Aktuell som promenadhäst

Empalie

Trådstartare
Har en valack på 11 år som fått pålagringar i höger fram på stårlbenet. Dessa pålagringar har kommit mycket snabbt. Vi skall pröva en tildrenbehandling men om det nu inteskulle funka undrar jag lite öve följande saker:
Vet sa att han kan ridas rakt fram, ej på böjt spår.
Vad tror ni är lämplig promenadridning för den här hästen?
Om ej denna behandling fungerar skall jag börja med att ge honom ännu en vila, han har vilat ca ett halvår för hovledsinflammation med en försiktig igångsättning. Eller skall man promedrida försiktigt redan nu?
Detta gör mig så förvirrad men vet sa att det nog inte skulle vara några probelm att ha kvar honom som promenadhäst om det hela inte förvärras?

En fråga till om pålagringar, stannar pålagringarna ofta upp efter ett tag eller fortsätter dem bara att byggas på???????
Funderingarna tar kål på mitt huvud så snälla hjälp mig.

HUR HAR NI MED PROMENADHÄSTAR GJORT, diagnos, motion m.m.:confused::confused:

Sv: Aktuell som promenadhäst

Hej,
Tråkigt för dig och din häst.
Ha igång han välldigt långsamt, absolut inga volter eller liknande.
Sitter tyvärr nu och funderar på om jag ska ta bort min häst pga pålagring i ena framkotan....
Hon svarade jättebra på behandling men blev fort halt igen och efter flera klinikbesök blev hon utdömd...
Det råd jag kan ge dig är att ta det väldigt långsamt. Överanstränger du en häst med pålagringar så kan det bli mycket värre, dom blir större då.
Linda gärna benen på h*n så att han inte överanstränger ngt ben, det fick jag rekomendationer att göra.
Lycka till! Det finns många hästar som fungerar mycket bra även fast dom har pålagringar ;)

Just nu går han på bete i en sommarhage o lever hästliv men skall jag ha hono lindad då eller bara när jag anstränger honom?
Min pålle är alltså inte halt rakt fram utan endast på böjt spår skall kolla om jag kan få röntgenbilderna.
Är det ok att ut o gå med honom. Är back o n track bra att linda med?

Hej igen !!

Vid all träning anser jag det är viktigt att man skriver en träningsdagbok för att kunna skriva ner hur man skall
planera - träna - notera - analysera

Gör man det så vet man varför man får framgångar eller varför man får en övertränad häst

jag hjälper Dig gärna om Du känner att Du vill diskutera hur Du skall börja träna
Gunnar

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 053
Senast: Vogue
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 053
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka