Akut hjälp korsförlamning

Sv: Akut hjälp korsförlamning

Jag har tyvärr inga råd att ge men vill säga att jag tänker på er och skickar dig en styrkekram i tanken ....

Linimenta korset, massera o håll henne varm.
Som andra skrivit mkt vätska på alla de konstens vis o E-vitamin.

håller tummen att hon repar sig:)

I de fall jag varit med har det varit 4 dagar från insjuknandet...då har de legat istort sett hela tiden och då blir det riktigt kritiskt. Nu har hon ju stått så länge sammanhängande och det är ju jättebra. Det är en kämpehäst du har :)

Vid svår korsförlamning kan även njurar osv bli angripna kissar hon mörkt fortfarande eller har hon inte gjort det alls?

Stress är också en viktig faktor vid korsförlamning så jag tycker du gjorde rätt att försöka vårda henne hemma i stallet!
Du gör allt rätt och hon får inte bättre vård någon annanstans... klinik är möjligtvis för dig att du skulle slippa allt ansvar och kunna slappna av men det skulle förmodligen innebära mer stress för hästen...

Tänker på er!!!

men inte ska man massera det utsatta stället nu under akuta fasen?

I såfall tycker jag hon ska kontakta veterinär innan hon gör det. Det är ju fortfarande akut i detta fall...

Har inte lyckats resa henne upp ännu. Har pratat med skara och dom vågar inte råda mig till om jag ska ha kvar henne hemma eller âka iväg med henne. Helsingborg ska ha pratat ihop sig med vår distriktare och tydligen så tycker dom att de inte är aktuellt att köra henne i dagsläget någonstans. Pga skaderisken. Men ringer man ale säger dom att de vore bra om man åkt in med henne tidigare. Alla säger olika. Vår distriktveterinär säger bara att vi ska låta henne vila och kanske ge lite mer dropp. Vissa veterinärer säger att hon ska ha 40 liter dropp minst, men dom på dingle har inte gett henne mer än 20. Ja vet inte vart man ska vända sig. Distriktarna är ju experter på att hålla med varandra dessutom.

Jag tycker du ska följa din egen magkänsla, självklart lyssna på veterinärerna.. men eftersom dom säger olika så säger jag följ din magkänsla, du känner din häst! :)

Hoppas verkligen hästen kryar på sig snart!

Försök pallra upp henne i bröstläge med halmbalar eller annat runt och under henne, så att hon inte ligger på sidan. Då blir det också lättare för henne att resa sig.

Håller tummarna!

Ringde Skara hästklinik igen. Berättade att hon fått 15 l dropp. Dom menar att det är ungefär som ett glas vatten på en 700 kg häst. Dom hävdar också att transport med ambulans till klinik inte är det optimala. Men att det är som att välja mellan pest eller kolera.

Distriktarna vill avvakta och tycker att 15 l dropp är fullt tillräckligt samtidigt som dom inte ser någon som helst anledning att ge annan typ av smärtlindring än den hon får. Skara menar att hon behöver intensivare droppbehandling och även smärtstillande intravenöst. Det kan dom hjälpa oss med.

Vi tog beslutet om ambulans i kombination med räddningstjänst som ska hjälpa till att få ut henne ur lösdriftsutrymmet och sedan ska hon transporteras till Skara. Det känns som att det får bära eller brista, men jag grämer mig att jag avbokade ambulansen igår.:(

Fy vad hemskt! Lider med dig och hästen,och hoppas att det går över. Jag tror endå du gör rätt i att ta henne till klinik. Även om det skulle brista så kan hon ju inte ligga så där hemma länge till endå innan organen tar skada.

Kissar och bajsar hon öht? Tänkte eftersom hon inte kommer upp...

Håller verkligen tummarna för er att det släpper och hon blir bra!!

jag menar lätt massage iom att de oftast har kramp i muskulaturen o då ont,

Jag skulle be om smärtlindring utöver det.

Be DV ringa Helsingborg/ Skara!!!!

Dom hävdar också att transport med ambulans till klinik inte är det optimala. Men att det är som att välja mellan pest eller kolera.
Otroligt jobbig situation, vad är det som är farligt med ambulansen? Dom har väl hängmatta som hästen står i i den? Eller är problemet att få ut hästen dit?

Usch, läskigt iallafall. Har aldrig riktigt förstått att kortsförlamning är såpass allvarligt.

Det finns inget att gräma sig över. Hon stod ju upp 12 h när du bokade av transporten...
Förhoppningsvis klarar hon resan och sedan får hon ju bra vård... som hon också fått hos dig. Du har fått i henne vätska hon har kissat och bajsat osv. Gräm dig inte!

Hoppas hon klarar sig!

Jag tycker det är dålig stil av DV att inte hjälpa er mer på plats! Är det någon som ska gräma sig är det han/hon

Senast ändrad:

Hade en korsförlamning för några år sedan. Han ville bara ligga, jag kollade puls, temp, magaktivitet, att han åt och drack och andningsfrekvens. Detta var sent på kvällen så veterinären föreslog efter min lägesrapport att hon skulle komma nästa morgon och låta honom vila liggande om han ville. Lade täcke på honom så han höll värmen. Jag vakade hela natten, han låg ute på ridbanan.

På morgonen när veterinären kom så kände hon att hela han var spänd i alla muskler. Han fick muskelavslappnande, antiinflammatoriskt och smärtlindrande. Han var uppe på benen ett tag efter behandlingen och åt och drack. Vilade sedan ett par timmar för att sedan vara på benen igen. Blodprovet visade på korsförlamning och han är helt återställd nu.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Du gör verkligen allt rätt! Vad mer kan du göra liksom än att höra med klinikerna och beh veterinär?

Hoppas att det går bra med transport till Skara och håller tummarna för er! Håll oss uppdaterade-det är märkligt hur mycket man känner för andra hästägare i en sån här situation!

Håller med om att 15 l låter väldigt lite..! Hoppas innerligt att allt går bra. Uppdatera gärna!

Hade en korsförlamning för några år sedan. Han ville bara ligga, jag kollade puls, temp, magaktivitet, att han åt och drack och andningsfrekvens. Detta var sent på kvällen så veterinären föreslog efter min lägesrapport att hon skulle komma nästa morgon och låta honom vila liggande om han ville. Lade täcke på honom så han höll värmen. Jag vakade hela natten, han låg ute på ridbanan.

På morgonen när veterinären kom så kände hon att hela han var spänd i alla muskler. Han fick muskelavslappnande, antiinflammatoriskt och smärtlindrande. Han var uppe på benen ett tag efter behandlingen och åt och drack. Vilade sedan ett par timmar för att sedan vara på benen igen. Blodprovet visade på korsförlamning och han är helt återställd nu.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
detta är jätteviktigt!!!

Hon har inte fått muskelavslappnande. Enda smärtlindring jag fått är equinox pasta.

Ja hoppas verkligen att jag gör rätt. Men jag tror det, hon får ju tyvärr inte den vård hon behöver av våra fältveterinärer. Känns som om det är riskfyllt hur man än gör. Det har ju gått flera dagar sedan i Måndags, det stressar mig väldigt, så som hon på Skara sa så är det inte säkert att dom lyckas häva tillståndet när det gått så många dagar. :(

Tack för den positiva uppmuntran! Ja hoppas innerligt att resan går bra och att det inte är försent att behandla. Ja vi är oerhört chockade över distriktsveterinärernas agerande. Dom verkar inte ha någon ansvarskänsla alls.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 202
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka