Aktivitetsklocka att mäta sömnen med

vinkelina

Trådstartare
Sover som en kratta och vissa nätter känns det som att jag inte fått någon djupsömn alls. Funderar på att hitta nått sätt att mäta sömnen

Många aktivitetsklockor har ju en sådan funktion. (Vill inte ha en smartklocka då jag inte vill vara uppkopplad mera)

Men vilken aktivitetsklocka är bäst? Smaken är säkert som baken men någon vink. Önskar att man kan spara resultatet och kanske lägga in i någon form av diagram eller liknade om det är möjligt
 
Jag har en Fitbit Charge 4 som jag är nöjd med. Ger statistik över hur länge man sovit och hur länge i olika stadier. Jag kan inte säga nåt om hur rätt den här men det känns som om den har hyfsat bra koll tycker jag.
 
Även jag har Fitbit. I mitt fall Charge 3. Har tidigare haft Charge 2 och Charge HR. Nöjd med alla tre och tycker att sömnen mäts korrekt.
 
Sover som en kratta och vissa nätter känns det som att jag inte fått någon djupsömn alls. Funderar på att hitta nått sätt att mäta sömnen

Många aktivitetsklockor har ju en sådan funktion. (Vill inte ha en smartklocka då jag inte vill vara uppkopplad mera)

Men vilken aktivitetsklocka är bäst? Smaken är säkert som baken men någon vink. Önskar att man kan spara resultatet och kanske lägga in i någon form av diagram eller liknade om det är möjligt
Har en Fitbit Versa (minns inte siffran). Gillar att ha klocka på armen och att kunna rota i statistik. Fitbit-appen har flera fina funktioner, bl a sovlängd, olika stadier, uppehåll m m. Kan även logga stresshantering, utöver puls, steg, aktiv tid o s v.
Jag är supernöjd.

Sovstatistiken stämmer med datan från min CPAP.
 
Sover som en kratta och vissa nätter känns det som att jag inte fått någon djupsömn alls. Funderar på att hitta nått sätt att mäta sömnen

Många aktivitetsklockor har ju en sådan funktion. (Vill inte ha en smartklocka då jag inte vill vara uppkopplad mera)

Men vilken aktivitetsklocka är bäst? Smaken är säkert som baken men någon vink. Önskar att man kan spara resultatet och kanske lägga in i någon form av diagram eller liknade om det är möjligt
Jag lånar din tråd för att ställa en liknande fråga.

Finns det någon färdig tydlig mall där man själv kan fylla i ungefär när man, somnat, vaknat och hur man upplevde sin sömn?

Såklart kan man göra en själv men det skulle vara praktiskt med en färdig 🙂.
 
Sover som en kratta och vissa nätter känns det som att jag inte fått någon djupsömn alls. Funderar på att hitta nått sätt att mäta sömnen

Många aktivitetsklockor har ju en sådan funktion. (Vill inte ha en smartklocka då jag inte vill vara uppkopplad mera)

Men vilken aktivitetsklocka är bäst? Smaken är säkert som baken men någon vink. Önskar att man kan spara resultatet och kanske lägga in i någon form av diagram eller liknade om det är möjligt
Garmin funkar för mig
 

Bifogade filer

  • 8C269095-AF88-4180-9C65-5E75C1A154CE.png
    8C269095-AF88-4180-9C65-5E75C1A154CE.png
    29 KB · Visningar: 57
Jag lånar din tråd för att ställa en liknande fråga.

Finns det någon färdig tydlig mall där man själv kan fylla i ungefär när man, somnat, vaknat och hur man upplevde sin sömn?

Såklart kan man göra en själv men det skulle vara praktiskt med en färdig 🙂.
Menar du i apparna till klockorna?
Jag kan typ göra det.
 
Jag har en xiaomi MI band 5, kan få upp olika typer av diagram. På bilden har jag val månads översikt.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_2021-10-31-09-05-50-949_com.xiaomi.hm.health.jpg
    Screenshot_2021-10-31-09-05-50-949_com.xiaomi.hm.health.jpg
    62,6 KB · Visningar: 45
Jag tycker inte att det går att lita på den mätning som klockorna gör. För det är ju helt omöjligt för klockan att avgöra om man är vaken eller inte om man ligger någorlunda stilla och har kommit ner i puls. Jag har både med Garmin och Polar fått statistik som visar att jag både haft djupsömn och REM-sömn under perioder jag varit klarvaken. Polaklockan kan däremot avgöra att min återhämtning har varit dålig även om den tror att jag har sovit när jag legat vaken. Men det behöver jag inte en klocka för att veta.
 
Jag tycker inte att det går att lita på den mätning som klockorna gör. För det är ju helt omöjligt för klockan att avgöra om man är vaken eller inte om man ligger någorlunda stilla och har kommit ner i puls. Jag har både med Garmin och Polar fått statistik som visar att jag både haft djupsömn och REM-sömn under perioder jag varit klarvaken. Polaklockan kan däremot avgöra att min återhämtning har varit dålig även om den tror att jag har sovit när jag legat vaken. Men det behöver jag inte en klocka för att veta.
Håller med.
Förut provade jag en Fitbit av nåt slag. Den påstod jag sprang i trappor på nätterna :p.

Min Garmin märker inte alltid när jag är vaken. Den kan säga att jag sovit bra i 8 timmar, när jag i själva verket varit vaken 4-5 gånger men då legat rätt stilla.
 
Jag tycker inte att det går att lita på den mätning som klockorna gör. För det är ju helt omöjligt för klockan att avgöra om man är vaken eller inte om man ligger någorlunda stilla och har kommit ner i puls. Jag har både med Garmin och Polar fått statistik som visar att jag både haft djupsömn och REM-sömn under perioder jag varit klarvaken. Polaklockan kan däremot avgöra att min återhämtning har varit dålig även om den tror att jag har sovit när jag legat vaken. Men det behöver jag inte en klocka för att veta.
Det är väl mest för att kunna jämföra med sina egna värden.

Nu har jag en smartwatch (samsung) och jag snittar oftast på samma minuter djupsömn. Ibland kan jag sova riktigt bra och då har jag också mycket mer djupsömn enligt klockan. Min man har en likadan och han har oftast noll minuter djupsömn (vilket givetvis inte stämmer med verkligheten) men han vet ju att visar klockan tio minuter djupsömn hsr han sovit bättre än normalt o.s.v.
 
Jag tycker inte att det går att lita på den mätning som klockorna gör. För det är ju helt omöjligt för klockan att avgöra om man är vaken eller inte om man ligger någorlunda stilla och har kommit ner i puls. Jag har både med Garmin och Polar fått statistik som visar att jag både haft djupsömn och REM-sömn under perioder jag varit klarvaken. Polaklockan kan däremot avgöra att min återhämtning har varit dålig även om den tror att jag har sovit när jag legat vaken. Men det behöver jag inte en klocka för att veta.
Jag håller med, har en fitbit charge 4 och den säger också att jag sovit fastän jag vet att jag har varit vaken! Nöjd med klockan för övrigt dock :)
 
Jag har en vivosmart 5 som jag är nöjd med. Upplever att den oftast mäter sömnen någorlunda korrekt.
 
Jag köpte ett fitbit av just den anledningen, att mäta sömn, och är mycket nöjd med min :)
Min mäter dock inte djup sömn och liknande, utan bara när jag somnat, om jag varit orolig eller vaknat något under natten och när jag vaknade.
 
Jag har en Fitbit Inspire HR, tycker den mäter sömn rätt bra. Jag har mycket vakentid på nätterna och de gånger jag kollat på klockan har det stämt med vad som står i appen sen, även när jag somnar i soffan när vi tittar på film brukar den få med rätt :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 343
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter julen köpte jag årets julklapp – ett aktivitetsarmband – i julklapp till mig själv. Jag tyckte att det verkade vara en lite kul...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 937
Senast: Freyja_bus
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 555
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp