Sv: Aktivering för innekatter
Lägg ner tid att leka med katterna, det är mitt tips.
Min katt slutade leka med kattleksaker efter ett års ålder ungefär. Nu ligger de mest och skräpar, han kan ta fram dem ibland från lekkorgen, men bara typ för att kolla att de finns kvar. Han bryr sig också nada i klätterställningar odyl.
I stället leker vi massor tillsammans. Och jag får ofta kommentarer att vår katt beter sig mer som en hund än en katt.
Som lite yngre älskade han att apportera hårband. Han brukade sysselsätta våra gäster i timtal. Väldigt uppskattat, av katten iaf!
Kurragömma är en annan uppskattad lek som leks flitigt varje dag. Den går ut på att jag gömmer mig bakom en dörr/hörn eller liknande i lägenheten, katten antar jaktpåsition och springer sen fram och "skrämmer/överraskar" mig.
Han älskar att jaga. Vi brukar aktivera honom med ficklampssken eller ridspö. Flugor som irrat sig in i lägenheten blir aldrig långlivade.
Kattagility är också populärt. Lägenhetens möbler passar bra att användas till agility bana. Mellan de olika uppgifterna kan man öva på att sitta vacker, stå på bakbenen eller ge tass. Godis kan göra underverk ibland!
Vi går ofta ut på promenader i koppel. I bland kan det vara lite skrämmande, men ofta är det bara roligt.
Icke att förglömma gos, som ger så mycket för både matte och kisse.
Dethär gör jag och min katt tillsamman. Han är i dag 7 år och sover och filosoferar medan jag är på jobbet och leker medan jag är hemma och verkar vara i det stora hela väldigt nöjd med sitt liv som innekatt.