Akut hälta "förslag"

dobbis

Trådstartare
Idag har jag varit med om det konstigaste,hästen helt rengående vid lunchtid,ser honom skritta i hagen under em,då jag var ute i trädgården o pysslade,han busade inte,har inte gått omkull,är inte skodd,och helt plötsligt är hästen blockhalt hö fram,hoppar på 3 ben stöder ytterst lite på yttersta biten av tån,ingen värme,svullnad,puls kan upptäckas,har tryckt,böjt o klämt ingen reaktion :confused:
Fick efter mycket om o med + hot honom att hoppa in i stallet.har pratat med jourvet.som sa vänta tills i morgon :devil:
Någon som har något förslag????????????

Sv: Akut hälta "förslag"

Hej! Precis detta har hänt med min häst! För en månad sedan hände detta och jag kollade med hovslagaren - inget fel, vila - inget resultat. Besök på kliniken visade ingen hälsta! (just den dagen inte halt). Klarade böjprov och longering hyfsat. veterinären trodde det var blödning i hoven trots allt. Började sätta igång honom försiktigt. Red på rakt spår. Skritt första veckan. Nu har det gått två veckor och han är halt igen! Höger fram igen. När man longerar stapplar han och vil helst inte. Inte svulle´n, inget sår, ingen puls i hoven.... Vet inte vad jag ska göra! Har anmält mig till kiropraktorn som kommer om en vecka. kanske kan det sitta i ryggen, nacken, bogen? Trycke roch klämmer, inget resultat.........

testade de att klämma med en hovslagar tång lr vad det kallas.
för att upptäcka höld?

till TS har du tur är det en hovböld...är hoven varm?

Jag hoppas ochså på en hovböld ,men inget stämmer,ingen värme,100% ohalt 2 timmar tidigare i trav på stenunderlag,det verkar som han är ovillig till att sätta ner trakten,står nu lindad med hovbandage i boxen,vet inte om det hjälper men i brist på annat :o:idea:
Fick förslag om att kläma ihop vid trakterna för att det ev.kunde vara en fraktur men icke han reagerar,jag har klämt,kännt,böjt bent men han säger inte pip och verkar inte ha ont av det jag gör,kan man gissa på "spiktramp" finns nog inga spikar i hagen men någon/flera gammla tappade skor som jag inte hittat??
Jag fattar inget :confused:

Går han med andra hästar? Kan han ha blivit sparkad? Min shettis var näst intill blockhalt förra vintern. Det kom plötsligt, och hon låg ner i hagen när jag hittade henne :(. Fick baxa upp henne, och hon linkade med mig sakta med endast tåspetsen i marken. Ringde ut vet som klämde och kände, men som inte kunde hitta något uppenbart fel. Pållan fick smärtstillande och efter bara ett par dagar var hon mycket bättre. Efter uppskattningsvis en vecka var hon i princip helt återställd. Vet fortfarande inte exakt vad som hände, men jag antar att hon bråkat med sin stora kompis och fått sig en spark någonstans på benet.

Det låter ungefär som min häst, orsaken var svårhittad så får se om min story kan hjälpa någon annan: han gick på bete förra sommaren (barfota) och hade blivit lite halt vä bak. Jag kom dit och tittade på hästen, han travade och haltade lätt vä bak, och plötsligt trampade han till med hö fram och började hoppa på tre ben... Ingen värme, puls eller svullnad. Distriktsvet trodde det var hovböld eller ömfotad. Han blev bättre, och jag slog på skor. Jättehalt efter någon vecka igen. Nu gissade en klinikvet på fraktur, inget hittades. För att göra en lång historia lite kortare: behandlingar, igångsättning, hälta osv i runt 4 månader. Problemet var att hästen fick kotledsinflammation i hö fram, och bedövades leden bort så blev hästen nästan ren. Men en envis vet såg en liten hälta som var kvar, och efter flera besök med bedövningar och ultraljud för att utesluta sig fram så var det mjukdelsskador i kotområdet. Efter magnetröntgen nåt halvår senare vet jag att det är ligamentskador i kotan. Jag trodde själv inte att hästar fick sådana skador utan någon svullnad eller värme, och uppenbarligen trodde 3 olika veterinärer det inte heller. Och jag önskar verkligen att orsaken hade hittats tidigare, hästen är fortfarande inte fullt igång efter 16 månader :-(

Men det är väl troligare att det är de orsakerna som mina vet började gissa på: hovböld (kan komma snabbt) eller hovbensfraktur. Hovbensfrakturer är ju dock svåra att hitta i många fall, då hovbenet är poröst och sprickor inte syns så tydligt på röntgen, framförallt inte de första dagarna. Och ifall det är en vrickning av något slag, så läker ju de flesta mycket snabbare än vad min häst har gjort.

När min hade hovböld hade vi varit och tränat på fm, märkte ingenting, på em hoppade han på tre ben.
Ingen värme eller puls i hoven, dock liite feber. Ut med hovis som misstänkte hovböld, in till klinikhovs som öppnade den.

Samma har hänt vår häst. Det visade sig senare att hon blivit ormbiten. En annan av våra hästar har sen råkat ut för samma sak. Boxvila i två dar sen var de friska.

En hovböld kan komma just så där snabbt. De kan ha rejäla bölder utan att ha puls eller visa något speciellt på visitertången. Andra saker det kan vara är ju hovbensfraktur, men böld eller något helt annat låter mer sannolikt.

Idag hoppar han fortfarande på tre ben,men efter ett jodopa bandage på hoven så stödjer han faktiskt när han står still,igår såg han ut som en stående fågelhund.
Hovis kommer i morgon och även ordinarie vet.

Hej, Hur gick det för dig och din häst?
Jag är nämligen i samma sits och sitter här och läser på nätet.
Väntar på att hovslagaren ska komma och kolla in min stackars halta häst...

Jodå,idagsläget är han ohalt i skritt,man ser att han fortfarande vilar den hoven mer,men ingen varken jag hovis eller vet har hittat felet,ingen böld har kommit ut synligt,inga spikhål,ingen fraktur,så hela saken är fortfarande ett mysterium :confused:
Nu har vi gemensamt bestämt att hovis ska kika igen på honom nästa vecka sen ska jag börja skritta honom för hand så får vi se vad som händer.Han är helt obehandlad hittills så han har inte fått något varken antibiotika eller smärtstillande,dock har han tappat ett gäng muskler och äter lite halvtaskig när han inte får någon mer motion än den i hagen,så fortsättning följer..................

Precis samma hände mig med unghästen. Bara tokhalt plötsligt. Jag tog in och kände, klämde och undersökte. Hovarna var inte varma, men då hade han iofs just kommit in.. Reagerade inte när jag klämde ihop ballarna (eh..hur låter det?..hehe). Åkte in till klinik och efter lite spring på deras hårda löpgång så kom det ut lite var. En hovböld alltså. Grävde lite men hittade inget mer, hästen direkt ohalt. :bow:
Har fått ha ett bandage som skydd några dagar nu bara.

Jodå,idagsläget är han ohalt i skritt,man ser att han fortfarande vilar den hoven mer,men ingen varken jag hovis eller vet har hittat felet,ingen böld har kommit ut synligt,inga spikhål,ingen fraktur,så hela saken är fortfarande ett mysterium :confused:
Nu har vi gemensamt bestämt att hovis ska kika igen på honom nästa vecka sen ska jag börja skritta honom för hand så får vi se vad som händer.Han är helt obehandlad hittills så han har inte fått något varken antibiotika eller smärtstillande,dock har han tappat ett gäng muskler och äter lite halvtaskig när han inte får någon mer motion än den i hagen,så fortsättning följer..................

Har du varit på klinik för en genomgång av hästen? det är mycket lång tid att gå en månad och vara halt som hästen nu gjort, utan att ta den för genomgång på klinik. En hemma veterinär kan INTE hitta en fraktur om den ligger dold.

Har du varit på klinik för en genomgång av hästen? det är mycket lång tid att gå en månad och vara halt som hästen nu gjort, utan att ta den för genomgång på klinik. En hemma veterinär kan INTE hitta en fraktur om den ligger dold.

Undrar detsamma :confused::confused:

AM

Min förra häst blev akut halt så där på två ben, mitt i en skritt tur. Vänster fram och höger bak - mitt i steget! Han hade ryggskott, visste visserligen att han slagit omkull i hagen men just då syntes inget. Ryggskottet kom långt senare. Han hoppade på två ben in till stallet. Och stod och höll upp hela frambenet, ungfär som vacker tass. Vi började med spruta koter och röntgen. Hur fin i bena som helst för att vara 16 år... Tillslut efter många månader så började man misstänkta ryggen... Hittar de inget i hoven be dem kolla rygg, SI-led och ländrygg. Det finns även många bra ET. Ge dem en chans om inte vet hittar ngt!

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård För två veckor sedan blev min häst plötsligt tvärhalt mitt under en hopplektion (markarbete med galoppbommar på marken). Vi hade vilat...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 680
Senast: älgen
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 958
Senast: lillcrim
·
Hästvård I onsdags förra veckan opererades min häst, och när jag hämtade henne nästa dag gick hon inte riktigt bra, korta steg, speciellt neråt...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix