akut fång, kan man göra något?

ellabellabus

Trådstartare
har en ponny med trolig/sannolik IR-utlöst fångproblematik
tankarna snurrar ibland och just nu funderar jag på OM det är något man kan göra OM hon trillar över kanten och får ett akut fånganfall, mer än att smärtlindra? Nu tänker jag då alltså på direkt när jag upptäcker tendensen att hon har lite ont i fötterna och de åtgärder jag funderar på är om det är möjligt att påverka fångprocessen genom att tillföra något eller på annat sätt påverka blodsockerivån?
Tacksam för svar, om det är någon som vet något.

Sv: akut fång, kan man göra något?

Har det gått så långt att fånganfallet är utlöst är det boxvila och smärtlinding som gäller. Du kan ju lägga till ett mer lämpat foder (om hästen normalt äter mindre lämpat hö med hög energihalt kan du lägga det med en lägre och inte peta i den kraftfoder t.ex men det hjälper veterinären dig med) och när du inne på kliniken konstaterar fång blir du även skickad till hovis som verkar hovarna efter diagnosen för att underlätta överrullning, åtminstone om det finns en rotation. Jag har inte själv varit med om att det inte finns förändringar på hovbenet och kan alltså inte svara på om de gör så även utan rotationer.

Iom att hästar får diabetes 2 är det sannolikt att endast insulinet ligger högt o inte blodsockret. Därför bör dessa äta lite o mkt ofta.
Det bästa är dock motion o hålla den slank.

Det du kan göra är att kyla benen om skadan redan är skedd..

Det första du gör vid misstanke om fång är att ställa in hästen på box med ett mycket tjockt lager kutterspån. Om du har torvbädd eller halmbädd så kan du ha kvar den i botten men det måste vara mycket spån över så att hästen kan borra ned tån och på så vis avlasta hoven. Det duger inte med halm eller torv för det ger inte samma avlastning.

Det andra du gör är att ringa veterinär så att hästen får smärtlindring.
En häst med fång ska inte lastas i den akuta fasen så därför ska du ta ut veterinär och inte åka till klinik. När den akuta fasen är över kan du åka till klinik och du kan gärna ha kontakt med klinik för råd och stöd om din hemmaveterinär inte är uppdaterad på fång men en fånghäst ska i det akuta skedet hållas stilla. Vid vissa speciella fall kan transport ändå behövas men då i såfall efter kontakt med Strömsholm. På Strömsholms hemsida finns mycket att läsa om fång.

För en IR häst är det viktigt att sockerhalten i fodret är så låg som möjligt. Se till att skaffa (om du inte redan har) analys på grovfodret så att du vet vad sockerhalten är. Den sammanlagda sockerhalten måste vara under 10%. Om ditt grovfoder visar sig innehålla högre halter socker så måste du ordna fram ett nytt grovfoder för annars kan ditt grovfoder i sig trigga och underhålla ett anfall. Om det absolut inte går att få fram ett nytt grovfoder eller/och fram till dess så ska du blötlägga hö´t. Blötlägg minst 1 timme innan fodring och byt gärna vatten några gånger för att ytterligare skölja ur sockret. Om du måste byta grovfoder så blötlägg det gamla och byt över försiktigt till det nya under minst 14 dagar så att det inte blir dumt med magen av ett för snabbt foderbyte.

En häst som är IR ska inte ha något stärkelserikt foder. Därför ska man inte ge spannmål.

Om du ger betfor så skölj ur betforn tills vattnet är klart, då har du sköljt bort sockret. Det finns också speedi beet och kwik beet där inte melass är tillsatt. Betfiber utan melass är oftast ett bra foder för en IR häst då det innehåller mycket fibrer. Även speedi beet och kvik beet är bra att skölja tills vattnet är klart.

En häst med fång har exakt samma behov av energi och protein som en frisk häst. Du ska alltså inte bara ge halm som vissa menar, behovet av protein måste uppfyllas och det finns ingen anledning att ge fjolårshö. (Det enda som har försvunnit ifrån fjolårshö´t är vitaminerna. Enda gången det kan vara ide att ge fjolårshö är om hästen får fång på sommaren innan det nya hö´t har kommit in.) Däremot ska en tjock häst bantas men det är ändå viktigt att hästen får det den behöver för att långsamt gå ned i vikt. Att snabb-banta hästen kan vara mycket skadligt för de inre organen.
Endel ger sin fånghäst en diet på halm och lucern eller halm och betfiber ev. med toppning av potatisprotein om det behövs för att höja proteinet. Det kan man göra men då måste hästen verkligen äta halmen så att inte magen kraschar. Behovet av ts är detsamma även för en fånghäst. Betfiber och lucern är också grovfoder.

Du ska se till att magen är i bra form. Ge Yea-sacc eller bakjäst, minst en färsk bakjäst om dagen för att hjälpa hästen att hålla en bra tarmflora. 10 gram Yea-sacc, dvs. 1 msk motsvarar 0,5 kg bakjäst. Yea-sacc finns att köpa hos svenska foder till ett lägre pris än hos Dodson&Horells.
Antiinflamatoriskt som man ger i det akuta skedet är tufft mot magen så därför behöver magen få hjälp. Proviva måste du ge minst 10 liter/dag för att det ska ha effekt och a-fil ska du inte ge då hästar är laktosintoleranta. Det bästa du kan ge är Yea-sacc.

Se i det akuta skedet till att hålla hästen helt stilla. Ta inte ut hästen på gången ens för mockning. Du ska alltså inte heller leda ut hästen till en sjukhage eller så utan det är strikt boxvila som gäller. Det är också viktigt att hästen hålls lugn så se till att den har sällskap så att hästen inte stressar. En lugn häst har större chans att läka än en stressad häst.

En duktig hovslagare är superviktigt! När den akuta fasen är över så ska hästen verkas så att den får en snabb överrullning, alltså kort tå. I vissa fall kan det vara befogat att dra av skorna genast i det akuta skedet, korta tån och sätta mjuka paddar under hovarna för att ytterligare underlätta. Detta i samråd med en duktig veterinär och en duktig hovslagare.
Endel hästar behöver skor och då kan specialbeslag behövas. Det kan vara skillnad på liv och död för en häst med fång beroende på hovslagarens skicklighet och intresse. En fånghov växer fort så hovvård behövs oftare än vanligt.

I framtiden ser du till att hästen hålls varm om hovarna när det är kallt ute, dvs. när det är minusgrader så är det inte alls fel att ha någon form av skydd så att hästen inte blir kall. Jag har ett par smidiga korta transportskydd fodrade med teddy på min häst när det är runt nollan och kallare. Det kan också vara bra att se över ute-tiderna om det är riktigt kallt så att hästen inte står och blir kall. Det finns studier som säger att en häst som har haft fång får skador i hovarna och att den då lättare får fång vid kyla när hovarna blir kalla. Min häst var när han var frisk ute 15-16 timmar/dygn. Nu sedan han fick fång och sedan cushing är han ute ca 12 timmar/dygn. Är det kallare än 5 minus är han ute 8-9 timmar och är det kallare än minus 10 så får han bara gå ut 5-6 timmar just för att han inte ska bli kall.

En "frisk" IR-häst behöver regelbunden motion för att hålla sin IR under kontroll.

Jag har säkert glömt en massa viktiga saker men det finns många fångtrådar här på buke så sök reda på dem och läs dem. Din kunskap gör skillnad för din häst. Din kunskap kan ju göra skillnad på om du kan avgöra om en veterinär är uppdaterad eller om du faktiskt ska ta ut en annan. Samma med hovslagare. Fodret är också jätteviktigt.

En fånghäst kan oftast överleva idag men det kräver mycket av ägaren. Både att man själv läser på men också i uppoffringar, t.ex att man gör i ordning en uppgrusad hage så tid och pengar behövs. Endel hästar kan aldrig mer gå på gräs och då måste man ju ha en bra hage för dem iallafall. Många hästar kommer ändå tillbaka fullt ut i ridning eller körning.
I vissa fall kan man inte häva det akuta skedet och då får man givetvis göra en omvärdering av läget.

Lycka till med din häst!

Senast ändrad:

Väldigt utförligt skrivet:bow:

Jag har dock själv inte märkt ngt av att kyla skulle påverka negativt- snarare tvärtom. Om vi nu inte pratar extrem kyla:confused:
Däremot smörjer jag hovarna med fett som mest skydd för uttorkning.

Man behöver ju inte klippa benen på en fånghäst-bara.

Du har redan fått bra svar.

Jag vill mest tillägga att om du menar en situation där du misstänker att hästen håller på att få ett anfall så är kyla ben och hovar det enda som kan stoppa eller i alla fall bromsa anfallet. Men det handlar om att kyla jättemycket. Hästen ska helst stå i hinkar med kallt vatten en bra bit upp på benet. Ett av de stora problemen med fång är att man oftast inte ser det på hästen förrän det är för sent.

När den sedan är bra från sitt anfall och ute i gen så kan den få ont i hovarna när det är kallt.

Jag vill mest tillägga att om du menar en situation där du misstänker att hästen håller på att få ett anfall så är kyla ben och hovar det enda som kan stoppa eller i alla fall bromsa anfallet.

Det är inte alls säkert att cryotherapy (kylning av ben och hovar) har någon positiv inverkan på hästar med endokrinopatisk laminitis.

Vad man har visat (Pollitt) är att om man sätter in cryotherapy inom de första 8 timmarna efter ett utbrott av laminitis orsakad av ett kolhydratöverskott (man slangade in stora mängder inulin) verkar man kunna förhindra ett utbrott av laminitis genom att hålla hovar och ben nerkylda under ett par dygn. Man tror att detta beror på att kyla förhindrar aktivering av proteolytiska enzymer.

Endokrinopatisk laminitis verkar dock inte aktiveras av proteolytiska enzymer så om kylning har någon effekt i dessa fall vet man inte. Det kan lika gärna ha motsatt effekt.

Det är inte alls säkert att cryotherapy (kylning av ben och hovar) har någon positiv inverkan på hästar med endokrinopatisk laminitis.

Endokrinopatisk laminitis verkar dock inte aktiveras av proteolytiska enzymer så om kylning har någon effekt i dessa fall vet man inte. Det kan lika gärna ha motsatt effekt.

Det beror nog på vilken religion man väljer att tro på ;)

Är du helt övertygad om att det inte sker någon aktivering av proteaser under ett fånganfall som uppkommer hos en häst med EMS? På vilket sätt skulle en kylning kunna ha en negativ verkan?

Vad är enligt ditt resonemang skillnaden mellan enkelt uttryckt IR inducerad fång och fång inducerad pga för mkt stärkelse/fruktan (som du väl inte tror på i och för sig)
med avseende på hur vävnaden i hovarna förstörs?

Har tänkt på det du tar upp, men är det likväl inte via blodomloppet som toxinerna förs ned till basalmembranet? Typ insulinöverdos.

Vad utsöndrar en PPID-häst?

Något som jag tycker är bra är Efos-pads, vilka avlastar sulan.

Detta påverkar ju inte fångprocessen direkt, men i bästa fall så gör det hästen mer bekväm och underlättar för hästen.

Enligt min uppfattning kan man få behöva pröva sig fram vad som underlättar för just ens egen häst. Så det är bra att samla på sig så mycket information som möjligt.

Jag kan ta ett ex: på min häst fungerade inte mycket spån, det blev snarast värre. På den tiden var det också så att Strömsholm ansåg att man inte ville att hästen skulle dippa ner tån, detta kunde då förvärra ev rotation.

Skara har jag för mig hade sand som bästa strö.

På min häst fungerade halm bäst.

Till Forrest Autumn och Spader Ess: Jag såg en film med en veterinärföreläsning, tror det var från USA, där han gick igenom konsekvenserna av olika typer av fång - där det var i alla fall någon typ som inte gav lamellsönderfall, medan annan gjorde det direkt. Har Ni mer information om detta.

Till Forrest Autumn och Spader Ess: Jag såg en film med en veterinärföreläsning, tror det var från USA, där han gick igenom konsekvenserna av olika typer av fång - där det var i alla fall någon typ som inte gav lamellsönderfall, medan annan gjorde det direkt. Har Ni mer information om detta.

Det låter intressant. Går det att se filmen?
Fång utan lamellsönderfall verkar lite märkligt. Det engelska ordet för fång, laminitis, betyder ju inflammation i lamellerna. Jag har för mig att SÄ har en annan definition av dessa två ord eller snarare om sambandet mellan dem.

Det enda jag kommer ihåg att jag har läst är att olika fånganfall kan orsaka olika slags skador i lamellerna. Insulin påverkar lamellerna på ett annat sätt än det som sker när toxiner läcker in i kroppen från grovtarmen. Men därifrån till att det inte handlar om en nedbrytning och att det inte går att i alla fall bromsa förloppet genom att kyla? Jag är inte övertygad.

Deras försök hade två helt olika utfall, beroende på vad som inducerade laminitisen - där det ena inte gav sönderfall.

Filmen var superintressant, skall se om jag kan googla fram den, det var via the horse föreläsningsserie. Minnet är kort!

Det handlade också om vilken medicinsk behandling som var effektiv.

Kyla - har jag hört från annat håll - fungerar, men det kräver många timmar och har andra biverkningar/konsekvenser som definitivt inte är önskvärda, typ operationen lyckades med patienten dog.

Kan det möjligtvis vara så att kyla inte påverkar själva sjukdomsförloppet speciellt mycket, men däremot fungerar som smärtlindring?

Gäller detta fortfarande: att insulinöverskottet angriper andra celler - där receptorerna helt enkelt tar fel och släpper in insulinet istället för IGF och därigenom skapar inflammation?

Senast ändrad:

Jag VET hur jag ska behandla hästen när den väl är sjuk i fång. Jag har en bra veterinär och hovslagare som kan hjälpa mig med de bitarna när fången väl är ett faktum.
Det var dock inte detta jag frågade om, utan min undran gällde om det är något jag kan göra för att bromsa själva processen i kroppen när de första tecknen visar sig. Något annat än att ställa hästen på lämpligt underlag och ge smärtlindring.

Läser med stort intresse de övriga svaren - tack!

Filmen var superintressant, skall se om jag kan googla fram den, det var via the horse föreläsningsserie. Minnet är kort!

Gäller detta fortfarande: att insulinöverskottet angriper andra celler - där receptorerna helt enkelt tar fel och släpper in insulinet istället för IGF och därigenom skapar inflammation?

jag ska se om jag hittar filmen.

Här är en länk ok Insuline Growth Factor och laminitis

http://www.horsetalk.co.nz/news/2011/07/019.shtml

Om Du tittar på den filmen jag refererar till så ser Du att forskarna inte kunde häva processen, de menade dock att olika NSAID var olika effektiva beroende på orsaken till fången.

Jag har för mig att i den filmen eller någon annan så refererar de till en viss typ av fång som en allmän förgiftning av kroppen, och hur häver man då ett förgiftningstillstånd?

I Ditt fall gäller det väl att arbeta förebyggande, dvs se till att cellerna öppnar för insulinet, se till att hästen inte är tjock etc etc etc vilket påverkar insulinkänsligheten. Sedan finns det ju också de som menar på att olika foder/örter kan påverka insulinkänsligheten (då menar jag inte stärkelse) utan typ kanel (har jag för mig att det är) som ökar insulinkänsligheten.

Varför är Din häst insulinresistent är kanske en fråga Du skall ställa Dig och sedan utifrån försöka öka känsligheten.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 170
Senast: Nominous
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 237
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈