Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Jo, det är "den" hästen... suck.
Jag skall genast undersöka den behandlingen du tipsar om:bow:
Jag har trott att pålagringar var obehandlings bara?? jag menar när vi var upp i maj och konstaterade detta sa inte veterinären nått alls om en ev behandling???
Men så kommenterade han ju att "du har ju inte köpt en dyr häst heller"
DET RETAR MIG SÅÅÅÅ, jag menar jag älskar honom lika mycket nu som om han skulle vara värd 1 miljon..... han ansåg väl att man behandlar efter värdet på hästen???? inte en seriös empatisk tanke av en veterinär.... han får ju betalt ändå, jag har han bra försäkrad så varför inte hjälpa hästen???:mad:

Hm... hur ska jag förklara detta så det blir rätt?? Alltså, det är inte pålagringarna du behandlar, det är leden. Pålagringar kan man, om man anser ha råd med det, ibland skrapa bort. Då rör det sig om operation. Ibland med lyckat resultat ibland inte.
När hästen har konstaterat pålagringar, så sitter dessa i anslutning till leden och inte i själva leden. Pålagringarna brukar uppstå när leden av någon anledning försvagas t ex när ledmiljön inte är frisk (t ex ledinflammation). En ledinflammation som ej behandlas i tid brukar till sist leda till bortnötning av ledbrosk. Ledbrosket kan inte reparera sig självt utan när det är borta är det borta och en artros uppstår och då gör det ont hela tiden. Det är i detta skede pålagringar brukar bildas. Kroppen försöker att förstärka det område som försvagats även om just pålagringar inte är till någon större nytta...
Pålagringarna i sig kan du alltså inte behandla (om inte operation)och förstört ledbrosk kan du inte heller behandla. För att vara helt säker på hur långt gången skadan är i leden måste man göra en artroskopi, detta är kostsamt men å andra sidan så får man då ett besked om hur allvarlig skada det rör sig om.
Adequan är dock den behandlingsmetod som verkar fungera bäst för att förhindra fortsatt nedbrytning av brosk. Som jag ser det (är inte veterinär) så är det kanske den bästa lösningen där ni står idag.
Ta en dialog med veterinären och tolerera inte ett uttalande som nedvärderar din häst bara för att han var billig. Alla hästar bör ju ha samma rätt att få behandling. Då måste väl hellre djurägaren få chans till att ta beslut om hur mycket han eller hon vill kosta på sin häst.
Det viktigaste är dock att få honom smärtfri i lederna snarast. Om det då är genom kortison i första stadiet så kanske han måste ha det till att börja med.
Till sist, skulle det vara så illa att vet råder till att ta bort honom, ja, det vore väldigt tråkigt men för hästens skull kanske det är mest humant i så fall. men fundera inte i de banorna nu - med lite tur så har ni många trevliga år tillsammans.
En annan sak ni kan fundera på är hovbeslaget. PG-skor är krångliga men ypperligt för hästar med ömma leder.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Hej, Oki
tack för en bra förklaring,:bow:
Har bokat om besöket på morgonen nu, till den kliniken vi var till i maj. Har du några tips till mig vad jag kan kräva att de kollar upp, är jag helt ute och cyklar när jag vill att de skall röntga framknäna på honom??? (du som känner till hans historia lite) Jag menar är det så ovanligt som de sa åt mig sist, att hästar får problem med knäna???
Han är ju lite bockbent som sagt och han ser ostadig ut i knäna har jag alltid tittat på och varit oroliga för.
Sen detta med pg- beslag vet jag inget om men började att kika på dem sen vi varit på kliniken i maj och fått konstaterat hovbroskförbening.
Vad är det som är bökigt med dessa skor??
Jag har förstått att de täcker hela sulan på hoven, och det gillar ju inte jag riktigt men nu går det mot höst och vinter och då känns det bättre med att sko honom så...
Berätta gärna om pg-beslag om du orkar.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Problem med framknän är väldigt vanligt på travhästar skulle jag vilja säga. Tycker det var en konstigt uttalande av din veterinär. Framknän och framkotor är nog de leder som man behandlar mest. Det kanske är annars med ridhästar? Jag vet inte.
Denna häst var inte bockbent som liten men "hänger" dem i knäna och knäar vid en lätt stöt baktill vid knäet så brukar där finnas ömheter. En häst undviker ju att belasta om det gör ont. Så att du vill kolla upp framknäna tycker jag du gör helt rätt i. Frågan är ju hur länge han haft känning där i så fall, det lär du ju få veta vid en ev röntgen.
När du väl är på kliniken så bör ni göra en ny hältutredning först, med böjprov. På alla benen givetvis. Utifrån vad detta visar ev bedövning och sedan behandling. Skulle det vara så att han inte visar någon hälta i framknäna men om du ändå vill ha dem röntgade så säg bara det till veterinären. De kan inte neka dig om du vill det.

PG-beslaget består av en tunn plåtsula som sömmas fast i hoven. Ovanpå denna skruvas en tjockare gummisula fast. För hovslagaren är det lite mer jobb med detta än vid en vanlig skoning så det brukar kosta extra, både att köpa beslaget och att få hästen skodd med det. PG-beslaget ger bra stötdämpning och ger stöd för hoven. Ett mycket bra beslag för hästar med ömma hovar och leder.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

:D:DJiiiipppiiiiii:banana:

Kan med glädje meddela att det "bara" var en dubbelsidig kotledsinflammation..... suck. Livet har börjat om känns det som.

Jag känner mig så avslappnad och lycklig, det har varit tuffa tider. först har man sörjt och sörjt stallkamraten som de var tvungen att avliva.. sen har man varit så orolig och nästan i förväg sörjt våran häst HELT I ONÖDAN.... ha ha hihi vad hjärnan kan spela en ett rejält spratt ibland va?

Så nu har han blivt sprutad i båda fram och återbesök om 14 dagar.
Det var en sprallig och lätt häst som galopperade ut i sin sommar hage i morse... underbart att se han..
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Fast ska han galoppera runt om han är nybehandlad???

SKÖNT iaf att det inte var så illa som befarat!!
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Fast ska han galoppera runt om han är nybehandlad???

SKÖNT iaf att det inte var så illa som befarat!!

Ähh, det lät kanske värre än vad det var.
Han stod boxad hela efm och kvällen igår, så klart han var glad att komma ut imorse. :)
Rullade sig och sen galopperade 30 M kanske, och vad skall jag göra åt det??
Mer än så var det inte, han ställde sig och betade direkt. såg sååå nöjd ut..:bow:
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Brukar ju rek boxhage/liten hage. Sen, vissa går ju inte att ha i liten hage. Jag var mest nyfiken varför, eftersom ordinationen absolut inte brukar vara fritt spring =)
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

En i stallet kom just hem från kliniken med oxå med diagnosen kotledsinflammation. Den veterinären sa att det var oftast veterinärer av äldre gemet som sa boxvila eller sjukhage numera. Senare forskning visade att det var bättre med lagom rörelse. Kan dock tänka mig om man har ett gäng hästar som bråkar och rusar omkring större delen av dagen så är det ingen höjdare.

Han rekomenderade att hästen skulle gå i sin vanliga hage dygnet runt. Betydligt bättre än att stalla in över nätterna för lederna.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

En i stallet kom just hem från kliniken med oxå med diagnosen kotledsinflammation. Den veterinären sa att det var oftast veterinärer av äldre gemet som sa boxvila eller sjukhage numera. Senare forskning visade att det var bättre med lagom rörelse. Kan dock tänka mig om man har ett gäng hästar som bråkar och rusar omkring större delen av dagen så är det ingen höjdare.

Han rekomenderade att hästen skulle gå i sin vanliga hage dygnet runt. Betydligt bättre än att stalla in över nätterna för lederna.

Våran vet sa boxvila bara när vi kom hem, sen de enda han nämnde utöver var vila i 14dagar sen tillbaka på återbesök.

Våran häst går dessutom alldeles själv numera. Snyft... men det får han ta ett tag nu. vi löser det oxå.. bara han mår bra..:banana:
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Jo, lågintensiv rörelse under större delen av dygnet är det absolut bästa. T ex betesgång med en häst som håller sig lugn (ie skrittar), det är absolut mest idealiskt.

Däremot 'tokrusningar' och tvärvändningar och sånt är ju inte bra, alls. Därför man brukar begränsa hagen/rörelsen. Dock så de som fnattar runt på den mindre ytan med, de kan man lika gärna släppa ut, det blir bara ännu värre (mer stopp, mer svängar etc). Samma sak de som t ex vandrar osv.

Min dam är ledbehandlad för en vecka sen, hästen är väldigt aktiv och fnattar oavsett yta. Så hon fick ett dygns boxvila (iom att man stuckit i led) och sen ut i stor hage 'om lugn'. Hon gör sina tokrusher - tyvärr. Men ändå mindre än om hon skulle stå i en liten paddock och inte 'ha något att göra'. Nu går hon ju mest och betar (=superbra), men det bästa vore om hon struntade i rusherna.

Hade hon varit lugn i mindre hage hade det blivit det, för just 'inget spring' är ju det allra bästa, men i övrigt så mkt skritt som möjligt.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Hittade precis denna tråd! Kom hem från klinik igår med min häst och det visade sig att han också hade samma fel som din. Dock fick jag rekommendation boxvila två dagar dvs to eftermiddag till lö morgon (ung veterinär). Sen är det en liten sjukhage som gäller, just för att de inte ska springa och bralla omkring.Han går i en stor flock, 6 åring med mycket spring i benen. Sen ska jag promenera med honom ca 10 minuter om dagen och sen öka till 15 minuter om dagen. Det var någon som skrev att det händer att hästar för kotledsinflamation i början av ägarskapet (har haft honom i tre månader) vilket kändes som en tröst. Har varit helt knäckt och trott att jag ridit honom så uselt. Frågade veterinären vad det berodde på och ofta är det ryttarfel, att hästen går på bogarna, framtung ryttare osv men så var det absolut inte i mitt fall (fick rida honom i tre omgångar på longervolten för att hitta felet). Kändes i alla fall som lite mer plåster på såren just att det inte är ovanligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

galsi - precis som du hört är det inte ovanligt. Och behöver inte alls vara FEL ridning, utan det räcker med att det är ANNAN ridning. Olika människor rider ju olika, och helt 'plötsligt' ändras hästens träning frånd ag till annan. Vissa hästar reagerar på det här (inte alls ovanligt på unghästar).
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Ähh, det lät kanske värre än vad det var.
Han stod boxad hela efm och kvällen igår, så klart han var glad att komma ut imorse. :)
Rullade sig och sen galopperade 30 M kanske, och vad skall jag göra åt det??
Mer än så var det inte, han ställde sig och betade direkt. såg sååå nöjd ut..:bow:


Du sabbar behandlingen om du låter en nysprutad häst få galoppera i 30 m!:crazy::eek: Självklart ska han ha kontrollerad rörelse, boxhage etc är att rekommendera med 10 m skrittpromenad 2 ggr om dagen. Kan du ha missförstått vetrinärens konvalecentråd? Det låter så.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

ÅÅÅÅÅÅ:eek: Vad säger ni????
Blev livrädd när jag läste ditt svar igår, åkte genast och plockade in honom... sen fick han gå ut sent i morse, och jag tänkte så här..
Han får gå ut vid 9.30-10.00 och sen får han gå in igen vid 12.00-13.00 - tiden fram till 16.00-17.00 och komma in för natten vid 20.00-21.00.
Han går nämligen på bete just nu, och som jag berättat så går han ensam, sen hans kamrat (gick vidare) så jag tror inte att han är så sprallig. Jag är där med han så ofta jag kan, och jag ser bara det där "lätta" rycket direkt när jag släpper ut honom på morgonen.

Vad tror ni om det? Låter det vettigt?:confused:
Konstigt att inte veterinären sa någonting annat än boxvila samma dag och sen vila i 14 dagar innan ett återbesök... det var allt??
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Det med boxvila/sjukhage skiljer sig väldigt mellan olika veterinärer. Om du känner dig orolig så ring och hör för säkerhetsskull med din vet.

När jag började med hästar så var det boxvila och sjukhage under hela tiden tills det gick över. Senare började man att promenera och nu börjar fler och fler ordinera hage dygnet runt (med lugna hagkompisar).

Hästen här går nu på antiinflamatoriskt och smärtstillande tills återbesöket om 2v. Han går med min vallack och 6 ston som inte rör sig i onödan dygnet runt i en stor hage.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Veterinären kan ju menat hagvila, dvs lugn i hage. Jag brukar kontrollfråga just ang hage. För oftast menar de 'hage om lugn'. De förutsätter ofta att man ska fatta det själv, och har man varit med ett tag gör man ju det, men inte lätt när man är ny.

Sen kan man få göra avsteg från det om inget annat fungerar, men målet är alltid 'inget spring och så lugnt som möjligt'. HUR man får till det är eg skitsamma, är hästen lugnare i stor hage så ta stor hage etc
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Ok, jag kör så här i helgen nu, men till veckan blir det svårt för mig att hålla detta schema.
Jag släpper ut innan jag börjar arbeta vid 7.30, sen slutar jag vid 16.00 kan ju ta in honom då jag passerar hem... för att kanske gå ut nån timme till innan natten??? vad vet jag???

Bandaget de la runt kotorna bomull, när kan man plocka av dem? kör även med back on track på natten det frågade jag vet om och det var ok.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Bandaget kan du ta av nu, det ska sitta till dagen efter om de inte säger annat.

Jag ser inte varför du ska ta in och ut honom, om du ändå ska ha i stor hage del av dag kan han väl gå där hela tiden. Om du håller på och tar in ökar ju risken för spring vid utsläpp? Varför inte ha honom ute dygnet om?
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Om han har lite spring i benen vid utsläpp på morgonen kan det hjälpa med en 10 minuters promenad innan hagen, då har han fått rört lite på sig och förhoppningsvis är betet mer intressant. ;)
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Jag var sjäv besökt kliniken i Hudik med min älskling (antar att det var där du var). Han har inte varit halt men min euiterapeut har konstaterat att han har problem med hovleder och ev. bakknän. ET rekommenderade mig att åka till Mälarklinken men tyvärr var det mitt i semestertider och det fanns inga tider hos de två veterinärer han rekommenderade. Han sa att 9 av 10 veterinärer annars kommer att spruta honom i kotlederna istället, där han inte alls har ont.

Mycket riktigt, väl i Hudik, gjordes en hältutredning. Konstaterade hälta båda fram, sprutades i båda kotelderna. När de böjde högt bak tyckte både jag och min instruktör som var med att han rörde sig jättekonstigt, men vet sa att det var normalt. Vid återbesöket kollade en annan vet honom, lätt hälta ena fram, sprutade igen kotled höger fram. Ännu en gång påpekade vi att han rörde sig konstigt bak, men denna veterinär sa helt enkelt: "Han är ju travare" :confused:. När jag påpekade att han har stora gallor på båda haserna svarade han "Vissa hästar har gallor andra inte". Han har haft gallorna länge och enligt förra ägaren hade hennes vet sagt samma sak. Han trodde inte det behövdes något återbesök.

När jag återigen besökte min ET ville han inte ens behandla honom. Han var inte det minsta bättre enligt honom, och efter att ha besökt en vet på Mälarkliniken konstaterades hälta på 3 ben :eek:! När de bedövade haltade han på det fjärde! Han blev nu sprutad i hovlederna fram och haserna bak. Vi ska på återbesök de 3 september, får se vad dom säger då.

Rekommenderar varmt Mälarn, otäckt när man inte kan lita på veterinären ens... Hoppas på en frisk häst snart, och håller tummarna för din pålle!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 460
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 400
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp