Jag förstår precis vad du menar med att blir nervös, jag kunne blir så nervös jag skulle spy.
Jag hade aldrig sett en paplåda på hjul före jag flyttade hit. Sen som drag bil var det en liten saab. Jag kände om hästen rörde sin öra det var så ostabil sen under 2 år var jag med/runt om att 5 hästar gick över bomen. Det var hemskt och jag hade insätt att det fans ingen lastnings struktur med många. Det var slänga in, håller tummen, stänga fort och åk! Så att vara med i om allt detta så sog jag ut som jag hade parkinsons jag var så nervös (och behövde pinka mycket
).
Till slut har lastning blivet en av mina favorit ämne att träna. Jag älska det nu. Men för mig själv, att åka med transport var fortfarande ett problem, så jag köpt ett stort bil att dra med och en slantload trailer =ingen bom!
Men men det var jag och det var det som har hjälp mig men mina spöke och hästarna åker mycket bättre och lugnare. Man ska nästan göra samma sak som med hästarna, om du är osäkert gå inte framåt, stanna vart du är och tränna det till ni båda två är mer självsäkert. men att går framåt som måste du vara villig att "push the envelope a little". Bara lite, du vill inte peta hål i den. när du kan känna att det blir för mycket och backa undan lite och gör nåt du har mer självförtroende i. Sen prova i små steg.
Jag tycker Mackan gjode en utmärkt job att förklara. Ska bara lägga till lite...
Allt du kommer gör ska vara små steg och från början nästan varje gång. dvs du måste introducera ett nytt steg till hästen. Vi ser det som ett steg till ett mål. De ser det som nånting nytt som skräma de. och det måste du vara medveten om så att du inte känna som en "loser"
när hästen ta backsteg genom hela träningen. Många folk jag träffa vill rusha genom, har bråttom, vill lasta för det gör de nervös, de tycker det är onödig, de inte har tid, mm. Men för varje steg du ta t ex,
Steg 1
Hästen acceptera rampen
Steg 2
Hästen kan står på rampen med 1-2 hovar
steg 3
Hästen kan står på rampen med 3-4 hovar
steg 4
hästen har luktat utersta kanten på insidan av transporten
och så vidare är det som du du börjar om igen i hästen utbildning dvs du måste ger tid för hästen att berarbeta varje lite steg han ta. Vissa hästar är inte stöd av steg 2-11, men "fyfan var kom steg 12 ifrån"!
Förstår du vad jag menar.
För varje steg är det nånting nytt för hästen så han måste alltid har chansen att reagera till det. så när du gör framsteg och du kommer till steg 12 och hästen flippa ut som han gjorde i steg 1 så är det hästen som bara bearbeta hans situation, det var hans gräns. Sen ska du räkna allt i steg så säga. Så när hästen står inne och nu tänka du att stänga bomen, har du kollat om hästen är ok med ljudet av metal som klanga till sammans? många reagera bara till det och vill ut så kolla allt är klart innan du börja med att "stänga in". Träna alla ljud och moment som tillhör stängning av bomen och lämen.
Som Mackan sa det är bra med en större i början så att det finns motstånd på rumpan men det är "levande" kännsla, dvs att det följer efter det är inte stum, samma som när en häst får panik när du håller grimmskaft, hästen får panik ändå och det är stort men om den satt fast till en stum stolpe så skulle det vara säkert värre. Det är bara en förbredelse för hästen att lära att den kan stanna i transporten med trycket i röven men om den går framåt så släpper trycket utan att som många gör, stänga den riktig bomen och hoppas för det bästa.
När är det dags att stänga bomen? när du vet att hästen ger till trycket, kan stanna i transporten avkopplat (bäst utan mat, då har du sanningen) för ett bra tag, är ok med ljud och rörelse, och viktigast att du som äger hästen är ok med att det är dags att gå till nästa steget. Sen träna du att han kan står i transportet öppet med bomen äter middag och ta en tupplur (om de kan står i en stall 8 timmar de kan står i en transport en timme utan problem).
Sen börja du tränna stänga lämen!
Börjar du stänga up och ner när hästen står tätt intill transporten på ut sidan tills den bry sig inte alls sen lasta, och lyfta lämen upp och ner 3 cm (1 cm om det är vad hästen behöver) tills hästen är ok med detta sen kan du gradvis öka. Om du ser att det börjar blir för mycket för hästen sätt ner lämen och ger en minut tills alla har kopplat av, även du! Ta pauser genom det moment samma som in o ut. går inte för fort. lyfta ett par gånger, ta en paus. Lyfta ett par gånger ta en pause. Pauserna kommer blir kortare och kortare under tiden. Men komihåg att för varje ca 5 cm (beroende på hästen) är det ett ny steg för hästen. Respektera detta!
Häst nr 1 som jag har, har jag tränat som ni sa i över två år (ja har inte haft så mycket tid.. men försökt träna när jag kunnat) och till sist kunnde hon gå in och jag kunnde stänga ibland, men släppte ut henne så fort hon ätit upp sitt kraftfoder = att hon inte ville vara kvar där inne.. men sen fick hon fång och jag var tvungen att åka med henne.. och nu är det bara att börja om från början igen... suck..
Att hon vill komma ut så fort kraftfoder är slut visas att hon är inte bekväm där inne. Låt henne var där en stund först sen ger mat där inne om du vill innan hon kommer ut. Men det är efter du gör alla andra steg först, du kommer ser en skillnad.
Häst nr 2 har bara vart lite små strulig med själva lastningen och i våras när han var hingst (3 år gammal) så hoppade han över bommen, bägge gångerna var de brunstade ston i närheten, vilket kan ha påverkat honom.. han är nu kastrerad.
Det är möjligt att det var ston. Börja med steg 1 och ser hur fort han klara det eller hur mycket tid han behöver. Hästar är så olika. Men de som går in lätt men vill ut igen brukar går rätt så fort att ändras.
Oj nu har jag bubblat igen kanske mer än du ville höra....