akut hjälp tack, :)

cowgirl81

Trådstartare
ska sadla stallägarens häst och hon har westernsadel stor och grov bruksnordis, aldrig sadlat med westernsadel förut, hur gör man för de är ju ingen vanlig sadelgjord, å läder, ska typ knyta då eller, och hon som äger hästen vet ej hur man gör för hennes gubbe hadde han om hästen och han är tyvärr död, vill ju gärna att de ska bli rätt också, tacksam för svar

Sv: akut hjälp tack, :)

Måste vara en konstig westernsadel isånnafall, för när jag i somras skulle sadla för första gången med westernsadel tyckte inte jag att det var nåt större problem, allt var så logiskt vart det skulle.
Och jag har inte heller ridit western eller pysslat med western nångång.

Men som sagt, jag kan inget om western så jag har säkert fel och därmed inget svar åt dig.

Mvh, Carla

Hej!

Det är inte så svårt att sadla med en westernsadel. Det m åste ju finnas någon form av gjord?
Gjorden ska förstås runt magen på hästen. I Sadeln är det fäst en lång bred rem, som ska gå igenom spännet i sadelgjorden.
På sadeln finns sedan två stora ringar i järn, ibland bara en.
När man dragit remmen igenom spännet på sadelgjorden, drar du remmen upp igenom ringen. Ibland kan man behöva dra två varv.
Lite svårt att förklara så här och det bästa vore förstås om du kan hiitta någon som kan hjälpa dig och visa. Svårt att läsa sig till kanske.
Man brukar inte dra stenhårt i en westernjord. Det är lätt att få lite hävstångseffekt och dra åt för mycket. Håll koll.
Lycka Till.
Jackpot

**raderat*§*

Senast ändrad av en moderator:

Här är en, fast dom flesta gjordar har bara en ögla och öglan är alltså inte delad i två. Men här ser man ungefär hur man gör med fast tänk dig som sagt gjorden som en "vanlig" gjord.. Du gör annars precis samma sak.

http://www.kyhorse.com/store/tack/girths/smartcinch.jpg

Cinch betyder ju sadelgjorden, latigo är den långa remmen i sadeln som man fäster gjorden med. Är änden av latigon tillräckligt lång kan du fästa den genom "latigo carriern" som sitter ungefär vid framvalvet på sadeln. En läderbit med en skåra i typ.. :p

Senast ändrad av en moderator:

jo men nu är detta en stor nordis och jag kan ej lägga den så utan ja kan bara dra upp den till d-ringen en gång sen göra den knuten så att säga, finns inga hål för sadelgjorden heller så den sitter enbart med knuten, :)

Hm? Konstigt. Men kan du inte göra ett hål åtminstone, låter lite osäkert med bara knuten. Så spänner du ett hål och sen knuten om du fattar vad jag menar.

Eller gör en ordentlig knut, som den på bilden.

Hm? Konstigt. Men kan du inte göra ett hål åtminstone, låter lite osäkert med bara knuten. Så spänner du ett hål och sen knuten om du fattar vad jag menar.

Eller gör en ordentlig knut, som den på bilden.
jo men de har tagit bort den pinnen i sadelgjorden som gör så att man ska kunna dra ett hål, :( vette tusan va de har gjort,

Jaha men då är det ju inget annat att göra än att spänna med en knut bara, eller köpa en ny gjord.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar