Akupressurband?

Lena Furberg

Trådstartare
En närstående har svåra problem med Ankyloserande spondylit/Bechterews sjukdom, som bl.a. gör att det är svårt/omöjligt att sova om natten utan starka värktabletter - som ju inte är bra i längden.

Vi letar nu alternativ och akupressurband kom upp - någon här som testat sådana och vet om de fungerar alls (nä, det är ingen spinoff på min chemtrail-tråd ;) ) ? Det rör sig om ryggsmärtor, ryggmusklerna formligen knyter ihop sig efter någon timmas sömn.

Eller nåt annat gott råd som inte involverar värktabletter?
 
Sv: Akupressurband?

Får h*n någon sjukgymnastik?
Jag har inte AS men i mina bassängträningsgrupper finns några med den diagnosen. Och med tanke på hur ihärdiga de varit med träningen antar jag att de också är hjälpta av det.

Annars är det nästan så att man mest bara får acceptera att peta i sig värktabletter när man fått en diagnos som inkluderar värk. Välj mellan pest och kolera, typ.
Jag själv misshandlar hellre kroppens organ med värktabletter och har en bra livskvalite i övrigt, än att försöka hålla på några principer att undvika medicin så gott det går med resultatet att jag har ont mest hela tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Akupressurband?

Finns det några som helst vettiga studier som visar effekt av akupressur? Jag har inte lyckats hitta några.. Men va ju ett tag sen jag kollade.

I övrigt håller jag med ameo.
 
Sv: Akupressurband?

Nej, men han är en extremidrottare (triathlon) som håller igång å det grymmaste. Det är bl.a. därför vi vill undvika Ipren t.ex. (som är det enda som hjälper, minst 600-sorten) eftersom det inte är jättesmart att knapra Ipren samtidigt som man tränar hårt.

Men jag önskar han fått någon uppföljning efter sin diagnos, det är tydligen väldigt viktigt för att hålla koll på sjukdomens utveckling. Vi får ta tag i det.
 
Sv: Akupressurband?

Tack!
Just nu är det strumpa med risgryn i (mikrad till go´värme) som gäller, fast den svalnar ju efter nån timme.....
 
Sv: Akupressurband?

Kan inget om sjukdomen,
men vattensäng kan det vara något?
Går ju att ställa temperaturen i det fallet.

Liniment?
Sen finns ju Norspanplåster tex
även som substansen är liknande smärttabletterna.
Den doseras ut jämnt fördelat över dygnets timmar,
en vän blev mkt bättre i sin värk sen hon började med
plåster ist för tabletter, då hon avskyr just tabletterna
och därmed bet i hop istället för att ta medicinen.
 
Sv: Akupressurband?

Han får Arcoxia men blir alldeles brusig i skallen av dem och känner sig allmänt drogad...

Kruxet är just kombinationen av ganska extrem träning (som i sig är bra i hans fall!) och värktabletter; det trillar ju elitidrottare av pinn då och då, där man pekar på just värktabletterna som trolig bov i dramat.
 
Sv: Akupressurband?

Vattensäng vore kanske nåt..... Själv vill han helst ligga stenhårt, men nu hjälper inte det heller.....
 
Sv: Akupressurband?

Jag vet inget om akupressurband mot smärta, förutom att jag hade såna på mig när jag låg på sjukhuset efter operation första dygnet. Om det var mot smärtan eller illamåendet minns jag inte.

Jag har inget att jämföra med så jag vet inte om de hjälpte eller ej.

Det viktiga med akupunkter är ju att man använder rätt punkt om det ska funka.
 
Sv: Akupressurband?

Nej, men han är en extremidrottare (triathlon) som håller igång å det grymmaste. Det är bl.a. därför vi vill undvika Ipren t.ex. (som är det enda som hjälper, minst 600-sorten) eftersom det inte är jättesmart att knapra Ipren samtidigt som man tränar hårt.

Men jag önskar han fått någon uppföljning efter sin diagnos, det är tydligen väldigt viktigt för att hålla koll på sjukdomens utveckling. Vi får ta tag i det.
Ingen uppföljning? Menar du att han bara fått sin diagnos sen tack och hej?
I så fall, ta kontakt med reumatologen på närmaste sjukhus och boka en tid. Det kan ju vara så att han hamnat mellan stolarna och blivit bortglömd, då får man ta tag i det själv. Han behöver ju få hjälp att hitta en medicinering som fungerar även då han tränar. Har han provat något annat än arcoxia? (De bör inte kombineras med Ipren, för övrigt...)

Sen - mår han bättre av värme?
Mina besvär sitter ju i muskelfästen och sånt och min kropp mår mycket bättre när jag har en elektrisk värmedyna i sängen. Den står på timer, så att det är varmt i sängen när jag lägger mig och ungefär en timme till, sen går den igång en kvart 2-3 gånger under natten. Det mjukar upp mig jättebra - musklerna slappnar av och lämnar muskelfästena ifred...
 
Sv: Akupressurband?

Japp! En magnet(?)röntgen (en sån där man skjutsas in i en tunnel) och sen inget mer, och det var nog 3 år sen, eller mer.

Ja, vi ska kontakta reumatologen, tack för tipset!

Värme är jättebra, han använder som sagt en sån där risfylld strumpa som man mikrar. Men en värmedyna som du beskrev, DET ska jag fixa åt honom!

Det är i stort sett bara om natten han har ont, dagtid går det jättebra. Men om man inte får sova om natten är inte heller dagen särskilt trevlig.... Han är alltid trött.
 
Sv: Akupressurband?

Jag har både AS och Psoriasisartrit så jag vet vilket helsike det kan vara på nätterna.
Biologiska läkemedel funkar ganska bra, kanske kan det vara något? Kanske inget man sätter in bums iofs, men det avgör ju en reumatolog.
 
Sv: Akupressurband?

Kolla då också om han inte kan få möjlighet att träna i varmbassäng via sjukgymnastiken. Dels kan han ju få tips om bra övningar som hjälper just de besvär han har. För även om han är extremtränad så kan det ju vara annat som behövs. Och dels är träningen i det varma vattnet väldigt skön för kroppen...

(simningen vid triathlon kan inte vara särskilt behaglig när kroppen mår bra av värme - eller?)
 
Sv: Akupressurband?

Hur är det med serotonin höjande läkemedel 'depressionsmedicin'? Det kan hjälpa också vid t.ex fibro eller svår reuma. Det har hjälpt mig - har periodvis värk i alla leder. Det borde inte påverka träningsresultat...
 
Sv: Akupressurband?

Han borde läsa på om behandling av sin sjukdom, det finns hjälp från reumatologen!
I övrigt så finns en del man kan göra själv. Har en gammal kollega med AS, han är medicinfri och får sova efter att ha lagt om kosten. Be honom läsa på om AS kost (mycket info på engelska) Lite kolhydrater och några andra saker som ex aubergine som ska undvikas.
Sjukgymnast med kunskap om AS kan hjälpa till också, vissa rörelser är väldigt viktiga att göra regelbunt för att behålla rörligheten i ryggraden, pålagringarna byggs på så tränar man inte ryggen rätt så växer den ihop.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 503
Senast: Imna
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 371
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 454
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp