grisar och hästar i samma stall utan problem. Enda problemet som jag ser det är att hästarna kan ha åsikter om sina grannar innan de vant sig.

Visst kan det damma ganska bra i vissa grisstall vid utfodringen. Men om det byggt på rätt sätt så ska ventilationen se till så att det inte blir problem.
En annan sak kan vara att man gärna har grisar i varma stall vilket ju kan påverka hästen om den går ute mycket.

Det mycket värre att ha hästar ihop med fjäderfä som höns än med grisar.

Tror heller inte att det är några större problem för hästarna om det är bra luftväxling.

Själv hade jag inte haft mina hästar med grisar pga den djävulska lukten från grisarna. Jag hade häst i ett stall som hade haft grisar tidigare och det luktade apa om kläderna när jag kom hem. Träffade för lite sedan en grisabonde och urrrkkk säger jag bara.

Ett välventilerat stall bör ju inte ställa till med några problem, dock vet jag sen tidigare att väldigt många hästar är livrädda för grisar av någon orsak.:confused:

Min store häst bor ihop med en minigris. I och för sig en ganska stor en. I början var han tydligen väldigt vaksam men han har vant sig och tittar numera bara långt efter grisen när den går förbi.

Min kompis hade: 2 ponnyhästar, 2 hängbukssvin, några getter, 2 kvigor, några kaniner, några gäss och några höns i samma stall en gång i tiden. Det funkade alldeles utmärkt för hon hade extremt bra ventilerat i denna byggnad. Gammal ladugård med självdrag och stor trumma. Aldrig att det någonsin var dammmigt i denna ladugård och inga hostande djur eller annat (parasiter mm). Ingen hade ont av varandra alls. Är ju bara en vanesak helt enkelt. Kan poängtera att ladugården alls inte var stor och takhöjden var låg. Men bra luft hade hon.

Gud va gulligt det låter. Som en liten bondgård i miniformat. :D Men låter som ett heltidsjobb att sköta och fodra alla djuren.

*KL* Jag har fyra hästar, fyra Får och två katter i stallet som givetvis är välventilerat. Taktrumma + fyra dörrar ut (en i varje väderstreck).
Jag har halmbädd till alla och mitt stall luktar inte alls varken skit eller amoniak. Bara härlig häst, Får och kattdoft:idea:
Tog ett tag innan de övriga djuren vande sig vid fåren, men nu är alla med i flocken.
Gris tror jag inte luktar i sig, Många grisar på liten yta med otillräckligt strö kan jag tänka mig stinker.
Men så är det med alla djur som inte får ordentligt med strö och noggrann mockning varje dag.

Finns det någon som vet?
Hur farligt är det egentligen för hästar att stå tillsammans med grisar?
Ska försöka formulera mig bättre..
Påverkas luften i stallet av grisarna och isf. hur ont av det har hästarna?

Jag skulle inte ha grisar i samma stall som hästar,har själv haft två minigrisar i stallet och även om hästarna tolererar sällskapet och lukten så kan tyvärr grisar även om det är bara en, komma upp i ganska höga decibel om de skriker..:eek:

Även grisar är individer och jag hade en som blev mkt förolämpad om maten dröjde minsta lilla,min gamla häst blev vansinnig på den ylande grisen så det blev en egen byggnad som grisarna fick bo i.:D

Alla blev nöjda och glada.:p

Sen vad gäller luften,ett par få grisar har ingen större betydelse,men är det många grisar i stallet blir det tyvärr mindre fräsch lukt även om ventilationen är ok,hästarna kommer stinka gris .:crazy: Ju fler grisar desto mer damm också.:cool:

P.s,jag har jobbat med grisar i mer än 20 år och grisar luktar gris även om de har mkt strö ,nogrann rengöring varje dag och stora ytor.Även utegrisar som går ute jämt är ärligt talat små stinkbomber .:D

kl

Det är ju skillnad på gris och gris också...

Jag skulle inte ha hästarna i ett grisstall med "drösvis" med suggor eller smågrisar både pga luften, dammet och ljudnivån samt att man i regel har varmt i ett sådant stall.

Däremot är det inga problem för mig att ha mina 4 minigrisar i stallet, de påverkar inte luften alls, är tämligen tysta och dammar inte på ngt vis. Luktar inte heller ngt direkt, om man mockar åt dem då förstås. Annars luktar det säkert för jäkligt. Hästarna har inte heller några problem med dem utan vill gärna stoppa in huvudet hos dem. Det har faktiskt aldrig varit ngt problm med rädsla hos de hästar som kikat in hos oss. Ingen har överhuvudtaget reagerat på grisarna...

kl

Det är ju skillnad på gris och gris också...

Jag skulle inte ha hästarna i ett grisstall med "drösvis" med suggor eller smågrisar både pga luften, dammet och ljudnivån samt att man i regel har varmt i ett sådant stall.

Däremot är det inga problem för mig att ha mina 4 minigrisar i stallet, de påverkar inte luften alls, är tämligen tysta och dammar inte på ngt vis. Luktar inte heller ngt direkt, om man mockar åt dem då förstås. Annars luktar det säkert för jäkligt. Hästarna har inte heller några problem med dem utan vill gärna stoppa in huvudet hos dem. Det har faktiskt aldrig varit ngt problm med rädsla hos de hästar som kikat in hos oss. Ingen har överhuvudtaget reagerat på grisarna...
Håller med dig absolut.det är skillnad på en minigris och en sugga på 300 kg.:D

Små skitar =små problem :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka