Akut behöv av hjälp

Aliil

Trådstartare
Jag var i dag på en besiktning på en häst jag ska köpa. Hon reagerade på när vet kände igenom rygen. Vet kunde inte säga om det var något fel eller det var för hon var spänd. Jag ska rönga den för att se om det inte e vågot fel.
Till frågan ska jag ta hem hästen med rätt till återköp(inskrivet i kontraktet) eller ska jag rönga först och sen ta hem.
Får nämligen oxå hem en åring på lördag, ägaren kan ev ha den ett tag till. Kan ha möjlighet att ha sällskap till åringen på dagen men ej natten.

Sv: Akut behöv av hjälp

Jag hade inte köpt före röntgen. Försök lös det med åringen och avvakta är mitt råd.

Mja. Muskelproblem kan ju precis lika gärna wara muskulära och därmed inte synas på röntgen. Likawäl som en häst med helt frisk rygg kan ta tecken på närliggande tornutskott - utan att ha kissing spines för det.

Det är wäl iofs en bra idé att röntga, men jag tror inte att resultatet kommer att wara till någon större hjälp. Inget fel - nä, men hästen har ont, närliggande tornutskott - jaha, men hästen kan ha ont aw en felanpassad sadel.

War ömmade hästen? Hur? Är den riden? Har du fått kolla på sadeln?

Du gör helt rätt i att röntga tycker jag, och jag tycker att du absolut ska avvakta tills du har resultatet. Både för att det inte ska bli något som helst krångel med kontrakt och liknande, eller att du ska fästa dig vid hästen i onödan. Tar du hem den och håller på med den så fäster man ju sig, vare sig man vill det eller inte och då är du kanske inte lika objektiv när du ser resultatet.

Och även om röntgen inte visar något så skulle jag vara VÄLDIGT försiktig med att köpa en häst med ryggont. Även en billig häst blir dyr när den är skadad, och som det gamla talespråket "det finns många fiskar i havet"..

Jag hade även tänkt att fråga hurvidare hästen kommer att klara av träning och tävling i lättare klasser. Jag kommer även ta med mig besiktingspapparet så dom får se vad den veten tyckte. Samt att be om ett nytt böjprov, ev ny besiktning.

Också en bra idé, men inte ens den skickligaste weterinär kan skåda in i framtiden!

War reagerade hästen? Hur?

"Mycket irriterad vid palp. av ländryggen", vistade oxå ½grads hälta på vb.

Då skulle jag wara mer orolig för bakbenshälta. Hästar som awlastar aldrig så lite bak blir ofta oerhört spända i muskulaturen i ländryggen. Gör en ordentlig utredning på klinik och ta inte hem hästen förrän du wet att den är ok. Låt weterinärerna awgöra wad som ska röntgas, de wet wad de sysslar med!

Lycka till!

Tack för svaret! Känns bara så jobbigt för att jag sa till ägaren att jag skulle ta hästen på lördag. Det var inte förren efteråt då jag ringde till tränaren detta kom upp. Så jag måste nu medela ägaren att jag inte kan ta hästen fören detta e uträtt...

Kan du inte få ta hem hästen på prov tills du har röntagt den?? Skulle nog inte köpa innan jag vet vad som är fel. Men det behöver juh inte vara några stora fel det kan juh vara så att hästen behöver kiropraktor eller en Equiterapeft bara.
Men köp inte hästen innan du vet vad det är..
Be även säljaren om lov att du får titta på dennes utrustning som den har haft till hästen, kan juh vara så att sadeln har legat fel på hästen och då brukar det ´vara lätt att åtgärda..

Lycka till.

problemet var att min tränare inte tycket att jag skulle göra det pga att ägaren kanske inte tar tillbaka hästen. jag pratade med ägaren igår och hon ville då inte heller lämna hästen. då jag ska iväg med på onsdag. så jag får se vad vet säger då. det kan mycket väl vara sadlen då dom har samma saden till alla hästarna... men då jag inte kan något om hur man ser om sadlen ligger bara eller inte, kan jag då inte heller be om att kolla den.

unghästen går förtillfället tillsammans med en granes hästar på dagen och på natten tar jag hem hene till mig igen(ca 300m). blir det så att jag inte köper fullblodet kommer jag och granen fixa enn tillfällig box i hennes stall så ponnyn stå dår till jag har hittat en ny häst.

ja, stalltjejen har en hopsadel och ägaren har en dressyr. men ägarens sadel fick hästen ont i bogen av så den anväds inte på henne mer. dom sa det att hon e känslig när det kommer till sadlar. ligger den inte hundra säger hon i från. som tur har jag en tränare som e sadelprovare som kan hjälpa mig sen när det blir aktuellt(vill dock inte kolla deras bara så där). hon har även en "lervojlok" som visa exakt hur sadlen ligger och trycker. man ska rida med den i 30 min och sedan kolla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 993
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka