Akut hjälp korsförlamning

Sv: Akut hjälp korsförlamning

Det är en box med vadderade kanter, hon kommer att ligga ner. Jag tror dom menar att det är en risk för muskelskadorna att förvärras i samband med transport och ev stress som kan uppkomma

Kunskapen om korsförlamning verkar vara lite eftersatt på många håll, jag fick forska fram det mesta själv via nätet.

Nu hade ju min nerver i kläm i halsen som orsakade hans bakdelsförlamning, men musklerna förstördes och han krampade. Han låg dock bara en halvtimme men han kunde inte röra sig i snabbare takt än skritt på flera veckor.

Maktlösheten man känner när ett sådant stort djur bara ligger ned och inte kan kliva upp är en väldigt obehaglig känsla.

Håller tummarna för er!

Skönt att det fungerar iallafall. Önskar er all lycka till! Massa massa kramar!

Fy vilken hemsk historia !
Får sälla mig till skaran och verkligen önska dig och lillhästen stort lycka till nu och att ni får hjälp ! Tapper liten häst ...

Häst med akut korsförlamning ska stå stilla och hållas varm, ge mycket vätska i form av dropp, gärna kombinerat med b-vit. Evt vit E/selen.
Gärna ge plegicil för muskelavslappning och smärtstillande/antiinflammatoriskt flera dagar (dock inte i riktigt grava fall då man kan misstänka njurskador).

Låter inte alls bra att din häst blivit liggande så pass länge, låter som om du haft en "ko-veterinär" ute som tycker det är ok att lämna en liggande häst.. illa..

Bra att hästen kommit under vård, dock som många sagt inte optimalt att flytta en så pass dålig häst, men alternativet hade antagligen varit avlivning..

Fy vilka hemska dagar ni har haft. Jag håller alla tummar jag kan och hoppas att hästen din blir bättre!

Hoppas att ni tog er in till kliniken på nåt sätt och att de har kunnat hjälpa hästen där! Håller också alla tummar och tår för att det skall lösa sig!

Usch vilken hemsk historia! Jag håller tummar och tår för att det går så bra som möjligt för er och att din häst slipper lida mer än nödvändigt.

Hoppas hoppas att din lilla häst har klarat sig. De är duktiga i Skara så jag tror på att hon får den bästa vården som finns.
Du ska veta att du har gjort allt i din makt. Du kunde verkligen inte göra mer. Jag håller tummarna för att det har vänt nu och att hon mår mycket bättre.

När den här historien är över så tycker jag att ni ska be länsveterinären granska ärendet för så som distriktsveterinären har betett sig är verkligen inte okej. Distriktsveterinären har verkligen inte gett din häst den bästa vården de har kunnat.

Tröst och peppkramar

423081_10151327779655692_1397868579_n.jpg

Min älskade lilla prinsessa springer nu på dom evigt gröna ängarna. Hur vi ska klara oss utan dig är obegripligt. Du lämnade ingen oberörd och du har verkligen satt dina spår i våra och i många andras hjärtan.

Livet är så orättvist. Det som också gör oerhört ont är att det skulle krävas en hästambulans till Skara hästklinik för att du skulle kunna få en rättvis bedömning, att sjukdomen hade gått alldels för långt så att den var försen att bota.

Dom lokala veterinärerna har tyvärr inte kompetens nog att kunna ge dig rätt vård från början. Hädanefter kommer vi alltid att åka till klinik oavsett vad det än kommer att gälla.

Man känner sig extremt utlämnad som djurägare när man får råd från yrkesfolk som är tagna helt ur luften. Trots att vi legat på de lokala veterinärerna dag som natt så har allt blivit nonchalerat från första början.

Lilla Sophine, du miste så stor del av ditt liv, vi som skulle ha de så roligt ihop de kommande åren. Vi var och är så otroligt stolta över dig.

Vila i frid älskade vän!

Vill passa på att tacka för allt stöd och alla lyckönskningar.

Gudarna ska veta att vi kommer att gräma oss för resten av våra liv att vi inte följde vår magkänsla från första början.

Jag har tänkt på er och fy så sorgligt :(

Så fin hon var! En stor kram till er alla!

Ang veterinärerna så borde en anmälan vara på sin plats, men det i sig är en lång process och jag har full förståelse för om man ni inte orkar reda i det nu.

Usch så sorgligt:(.

Är helt fruktansvärt hur utelämnad man är som hästägare när veterinärerna inte kan sitt jobb:(. Finns det liksom nån som har förtroende för distriktare längre?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 202
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka