Akut hjälp

vinkelina

Trådstartare
Hoppas att ni kära buke kan hjälpa mig. Idag kom min nya häst till mig. Det är ett 6 årigt sto av rasen varmblodig lipizzaner. Hon gör skolor över marken och har i flera år uppträtt med svenska ridskolan. Nu när jag köpt henne har hon just avslutat sin tvååriga Sverigeturné.

Hon är dräktig på dag 450 med trillingar och livrädd för taggtråd. Hur skall jag då lasta henne bäst? Just nu börjar hon göra piruetter så fort hon ser transporten.

Tror även att hon är kär i påskharen och jag vill inte ha nån tjuvparning. Bör jag ha dem i skilda boxar?

Har även lite problem med hennes utrustning. Ända färgen hon kan jobba i är rosa, annars lägger hon sig ner i manegen. Och rosa passar ju inte till hennes silverman!!!!

I terrängen vägrar hon att gå framåt utan backar hela rundan. Tycker att det är lite obehagligt på galoppstäckorna.

Vad skall jag göra? Funderar på att ge henne till en helt okunnig tjej då vi inte alls passar ihop
 
Sv: Akut hjälp

Släpp ihop dem så kan de lägga shettisar till nästa påsk, de blir fina gåbortpresenter;)
 
Sv: Akut hjälp

jag har hört att rosa sockervadd får in en sådan häst i transporten... Om det inte fungerar så borde du ge henne till den helt okunniga tjejjen eftersom hästen behöver en själsfrände som ser den för vem den egentligen är och inte bara som en häst. Annars så tycker jag att emlems förslag är bra.. en tokig märr behöver några till föl för att bli snäll och glad =)
 
Sv: Akut hjälp

Det var ju roligt att du gick på en sådan nit:p

Det hade ju vore betydligt enklare att lösa problemet om det vore en halvblods grönländsk travare, för då är det bara att fylla på glykol och sangria i lika delar tills övre kokpunkten är nådd och hästen åter gräver ner sig lerpölen när den släpps på bete.

Några problem med påskharen har jag aldrig råkat ut för med denna rasen, men däremot finns en benägenhet att flyga runt på sopborsten, vilket ju kan ställa till med lite bekymmer när det är städdag i stan.

Lycka till med din påskkjärring, och hoppas du hittar en nybörjare som kan ta hand om dig när dina bekymmer stigit dig överhuvudet:devil:
 
Sv: Akut hjälp

Jag hoppas du skämtar!! :eek::crazy::mad:
Vadå "rosa passar inte till hennes silverman"? Det gör det ju visst det! Alla vet att rosa och silver passar finfint ihop. Utom okunniga korkade hästägare som inte borde få ha häst eller ens peta på ridskolehästar :devil:

För lastningen kan du kanske hyra in en lyftkran :idea: För om hon är så långt gången med trillingar, så går nog rampen på transporten sönder om hon kliver där. Så lyft av taket på transporten, lyft in hästen, lyft på taket igen :idea:

Om hon är kär i påskharen så ska de såklart få gå ihop! Hur okunnig och elak är du egentligen? :eek: Det är såna som du som gör bukefalos pinsamt och man blir ledsen när man tänker på alla stackars hästar som har såna okunniga ägare :cry:

Ge bort hästen till den andra tjejen, den får det säkert bättre där!
 
Sv: Akut hjälp

Har även lite problem med hennes utrustning. Ända färgen hon kan jobba i är rosa, annars lägger hon sig ner i manegen.

Vilken könsstereotypisk uppväxt stackaren måste ha haft. Skicka kraken på en genuskurs! När hon kommer tillbaka kommer hon att vara en fullfjädrad hen med svart, stubbad man som jobbar bäst i marinblått och bajsbrunt.

I övrigt förstår jag inte varför man köper en varmblodig lipizzaner när man kunde ha köpt en okomplicerad grönländsk julponny, men nu när gjort är gjort är mitt råd att du släpper henne på lösdrift med påskharen med fri tillgång på målade påskägg och låter naturen ha sin gång. I vår ska du se att alla hanteringsproblem är som bortblåsta och du kan be en okunnig tjej från ridskolan att rida igång henne igen! Lycka till!
 
Sv: Akut hjälp

Hon är ju redan dräktig så du behöver inte vara orolig för tjuvparning. Passa på att låta henne ha lite roligt med påskharen! Då blir hon nog mindre besvärlig också!
 
Sv: Akut hjälp

Har funderat på att omskola henne till ardenner men får inte igen bakluckan på min bil
 
Sv: Akut hjälp

Jag tycker ändå du har haft tur som har fått en häst som gör skolorna över mark. Om dom gör dom under mark blir det mycket besvärligare och tydligen gäller inte allemansrätten vid sådana problem heller och man får ofelbart problem med alla markägare som påstår att man skadar planteringar och annat man inte vill bry sig om

Man kan inte lära om hur som helst heller, det är inte snällt mot hästen, så med backningsproblemet föreslår jag att du helt enkelt vänder sadeln bakåfram och således rider framåt när hon går bakåt

Föreslår också att du färgar manen rosa för ett mer enhetligt intryck
 
Sv: Akut hjälp

I terrängen vägrar hon att gå framåt utan backar hela rundan. Tycker att det är lite obehagligt på galoppstäckorna.

Det är väl bara att du vänder på dig. En lipizzaner har väl rätt mycket svans att hålla i - du kan säkert styra med den också.
 
Sv: Akut hjälp

Fast hallå, TS skriver ju att det är en varmblodig lipizzaner, är inte de kända för att sakna svans? Särskilt eftersom TS bara nämner hästens silverfärgade man.
 
Sv: Akut hjälp

Jag tycker ändå du har haft tur som har fått en häst som gör skolorna över mark. Om dom gör dom under mark blir det mycket besvärligare och tydligen gäller inte allemansrätten vid sådana problem heller och man får ofelbart problem med alla markägare som påstår att man skadar planteringar och annat man inte vill bry sig om

:rofl: :rofl: :rofl:
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hjälp mig i mitt tråkiga dilemma snälla ni...:( Våran häst som vi köpte för ca 1 år sedan, skulle börja tränas regelbundet i sommar för...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 144
Senast: annapanna123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp