Akut fång - tillvägagång nu?

Madick

Trådstartare
Kompisens häst står med tecken på fång. Vad gör man nu? Ringer ut veterinären akut? Lindrar på något sätt?

Snabb hjälp önskas!
 
Sv: Akut fång - tillvägagång nu?

Låt hästen stå i box med mjukt underlag. Kyl nedre delen av benen och hovarna om det går. Kalla ut veterinären. Hästen behöver få antiflamatoriskt och smärtstillande.
Ge inget kraftfoder. Bara lite hö så länge han är akut dålig.

Veterinär behövs för att stoppa förloppet.

Lycka till!
 
Sv: Akut fång - tillvägagång nu?

Madick skrev:
Kompisens häst står med tecken på fång. Vad gör man nu? Ringer ut veterinären akut? Lindrar på något sätt?

Snabb hjälp önskas!

Den mest akuta åtgärden är att sätta alla 4 benen i hinkar med iskallt vatten och byt vattnet när det blir varmt, alternativt tillverka isomslag om ni har isklampar i frysen.

Kylning av hovarna har visat sig lindra/bromsa ett akut anfall om det sätts in tidigt. HH
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
Svar
8
· Visningar
1 330
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Detta året har ovanligt många hästar drabbats av akut fång, i alla fall i sydvästra Skåne, enligt veterinären Maria Mannfalk...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Gunnar
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 754
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
564
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp