Akut hjälp! Nordsvensk underligt beteende

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sliver
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 310
S

Sliver

Ja jag fattar inte vad som hänt. Kom ut i stallet vid 22-tiden för att kvälla hästarna. Bruksnordisen ligger ner och relaxar. Hämtar hö och ser att han inte har ätit upp allt hö han fick när han kom in vid 19-tiden. När jag gått iväg för att hämta hö så har han ställt sig upp. Står bara och tittar. Ger de andra hästarna hö men nordisen bryr sig inte, ger honom sitt hö och han bryr sig fortfarande inte. Och denna pålle lever för att äta. Har sett honom stå och vila mkt i hagen idag. Jag har inte bytt bete på ca 1 månad, de går på samma ställe fortfarande, jag har inte ändrat ngt alls. Tempade honom och han hade 40,2.... Sen så står han och vilar hela tiden, alltså han byter bakben hela tiden, vet inte vilket han ska stå på. Är det ngt problem i bakkärran mån tro?

Vi har rätt så långt till distriktsvet. ca 5 mil. Och djursjukhuset närmaste är 18 mil. Han är ingen häst som brukar vara sjuk.

Sv: Akut hjälp! Nordsvensk underligt beteende

Ring ut en vetrinär direkt, hästen är sjuk och har även feber. Normal temp på en frisk häst ligger mellan 37,5 - 38 grader.

Senast ändrad av en moderator:

jag hade fullständigt kastat in hästen o åkt,oavsett avstånd.

de brukar vara stoiska ch tyvärr går dte ofta för långt.

det minsta du kan göra är at omdelbert ta ut veternären -nu-!

skriver som föregående, hästen har feber och du bör ta ut en veterinär. hästen är inte som den brukar säger du så bäst att kolla för säkerhets skull!

Nu svarar jag er alla. Jag ringde distriktsvet. och hon sa att just pga febern var det ingen akut orsak att komma, men om han hade andra symptom så var det värre. Iaf så är febern på 39.9 nu. Hon trodde att det kunde vara korsförlamning så jag skulle avvakta några timmar.

Och ja det spelar ingen roll hur långt det är till närmaste djursjukhus, jag åker ändå men det behövs nog inte i detta fall iaf.

Jag har pysslat om honom nu och jag tycker att han är lite piggare.... Usch, hatar verkligen när djur ska bli sjuka och de inte kan säga vad som är fel. Har varit lyckosam och sluppit ha sjuka hästar förut.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade varken kastat in hästen i transport eller ringt ut nån jourvet, pga. att hästen har feber utan andra symptom.

Istället hade jag lugnt avvaktat då det faktiskt finns virus sjukdomar även hos häst, och jag sannerligen inte vill ha nån överanvändning av antibiotika vilket gör bakterier resistenta.

Inte kastar jag mig själv iväg till akuten pga. en dags feber, men man förstår ju varför våra föräkringspremier är så dyra.

Om ett matvrak inte äter:devil: DÅ är den sjuk.

kolla benen efter sår o känn om rumpmuskulaturen är hård.

Brukar de får feber av korsförlamning:confused:

Jag tyckte du gjorde rätt som ringde och rådfrågade veterinär. Ingen ide att hetsa upp sig, Så länge det inte förändras så är det nog ingen fara över natten, håll koll bara. Sen kan du ju ta ut veterinär i morgon om det inte blivit bättre. Kan ju vara något virus bara, ser dom med ett enkelt blodprov. Håller tummarna för att det är ngt ofarligt.

Inga sår inga svullnader så långt man kan se.... å ja då han inte äter då är det ngt som är mkt fel. Vet inte ngt om korsförlamning förutom det jag suttit och läst mig till nu. Har aldrig stött på det problemet förut så om de inte kan ha feber när de har korsförlamning det kan jag inte svara på. Eller så är det ngt virus i luften. Jag har ingen aning..... men jag håller koll på hästen. Ska ut nu igen och tempa och klappa om honom.

Övervaka och ringa om han blir sämre.

Det är vad jag skulle göra.

Det är ju så mkt lättare när man har dem runt knuten!

Jo det är vad vi kom övverens om, jag och vet. alltså. Skulle ringa vid förändring åt det sämre hållet.... Vilket jag hoppas jag slipper göra....

Ha lite uppsikt för andra symtom ex. fortsatt avlastning, ont i kroppen, vinglighet, svullnader, ändrad slemhinnefärg m.m.

Anaplasmos = Erlichia kan börja som du beskrivit.

Skulle även ha koll så att det inte är akut fång.

Senast ändrad:

Godmorgon! Ja febern är nu borta på grabben. Hade en filt på honom i natt och det är han ju inte van så han var ganska svettig på sidorna. Han verkar fortfarande ha ont i baken någonstans då han byter bakben hela tiden. Han pillrar i sig lite hö, men det är inte med samma glädje som det brukar vara. Då brukar han liksom gapa över hela hö högen och försöka få in den så fort som möjligt;) men nu petar han i sig lite strån.

Funderar på att ringa till Djursjukhuset istället där de har hand om mer häst än vad distriktarna har här. Har tappat förtroendet lite för dom då de byter veterinär hela tiden här. Det är en ny för varje vecka. :(

Sissu Det där du talar om, Erlichia.... det är en fästing sjukdom va? Eller är jag helt ute och cyklar? Hästen har varit hos mig i 3 år och innan dess stod han i Dalarna och innan dess omkring Sthlm. Vi har inte några problem med fästingar här. Såg en fästing för 4-5 år sedan på en av mina hundar.

nej,kanske inte dte inte..och själv har jag aldieg kastat vare sig hit eller dit,så skyll inte några försäkringspemier på mig!

Mina hästar här varit friska till dte kommer en mkt stor skada o gör slut på dem oftast,och då i rel hög ålder.

men med symptomen sammantaget hade jag i vart fall pallrat mig nrmare djursjukhuste än sängen,så mycket kan jag säga.

Men så har jagtyvärr en ra s där dte är mycket lite pip o
gnäll,och så dör de plötsligt.

så ,visst ,jag har nog lärt mig kolla efter andra saker än just att ta det lugnt.

fö den gången min ena häst skulle ner till sjukhuset så ,närjag kom in,skule han rasklassificeras.

De hade så få patienter av hans ras att det fanns ingen kategori.

Så jaghade fortfarand ereagerat om tex en nordsvensk beter sig så här.
och -åtminstone-ringt veterinären,tempat o pulsat den.
oavsett vad

ochjag an nog inet em dbästa vilja i världen kallas schåpig.febern är hög för vilken häst som helst o lägg därtil bakbenssymptomen.

thina-i stor respekt för Matadors kunskaper(som jag ju sre att du har o vi är väl runt sama åldre också?)men som har en anna mening

Senast ändrad:

Mina första tankar var som sissus
Erlichia kan visa sig flera år efter "bettet"
Håll även koll ev ökad puls i benen
Tog du ut honom på stallgången ?
Hur gick han då ?

Hej från hambo

Ja, det är fästingsjukdomen. Har ni inga så kan du ju utesluta det direkt vilket ju är skönt för dig.

Hur rör han sig då? Vore det KF så borde han även röra sig stelt och vara hård i bakkärran och ner i benen.

Så hur har det nu gått då? Jo, jag ringde hit vet. i morse. Hon kom vid lunchtid och tog blodprov på pållen samt fick han smärtstillande. Jag har varit ute och gått några gånger sedan igår kväll men honom och det syns inget på honom.

Han har slutat avlasta bakbenen, alltså stå och byta bakben hela tiden. Stått inne hela dagen. Knaprat i sig 2-3 kg hö. Nu ikväll ville han inte äta igen. Druckit ca 3 liter vatten och det är mkt lite. Han är en stor vattekonsumerare. Jag har ständig kontakt med veterinären. Hon är väldig förbryllad över vad det kan vara. Jo just det ja, hon testade ju på blodet ifall han hade korsförlamning, men det var det ej. Och fång trodde hon inte på. Ikväll har han en aningens förhöjd temp 38,2 men är pigg i huvudet. Men det som bekymrar mig nu är att han inte vill äta hö. Om jag matar honom då äter han men annars har han ingen lust. Funderade på om jag skulle hänga upp ett hönät åt honom ikväll men då var jag rädd att han kanske skulle kunna fastna i det under natten.

Det andra röret blod blev skickat till ett labb och jag vet inte riktigt när svaret kommer på det.

Ge gärna betfor i mkt- VARMvatten- brukar uppskattas även av sjuka hästar.

Hoppas att du får svar snarast

Yepp, det har jag gjort på veterinärens inrådan. Idag har grabben varit ute i hagen, har varit väldigt lugn, men har ingen feber. Ikväll när jag tog in dem så hade han ingen feber heller så det ser ju bra ut.

Nu äter han iaf upp sitt hö han får och druckit vatten har han gjort. Men han är lite slö. Undrar vad det kan vara. Har inte fått provsvar ännu på det andra blodprovet men hoppas imorgon. Han får just nu Finadyn.

Veterinären sa även att Erlichia kan uppträda på detta vis precis som du Sissu nämnde, men eftersom vi inga fästingar har här så är det ju inte det. Men jag nämnde att han har bott i Sthlm tidigare och Dalarna men hon sa att det tar inte så lång tid innan det bryter ut. Eftersom detta var typ akut.

Aja, vi får väl se vad som händer och sker, han mår ju bättre nu iaf och det känns skönt.

Tack till Er alla som försökt hitta en diagnos och hjälpa mig på olika sätt!:bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 165
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 084
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka