Akut HjÄlp Ang DÖende(?) Hund!!

H

Hammond

Det är så att jag nu, över natten är vakt åt en kompis hund.
en liten shetland sheepdog tös på nåt få år och nu ikväll lyckades hon få i sej en ruta av en marabou mjökchoklad, hon spydde nån minut senare.
är hon i faro zonen o riskerar att dö??

SVARA SNABBT!!

Sv: Akut HjÄlp Ang DÖende(?) Hund!!

Jag tror inte risken att hon kommer att dö för en liten ruta är speciellt stor.. Speciellt inte när hon kräktes strax efteråt.

Håll lite uppsikt över henne. Hur verkar hon?

Jag tror inte risken att hon kommer att dö för en liten ruta är speciellt stor.. Speciellt inte när hon kräktes strax efteråt.

Håll lite uppsikt över henne. Hur verkar hon?

Just nu ligger och nästan sover, tror det är för att det är så sent.
va ute me henne precis efter hon spytt, då verkade hon normal.
sen när vi kom in drack hon vatten.

hur märker man om hunden mår dåligt av choklad?
vad är det i chokladen som gör dom dålig??

On hon inte är väldigt känslig,så tror jag då inte att hon kommer dö av en ruta choklad. Jag har hundar som satt i sig en låda med alladin choklader.det enda som hände var att magen ballade ur.
Iochmedatt hon kräktes, så är det nog borta nu.
Kommer inte ihåg vad ämnet heter, men det har vad jag lärt mig så är det i kakaon, och ämnet är som om en människa skulle ta heroin. Men jag kan ha fel,andra här inne har nog bättre koll.

hoppas hon reder sig.

Choklad innehåller kakao som bland annat innehåller teobromin, ett ämne som många djurslag är känsliga för. Hundar och katter verkar vara extra känsliga.

Symtom kommer som regel efter 4-24 timmar. Kräkningar, buksmärtor, törst, inkontinens, skakighet och rastlöshet, riklig salivering och hjärtklappning är vanligt. Vid större mängder kan allvarligare symtom tillstöta.

[...]
Mörk choklad innehåller c:a 5-15 mg teobromin /g choklad.
Ljus choklad innehåller c:a 2 mg teobromin /g choklad.
Vit choklad innehåller ingen eller mycket lite teobromin.

Mer än 20 mg teobromin /kg kroppsvikt kan orsaka förgiftning hos hund.

[...]
Exempel: Gäller en hund som väger 10 kg

Har hunden i stället ätit ljus choklad kan den äta c:a 100 g
.

Källa: Giftcentralen

Så en liten chokladbit på ca 7g bör inte vara någon fara utifrån ovanstående..

Tack så mycket för era svar <3

Känns mycket bättre nu.
Ska hålla uppsikt över henne nu över natten o får se hur hon är när morgondagen gryr :bow:

Jag skriver här imorn så ni får veta hur det går...

Sedär, det var någon annan som visste. :idea:
(ellerorkade googla,vad vet jag:D)

Tack så mycket för ett utförligt svar. :)

Min kompis dvärgspets drog i sig en 200 grams chokladkaka och somnade sedan mycket nöjd. Inget märktes på hunden, men det kan inte ha varit särskilt nyttigt.

Min kompis dvärgspets drog i sig en 200 grams chokladkaka och somnade sedan mycket nöjd. Inget märktes på hunden, men det kan inte ha varit särskilt nyttigt.

Pappas GD lyckades en dag ta sig in i skafferiet och satte i sig över 1 KG choklad. Pappa ringde helt förtvivlad och var på väg till veterinären.

Hunden verkar dock ha plåtmage, ihon visade inga tecken på att ha ätit något olämpligt.

JAg tror inte hon kommer dö. och det visade ju sje att hon inte gjorde heller :) Min kompis hund satte i sej en hel chokladkaka rättså mörk också men kontigtnog dog det inte. det blev till djursjukhuset direkt men överlevde gjorde den

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 078
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
8 523
Senast: madde_84
·
Hundhälsa "Roade" oss med att åka in akut till vet. igår då den yngsta hunden lyckats riva sej i ögat... Väl på plats blev vi väl omhändertagna...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 536
A
Hästhantering Har en 25 årig b-ponnyvalack och ett ettårigt hbl-sto och idag kom två ettåriga ston till för sommarbete. Ena stoet kom först, och de...
Svar
11
· Visningar
1 663
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka