Akupressur och IR

palle

Trådstartare
Jag vet hur akupressur fungerar då jag själv fått sådan behandling, likaså IR....men HUR fungerar/fungerar inte det egentligen på djur ???

En bekant gjorde båda behandlingarna på mina hästar igår....

Ponnyn reagerade överhuvudtaget inte alls....

Lippan däremot....

Först var hon som vanligt på helspänn när man rör henne och jag blev tvungen att hålla för respektive öga för att hon alls skulle gå med på att bli klämd på...
Gissa om jag hade ont i armar och axlar efter att ha stått med händerna sträckta nästan rakt upp så länge....

Sen skulle hon få IR....

Men när hon hade fått IR på höger sida och jag skulle byta öga att hålla för så sänkte hon huvudet och slickade sej om munnen...
Så när hon fick IR på vänster sida hade hon ögonen i min axelhöjd...
WOAW

Och när vi sen skulle släppa ut dom igen så gick hon med huvudet i min midjehöjd och i stället för att hon gick låångt bakom mej så gick jag ungefär med halva henne framför mej....

Idag när vi tittade till dom på betet så kom hon fram och stod med huvudet i brösthöjd och gosade och slickade mej på händerna...

Detta trots att vädret var regnigt och blåsigt och hon då "normalt" inte har lust att gå ut från skogens skydd....

Nu ska hon få sin nästa behandling på tisdag....

Hur tätt kan man ge dom denna behandling utan att det är skadligt, och HUR verkar behandlingen egentligen....
 
Sv: Akupressur och IR

Kan svara på akupressur-frågan iaf. Masserar eller trycker jag på mina hästar där det finns punkter så märks det tydligt att det känns, dom blir typ koncentrerade på sin kropp och sänker huvudet och slappnar av och blir ofta lite trötta.

I kronranden ligger det många punkter, försök att massera där och se vad som händer. :)
 
Sv: Akupressur och IR

Tusen tack, det ska jag pröva :idea:

Kan nämna att hon idag fortfarande går med huvudet mycket lägre än jag sett henne göra tidigare...
Dessutom så får hon inte så stark reaktion när man rör händerna.
Tidigare slängde hon sej baklänges med huvudet så högt hon kunde och rullade med ögonen, idag ryckte hon bara till lite utan att ens höja huvudet :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Akupressur och IR

Uppdatering:

Igår var den superfarliga hovslagaren här...eller ska jag säga f.d. superfarliga hovis...

Lippan stod helt lugnt och nästan gäspade medans hovis gjorde sitt jobb...

Impad eller :angel: :)

Idag fick hon ytterligare en behandling och hon stod lika lugnt idag som hon gjorde igår... :confused: :D

Personligen struntar jag i vad som egentligen händer med sådan behandling....
Men den fungerar :banana: :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 683
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp