Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Jag var sjäv besökt kliniken i Hudik med min älskling (antar att det var där du var). Han har inte varit halt men min euiterapeut har konstaterat att han har problem med hovleder och ev. bakknän. ET rekommenderade mig att åka till Mälarklinken men tyvärr var det mitt i semestertider och det fanns inga tider hos de två veterinärer han rekommenderade. Han sa att 9 av 10 veterinärer annars kommer att spruta honom i kotlederna istället, där han inte alls har ont.

Mycket riktigt, väl i Hudik, gjordes en hältutredning. Konstaterade hälta båda fram, sprutades i båda kotelderna. När de böjde högt bak tyckte både jag och min instruktör som var med att han rörde sig jättekonstigt, men vet sa att det var normalt. Vid återbesöket kollade en annan vet honom, lätt hälta ena fram, sprutade igen kotled höger fram. Ännu en gång påpekade vi att han rörde sig konstigt bak, men denna veterinär sa helt enkelt: "Han är ju travare" :confused:. När jag påpekade att han har stora gallor på båda haserna svarade han "Vissa hästar har gallor andra inte". Han har haft gallorna länge och enligt förra ägaren hade hennes vet sagt samma sak. Han trodde inte det behövdes något återbesök.

När jag återigen besökte min ET ville han inte ens behandla honom. Han var inte det minsta bättre enligt honom, och efter att ha besökt en vet på Mälarkliniken konstaterades hälta på 3 ben :eek:! När de bedövade haltade han på det fjärde! Han blev nu sprutad i hovlederna fram och haserna bak. Vi ska på återbesök de 3 september, får se vad dom säger då.

Rekommenderar varmt Mälarn, otäckt när man inte kan lita på veterinären ens... Hoppas på en frisk häst snart, och håller tummarna för din pålle!

Hej, bra att veta. vad gör en ET?
och vi bor väl nära varrandra förmodar jag?
bor 6 mil söder om hudik, du får gärna förklara vad en ET gör och pma mig om han/hennes namn och telnr. kan ju vara något att fundera på framledes menar jag...:o
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

De flesta i vårt stall åker dit fast vi har närmare till Ultuna.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Hej. hade en häst med samma diagnos, hovbroskförbening båda fram plus benpålagringar i kotlederna fram, for in pga hälta i ena fram och väl där konstaterades hälta i båda fram plus någon halvgrad här och där bak. veterinären trodde inte att hovbroskförbeningen eller benpålagringarna skulle ställa till några större problem utan att vi skulle behandla kotledsinflammationerna vilket gjordes, det slutade i alla fall med att det var hovbroskförbeningen som ställde till det och hon dömdes ut nio månader senare :-( och avlivades därefter en månad. nu behöver det ju absolut inte bli så i erat fall men det kan ju vara så hovbroskförbening och benpålagringar ger inflammationer i kotan som ett "symptom" så skulle jag vara du så skulle jag sko med pg samt lägga om träningen på hästen så att den inte behöver gå på hårt underlag osv..
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Hade det varit min häst så skulle hade jag gjort en boxhage till honom och använt den ca 14 dagar. Jag skulle också ha lett honom 2* 20 minuter varje dag. Det man vill undvika är okontrollerad rörelse, d.v.s. galopper och bus. Väljer du att ha honom i stor hage ändå (vilket jag personligen INTE skulle göra) tror jag att det är bättre att ha honom ute hela tiden så att det blir så lite "spännande" som möjligt. Han måste dock skyddas så att han inte behöver springa för insekter, jagas av andra hästar etc.
Ring till vetrinären och hör igen om hans åsikter om boxvila. Min vetrinär har alltid inpräntat hur enormt viktigt det är att man sköter sin häst korrekt efter att ha sprutat kotorna, varje sprutning är ett ingrepp och missköter man konvalescensen är givetvis risken större att man måste spruta om häster och den får gå med sitt onda en längre tid än den skulle ha behövt. Man ska också se över sin träning, finns det något där man kan förändra (andra underlag, sätta hästen bättre) för att undvika framtida inflammationer.
Hoppas att allt går bra för er, kom också ihåg att fråga hur du sedan ska sätta igång hästen.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Veterinär ordinerade en veckas sjukhage alla tre gångerna han sprutades. Sen skrittas i ca två veckor. Nu sista gången ordinerade vet att han ska promeneras för hand ca 30 minuter per dag, men annars vila helt. Han har därför inte fått gå med sin kompisar på hela sommaren, lillstackarn...
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Bandaget kan du ta av nu, det ska sitta till dagen efter om de inte säger annat.

Jag ser inte varför du ska ta in och ut honom, om du ändå ska ha i stor hage del av dag kan han väl gå där hela tiden. Om du håller på och tar in ökar ju risken för spring vid utsläpp? Varför inte ha honom ute dygnet om?

Hej, tack för goda råd.
Nja, jag vill liksom inte ha han själv ute om natten:crazy: (e lite mammig jag) han har som sagt mistat sin stallkamrat och jag lider med han där han går ensam om dagarna så jag låter han få gå in om natten.
Det är ju så här att innan vi åkte upp till kliniken så hade han gått ensam ca 2 veckor, och jag lovade mig själv. OM det går bra på kliniken så kommer jag att söka efter en sällskapshäst åt honom direkt. Jag har fått nys på några tilltänkta kamrater, MEN som läget vart nu då, när han inte skall röra sig så mycket????
Vågar jag ta hem en sällskapshäst nu???
Tänk om de brallar och står i i hagen:eek:
Kan jag avvakta den här veckan och om han ser fräch ut vågar jag ev ta hem en till helgen istället eller vad tycker ni?

De e synd om mitt "barnbarn":(Han står där ute och tittar efter grannarnas hästar...
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Jag skulle nog låta honom vara själv och inte involvera någon annan häst förrän du fått klartecken på att han är ok. Min har som sagt gått ensam, och visst är det synd om honom då alla andra fått gå på bete, men det är ju för hans eget bästa. Dom ska ju ta det så lungt som möjligt för att läka.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Nej, INTE ta hem ny häst förrän han är helt friskförklarad och får busa och bralla. De dör inte av att vara ensamma. Och jag skulle låta honom vara ute på natten med, det är absolut bäst konvalescentmässigt sett =)
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

ÅÅÅÅÅÅ:eek: Vad säger ni????
Blev livrädd när jag läste ditt svar igår, åkte genast och plockade in honom... sen fick han gå ut sent i morse, och jag tänkte så här..
Han får gå ut vid 9.30-10.00 och sen får han gå in igen vid 12.00-13.00 - tiden fram till 16.00-17.00 och komma in för natten vid 20.00-21.00.
Han går nämligen på bete just nu, och som jag berättat så går han ensam, sen hans kamrat (gick vidare) så jag tror inte att han är så sprallig. Jag är där med han så ofta jag kan, och jag ser bara det där "lätta" rycket direkt när jag släpper ut honom på morgonen.

Vad tror ni om det? Låter det vettigt?:confused:
Konstigt att inte veterinären sa någonting annat än boxvila samma dag och sen vila i 14 dagar innan ett återbesök... det var allt??

Jag hade precis samma fel på min i våras som du har nu och det enda min vetrinär sade var boxvila till dagen efter och sedan sjukhage. MEN skulle han vara orolig i sjukhage så skulle han gå fritt i sin stora hage med sin kompis. Eftersom min håller sej ganska lugn i sin stora hage så fick han gå i den hela tiden, men vara inne på natten. Vid återbesöket 14 dagar senare sade vetrinären att han var mycket bättre på så kort tid än vad han hade trott från början, trots att han gick i sin stora hage och busade lite med sin kompis. Det är nog väldigt olika på olika vetrinärer, huvudsaken är att slutresultatet blir positivt! Lycka till med rehabiliteringen. :)
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Min pålle har haft hovledsinflammtion i ca sex månader sedan blev han friskförklarad halt igen och upptäckte pålagringar på strålben fram. Vi trodde det var kört. Pålagringarna hade kommit på bara ett par månader och tre mm pålagring är mycket för lilla strålbenet.
Men ni testade vi en tildrenbehandling, pållen fick stå med dropp några timmar på klinikwn och sedan hem i vanlig hage i ca åtta veckor sedan in för ny röntgen. Vid återbesök kontaterades att pålagringen hade blivit till en stor "klump# shit tänkte jag när jag fick se bilderna hästen måste ha skitont. Men det är så tildrenet tysligen verkar, den vassa pålagringsspetsen var liksom borta!
Veterinären tyckte inte man ska stirra sig blind på en röntgenbild utan se hur hästen rör sig. han var nästintill ohalt i böjt spår och helt ohalt rakt fram.
Grejen är ju den att jag kan nu behåla honom i livet och antagligen rida honom i alla gångarter men absolut inte på böjda spår och jag måste lyssna på min pålle för det är ju ändåjag som känner han bäst!
Kollla tildren!:banana:
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Ok, jag kör så här i helgen nu, men till veckan blir det svårt för mig att hålla detta schema.
Jag släpper ut innan jag börjar arbeta vid 7.30, sen slutar jag vid 16.00 kan ju ta in honom då jag passerar hem... för att kanske gå ut nån timme till innan natten??? vad vet jag???

Bandaget de la runt kotorna bomull, när kan man plocka av dem? kör även med back on track på natten det frågade jag vet om och det var ok.
Min har oxå blivit behandlad för kotledsinflammation för några dagar sen o bandaget skulle bara sitta över natten. Däremot va det sjukhage som gällde i 2 veckor framöver...
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Hej!

Hörde av dottern att han är friskförklarad.
Grattis och lycka till i fortsättningen.
:)

/Bella
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Har inte läst allt, så det kanske blir rep...
Min förra häst (halvblod) hade pålagringar samt hovbroskförbening fram. Han markerade i början mkt lindrigt, blev sen sakta värre.

Vi gjorde många besök på kliniken, och det vet kom fram till att han behövde komma upp baktill. Detta löstes med att vi satte kilsula = han blev i princip bra. Därefter la vi till broddar (fram) året runt. Jag hade honom sedan i 6 år, han fick aldrig några problem! Nu är det ca 8 år sedan och han är fortfarande pigg och kry!!!
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Hej!

Hörde av dottern att han är friskförklarad.
Grattis och lycka till i fortsättningen.
:)

/Bella

Hej:) Japps, det är så skönt...så nu börjar vi om från början, promenerar i grimma á 30min i 7 dagar. sen får vi variera rida skritt och grimm-promenader och sakta sakta kommer vi gå fram.

så småningom är "dina" elever tillbaka igen. skall även försöka att boka ET som kommer en gång i månaden... blivit rekommenderad av Annapanna123 "fuxens mamma". Verkade ju himla duktig :bow:

Det känns hoppfullt, men man får väl ta det mycket försiktigt nu en bra tid frammåt.

Kram ifrån oss 3..;)
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

annapanna123 har samma ET som jag och han är grymt bra. :)
Om jag räknat rätt så borde han komma sista helgen i september nästa gång.
Se till att få en tid till på söndagen i såfall, så får ni åka ner dit där min häst står. Så kan vi kanske passa på att prata lite. :p
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Åh, så härligt att höra att han blev bra igen! :) JAg ska håla tummarna att det fortsätter så!

Berätta gärna sedan hur det gått med ET om du vill.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Ja förhoppningsvis är våra pållar friska och krya snart igen båda två. :) Rekommenderar absolut ett besök hos vår ET, hör av mig när det är dags.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 460
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 400
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp