Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Jo,visst men vart finns det kliniker??? vi har varit till Hudiksvall, har ca 6 mil dit??? vet ni vart det finns fler i området?
Gävle t.e.x har de en klinik??
Känns på sätt och vis bättre att åka som sagt och få ett andra utlåtande utan att de är påverkade av diagnosen sen tidigare..


Jag skulle inte välja den kliniken i första hand, men som redan sagts så de har en ATG-klinik där ja..
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Självklart ska du påpeka att hästen har sina pålagringar så de kan följa upp det i första hand.
En kotledsinflammation är inget "bara" tänk på det.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Du ska absolut säga allt ni vet. Be den andra kliniken skicka över bilder och journal.
Det är vanligt att man söker för en 2:a opinion och att röntgenbilder skickas till andra veterinärer om ägaren önskar.
(Mvh veterinärass)

Ok, bra att man får reda på av er "kamrater" hur man gör...:confused: Tack för goda råd.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

*KL*

Jag skulle om möjligt åka tillbaka till den klinik ni var på innan. En bra veterinär snöar inte in, och den veterinären har sett hästen förr, vilket är guld värt. Så jag skulle helt glömma de där 'vill åka till annan så de inte koncentrerar sig på pålagringarna'. För om du nämner pålagringarna kommer nya kliniken göra exakt samma sak som den gamla, dvs ta nya plåtar och kolla ev förändring, och sen i övrigt göra en hältutredning.

Och, om hältan är från pålagringen te x kommer båda ställena 'upptäcka' det. Sitter hältan (kan konstateras med fraktionerat böjprov samt bedövning) i anslutning till påöagringarna är det tyvärr troligt de spelar in. Vilket liksom kommer upptäckas på båda ställena.

Så jag skulle vilja ha fördelen det gör att återvända till samma veterinär ni haft innan, som har sett hästen förr.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Vet hur det känns. För två år sen fick min gamla Loppa cancer i sitt öga och blev därmed tvungen att ta bort ögat. Efter ytterligare någon månad fick hon en knöl vid gropen efter ögat och vi fick åka till klinik för att ta ett prov på knölen. Jag var så rädd att veterinären skulle säga att det bästa vore för Loppan att få somna in. Jag var så skakis när jag var där att jag fick sitta på en upponervänd hink annars hade jag svimmat o ramlat i golvet! Så all lyckönskan till dig o din häst och kom ihåg att du är inte ensam om att vara ledsen och rädd! Jag grät floder varje gång jag var inne med Loppan. (hon har en vilande cancertumör i huvudet)

Nu är Loppan 24 år och hon har överlevt 3 nedsövningar, 3 fångattacker, massor med kotledsinflammationer så ha hoppet uppe med din pålle, jag håller tummarna för er.

//millus
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Jag fick avliva min häst pga allvarliga pålagringar från travet som inte höll för ridning..
Så jag vet hur illa det kan vara.
Hästen jag har nu har hovbroskförgrening i höger framhov & har aldrig varit halt eller varm, svullen under 2 år. Han rids på gräs, asfalt & massor med grus. Inga problem alls. Samt han är tung (nordsvensk travare)

Åk in till klinik med hästen & få det utrett, ju tidigare ni gör det desto bättre.
Vill ni inte avliva så behöver ni inte, kliniken kan aldrig tvinga er.

Jag tog bort min eftersom han var halt på båda fram & blev bara sämre trots han vilade helt i 9 månader inkl behandlign var 3:e vecka. Ansåg det var schysstast mot honom.

Lycka till
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

hade en nordsvensk som vi tog bort i våras pga pålagringar i samma leder som din i båda fram! hon var pigg livs glad busade i hagen men så fort man var ute och red så kom det.. :cry: det var så jobbigt att fatta beslutet.

vet sa att hon hade haft detta länge sedan en gammal skada innan jag fick henne.. och att hon hade jätte ont. vilket inte hade märkts nått! förra sommaren hopp tränade jag henne och red normalt hela sommaren och hösten... det skär i en att veta att hon gjorde allt för att hon tyckte det var roligt!! hon var så glad i livet som rid häst att jobba var det bästa hon visste!!

vet:s komentar var att den här hästen får aldrig mer ridas aldrig mer köras inte ens gå ut och gå med henne... beslutet då var "lätt" vi visste att hon inte ville leva utan att bli tränad på nått sätt, så hopn fick komma med hem(klarade inte av att ta bort henne efter det shockande beskedet) fick stå en månad på sommarbetet med kompisarna. då det var dags så tog vi ut djurambulansen hur smidigt som helst!!

det jag vill säga är att åk direkt ock kolla!!!!!!!! jag skulle åkt till den kliniken du var på först för om de är bra så är de!! i "bästa" fall kanske det "bara" är kotledsinf. men då vet ni ju det!

hoppas det blir bra och att det blir det bästa för hästen i slutänden iaf!!

kram chanell_86
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Kan berätta att jag tog mod till mig imorse och beställde en tid på en annan klinik.
Måndag kl 9, jag bölade när jag talade om hur det låg till, men jag känner mig lugnare nu. Tjejen jag pratade med var väldigt förstående och vi pratade en lång stund, det är ju fortfarande så jag sväljer en stor klump när jag tänker på detta men samtidigt så känner jag mig lugn, eftersom jag talade om precis som det var och de vet nu hur upprörd/känsligt detta är när jag kommer dit.

Jag tycker så synd om honom nu, tyvärr så går han ju ensam oxå sen kompisen togs bort.
Även om han har flertalet hästar runt sig, de 3 närmaste gårdarna har hästar, så ser jag ju att han är ledsen.
Vi är där och pysslar så mycket vi kan, och hoppas att det kommer en ny kamrat snarast annars måste jag försöka att hitta en tillfällig sällskapshäst åt honom. men vill som sagt invänta diagnos ifrån kliniken på måndag...
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

tycker nog mest synd om dig, jag är likadan med mina djur. det värsta är att inte VETA. även veterinärer är människor och arbetar på olika sätt/har olika uppfattningar om saker och ting. jag skulle nog ha provat samma klinik som innan först för att höra deras verision om hur det utvecklats sen sist och om de dömer ut honom och det inte är akut skulle jag prova andra veterinärer. har hört flera veterinärer som anser att hästar döms ut alltför ofta i onödan. om de tyckte att han skulle fungera till lättare ridning innan så kanske han kan fungera som sällskapshäst om ni skaffar en till?
hoppas allt löser sig till det bästa iaf.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

han har pålagringar i båda fram vid sidorna av kotbenet ( mellen kotan och hoven) Dock INTE i lederna, samt hovbrosk förbening i båda fram.:cry:

Undrar om det är något liknande våran har (var på klinik i går)? Förtjockningar i senor och ligament från kotledens plan och nedåt, dvs "i karleden, kronled". Men hon benämde det inte som pålagring, låter det som en beskrivning som på er? Att det sitter på samma ställe? Detta sågs ffa med ultraljud.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Jag förstår inte varför folk ska åka in till klinik stup i kvarten, jag blir alltid förvånad över detta med att hästen är halt och då måste man till klinik. Kan du inte ta ut en veterinär som kan titta på hästen på plats? Tror den veterinären att hästen behöver röntgas och utredas vidare så säger h*n det.

Vart bor du? Såg att du var 6 mil ifrån Hudik, det gör jag oxå...:idea:

Men oftast är det billigare att åka in med hästen, då blir det ingen utkörnings avgift som går på minst 200 kr
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Hoppas det går bra för dig med din häst..Jag förstår hur du känner..
Troigtvis är det något som går att behandla iaf.
MÅNGA hästar har pålagringar (min egen häst har elefantstora pålagringar i bakknäna) En pålagring i eller omkring en led är egentligen inget mer än ett tecken på att det en gång har varit en skada/ inflammation i leden. En del hästar har ont av pålagringar medan andra inte märker något..

En sak man kan tänka på när man har häst med pålagringar är att minska risken för att de växer.
Kolla upp hästen på klinik en gång per år med röntgen och eventuell behandling osv. så att man håller lederna så fräscha som möjligt. Fråga också veterinären efter råd om tex. speciell skoning eller foder...

Lycka till och skriv och berätta hur det gick sen!
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Hjälp mig i mitt tråkiga dilemma snälla ni...:(
Våran häst som vi köpte för ca 1 år sedan, skulle börja tränas regelbundet i sommar för tränare. Inget allvarligare än 2-3ggr/mån, plus att dottern skulle på ridläger i 2 dagar med han(2 pass per dag). Jag har hela tiden intutivt varit orolig för hans framben, och därför drog vi till en klinik i Maj i år, han var inte halt men jag ville veta att det var OK med hans framben.
väl där får vi efter röntgen redan på att han har pålagringar i båda fram vid sidorna av kotbenet ( mellen kotan och hoven) Dock INTE i lederna, samt hovbrosk förbening i båda fram.:cry:

Efter en diskussion med vet, där jag talade om hur vi vill använda hästen, varierad skogs-promenad träna för tränare 2-3 ggr/mån (dressyr) samt ev någon liten dressyrtävling här och där. sa han att det inte skulle vara några problem alls. när vi kom hem var jag ändå ängslig och ringde vet 2 ggr till för att vara alldeles säker på att vi uppfattade varrandra ordentligt. jo, det var ok att vi använda hästen så som jag beskrev, återkom nästa år så vi får röntga och undersöka hur pålagringarna e.v utvecklar sig.

Nu till det tråkigaste av allt, kallblodet som våran häst går med
hans bästa bästa polare, vart halt i sommar. aldrig varit halt de senaste 7 åren. ingen svullnad, ingen puls, ingen värme. efter 3 veckor åkte de till klinik och ingen INGEN anade att det skulle vara allvarligt.... Veterinären hittade kraftiga pålagringar i lederna fram, så pass att de ville avliva honom på direkten:cry:
Tjejen som äger honom fick en chock och tog hem honom, men i måndags åkte de tillbaka och avlivade våran kära vän:cry:
saknar han sååå.

Nu till min hopplösa förtvivlan.... våran var på träning för snart 2 veckor sedan, vart halt i ett framben under träningen, och har inte blivit bättre.. han är pigg och springer glatt gärna omkring i hagen. ingen värme, ingen svullnad precis så som kallblodet.:eek:
vi tittade när han både travade och galopperade i hagen härom dagen och vi såg inte att han haltade, jag har hoppats så att det har gett med sig, men igår travade dottern på asfalt och hältan finns kvar... JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT ÅKA TILL KLINIKEN MED HAN:eek: tänk om de säger likadant till oss:eek: avlivning pga pålagringarna
Hur skall jag göra? snälla ni ge mig goda råd, jag förstår ju att jag inte kommer undan. men jag känner att jag nästan vill åka till en annan klinik för den vi var på som konstaterade pålagringarna, är jag så rädd att de snöar in i dem så de inte undersöker andra alternativ till hältan... tycker ni jag är löjlig? Jag har inte hämtat mig ifrån chocken över kallblodet och jag är livrädd att jag får samma diagnos när vi åker tillbaka, fy fan vad jag inte vill vara jag just nu.:(
Usch och fy fan för att åka till veterinären,det är ju så gruvsamt.Vi ska sälja ponnyn som har pålagringar på 3 kotor,vilket inte stör henne i ridningen.Pålagringarna hittade vi i början på detta året.Och hon ser lika fräsch ut på stegen ännu vilket är så skönt,positivt enligt veterinären.Men så har hon lite urkalkningsfåror på kotsensbenet vilket ställer till det på böjprovet I går så longerades ponnyn,och såg fin ut,ohalt i stegen överhuvet taget.Hon ser så fin ut.Hon har varit så fin i dressyrarbetet.Men då är det ju det där när man böjer,när dom har urkalkningsfårer,det går inte att böja då,ont!!!Vi bestämde då att triangelmärka ponny så att ingen ändå vill ut och tävla henne och det känns så bra.Dom som skulle köpa henne innan ska ändå köpa henne till dottern i familjen för hon är ändå ingen tävlingsmänniska.veterinären säger att hon ska ridas,gärna dressyr,lite hoppning på lägre höjder spelar ingen roll.Jag trodde att det skulle vara så smärtsamt att få sin häst utdömd,men det känns så himla bra.Särskilt eftersom man säljer den som en häst till lättare ridning.det förtjänar hon nu..min lilla darling.Man kan inte råda hur det än blir,man gör ju allt för hästens skull.Huvudsaken den får det bra.(trots att man förlorar en del pengar)men lycka till och hoppas det går bra!
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

En häst som inte är halt annars än när det travas på asfalt skulle jag undvika att trava på asfalt.

Jag skulle fortsätta med hästen så länge den verkar må bra och trivs om den inte behöver prestera ngt speciellt ridmässigt.

Fungerar den ok vid vanlig ridning så använd den till vanlig ridning.
Ni ser väl om den har ont eller inte? Att den har pålagringar osv det vet ni och ta bort den kan ni ju göra när/om det blir värre...

Lycka till hur du än bestämmer dig "tröstkram smily om det fanns någon"
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Men inte fortsätter man väl att rida en häst som haltar på hårt underlag:eek:?! Självklart måste man ta reda på vad som fattas hästen, haltar den vid ridning så har den ont och det är oavsett om den visar mer eller mindre hälta vid olika underlag (som ryttare blir man dock lättare lurad vid mjukt underlag). Anledningen till att de travade på asfalt är för att det är lättare att se en hälta då än på mjukt underlag.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Förstår hur det känns! Ska ta ut en E.T. till hästen pga stel i ena sidan av halsen - och är hysteriskt rädd för att hon ska hitta nåt hemskt:eek:! Man tycker att allt går så bra och så säger hon att hästen kommer aldrig mer att kunna ridas eller nåt... (Snacka om att ta ut saker i förskott:p)
Men det är ju just det att inte veta som är hemskt.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Förstår hur det känns! Ska ta ut en E.T. till hästen pga stel i ena sidan av halsen - och är hysteriskt rädd för att hon ska hitta nåt hemskt:eek:! Man tycker att allt går så bra och så säger hon att hästen kommer aldrig mer att kunna ridas eller nåt... (Snacka om att ta ut saker i förskott:p)
Men det är ju just det att inte veta som är hemskt.

JO så är det, när jag väntade på att min pålle skulle in och röntgas VISSTE jag att dom skulle hitta spatt så jag läste annonser som en tok. När vi då , ja, hittade spatt på en has, så tänkte jag avlivning direkt. Men veterinären skrev ut ett recept och sa "sen kan du börja rida igen". Jag trodde jag hörde fel, Ja var det inte rida du ville? säger vetten. Joo, det är 5 år sen och pålle är fortfarande ohalt.
Men ovissheten :devil:
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Jag vill tacka er ALLA för era berättelser, tänk vad andra människors stöd och egna erfarenheter betyder mycket när man mår dåligt.... känner mig genast lugnare..

Samtidig märker man ju en baksida oxå i att vara orolig och ledsen för sitt djur, man suger ju lika mycket i sig det negativa man hör, (och då pratar jag inte om er här på buke) sen jag bokade tiden på kliniken så har häst folk runt pratat om att den kliniken (som jag inte nämner vid namn) har ett ryckte om sig att döma ut hästar... de kallar t.o.m veterinären för "dr död":eek:

så nu tänker jag strula till det igen och avboka min tid där... och åker till den kliniken vi var på i maj ändå, de har en veterinär där till veckan som har ett mycket gott ryckte och hoppas vi får komma till honom.

Suck... jag vet jag känner mig alldeles förvirrad, men jag vågar helt enkelt inte åka dit på måndag. detta ryckte har jag fått hört av flera duktiga hästmänniskor nu. så så får det bli......:( de har ju hans tidigare röntgen plåtar där oxå, så nu kanske jag kan tjata till mig en röntgen på hans knän, jag inbillar mig (och har gjort längen nu) att det inte stämmer i hans framknän. sist vi var dit bad jag att de skulle röntga även dem, men det gjorde de inte????

oj oj, ni tycker väl jag är knäpp som har ändrat mig hit och dit i den här tråden, men jag känner det är mitt ansvar att försöka ge hästen det bästa förutsättningarna jag kan för att det skall bli så rättvist som möjligt. det kan ju gälla hans liv, och han har inget själv han kan påverka i den här situationen. helt beroende på besluten vi tar... tungt ansvar detta.:(
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Åh, vad jag lider med dig. Har ju lite känslor själv för hästen (för visst är det den häst jag tror det är..?).
Om nu inte veterinären säger att det är helt kört så kan det vara ide att prova en behandling med Adequan. När det finns pålagringar kring en led är risken stor för att ledbrosket är skadat också (och det är då det smärtar - när ben trycks mot ben). Då är Adequanbehandling oftast det bästa. man ger en dos varje vecka under 3-4 veckor. Det kanske kan vara något för dig att fråga veterinären om?

Håller tummarna att allt ska gå bra för er!
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Åh, vad jag lider med dig. Har ju lite känslor själv för hästen (för visst är det den häst jag tror det är..?).
Om nu inte veterinären säger att det är helt kört så kan det vara ide att prova en behandling med Adequan. När det finns pålagringar kring en led är risken stor för att ledbrosket är skadat också (och det är då det smärtar - när ben trycks mot ben). Då är Adequanbehandling oftast det bästa. man ger en dos varje vecka under 3-4 veckor. Det kanske kan vara något för dig att fråga veterinären om?

Håller tummarna att allt ska gå bra för er!

Jo, det är "den" hästen... suck.
Jag skall genast undersöka den behandlingen du tipsar om:bow:
Jag har trott att pålagringar var obehandlings bara?? jag menar när vi var upp i maj och konstaterade detta sa inte veterinären nått alls om en ev behandling???
Men så kommenterade han ju att "du har ju inte köpt en dyr häst heller"
DET RETAR MIG SÅÅÅÅ, jag menar jag älskar honom lika mycket nu som om han skulle vara värd 1 miljon..... han ansåg väl att man behandlar efter värdet på hästen???? inte en seriös empatisk tanke av en veterinär.... han får ju betalt ändå, jag har han bra försäkrad så varför inte hjälpa hästen???:mad:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 460
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 400
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp