aktivering, berikning, sömn och stress

Takire

Trådstartare
Tipsa gärna om det finns äldre trådar om ämnet - själv lyckas jag inte hitta något när jag söker.

För att inte sväva iväg i någon lång historia med massa detaljer så blir det nog bäst att punkta upp funderingarna... om det går!

Jag förstår att det kanske inte finns några svar svart eller vitt här, men jag är intresserad av hur andra tänker då jag tycker att det är lite knepigt.

• sömn: hur mycket sover era hundar? När de var valpar, hur mycket sov de då? Min valp sov ungefär 20 timmar/dygn när han var cirka 8-13 veckor. Nu är han snart 5 månader och sover bara omkring 14 timmar. Det verkar alltför lite...
  • berikning: hur mycket berikning ska man ge hunden? Ska man ge den utlopp för alla naturliga beteenden så gott som varje dag? Som jag förstått det så är inte berikning (a la ge hunden möjlighet att utföra instinktiva/naturliga beteenden) stressande på samma sätt som mer styrda aktiviteter. Men var går gränsen mellan styrd aktivitet och berikning?
  • Vilka symtom visar en understimulerad respektive överstimulerad hund? Tänk om man tar miste och börjar aktivera den överstimulerade hunden än mer, för att man tror att den är understimulerad?!
Jag är intresserad både generellt och för att min (visserligen lugna) valp inte verkar koppla av lika lätt som när han var yngre. Visst känns det naturligt att han är vaken mer nu än som liten pyttevalp, men han är så alert och lättväckt att jag blir lite fundersam...

Vad gör du för aktiviteter nu med honom?

Jag är av åsikten att det är extremt svårt att överaktivera (vuxna) hundar.
Vallhundar, jakthundar, tjänstehundar osv är alltid som nöjdast när de faktiskt får göra det dom är avlade för ordentligt.

Däremot tror jag absolut att man kan FELaktivera. Göra för mycket stressande aktiviteter som hetsar hunden så den får mer adrenalinpåslag än vad den gör av med. Vilket jag sen tror i många fall gör att det liksom ligger kvar i kroppen så hunden får svårare att koppla av.

Jag hade nog velat att en hund i den åldern sov åtminstone runt 18 timmar. 14 timmar låter lite tycker jag.

Jag hade gett rejäla ben, fryst godis och mat i kong eller liknande leksaker så de får slicka ut maten, slängt ut godis i skogen/gräsmatta, tränat lite uppletande av leksak, spårat osv för att dämpa men ändå trötta ut. Även viktigt att valpen bara får vara valp och strosa runt och leka ute.

Hittade detta i härliga hund. Vet inte hur bra det stämmer dock men har för mig att jag läst det tidigare också.

En vuxen hund behöver normalt sova 12–18 timmar per dygn. En unghund på 6–9 månader behöver ofta sova någonstans mellan 16 och 20 timmar och en valp kan nästan sova hur mycket som helst.

En bok som jag har i kurslitteratur tar upp sömn hos olika djur. Kerstin Olsson är professor i husdjurens fysiologi vid SLU och hon menar att "lagom är bäst" och att hundar kan bli överstimulerade i en stressig miljö, de behöver därför en chans till återhämtning för annars kan det leda till kronisk stress med beteendeproblem som följd. Sen finns det självklart det motsatta problemet, hundar som sover för mycket på grund av inaktivitet. Ett direkt citat från Kerstin Olsson "Det är viktigt att varje hund får leva ett liv som är så väl anpassat som möjligt till det den har avlats för. En lagom aktiverad trygg hund sover gott om natten."

Infogar tabellen över antal timmar som djur sover
Kerstinolsson.jpg

Det här gäller vuxna djur, kanske ska förtydligas. En valp och unghund behöver självklart sova mer.

Sorry om jag var off topic, tycker bara det är ett så intressant ämne:o

• sömn: hur mycket sover era hundar? När de var valpar, hur mycket sov de då? Min valp sov ungefär 20 timmar/dygn när han var cirka 8-13 veckor. Nu är han snart 5 månader och sover bara omkring 14 timmar. Det verkar alltför lite...
  • berikning: hur mycket berikning ska man ge hunden? Ska man ge den utlopp för alla naturliga beteenden så gott som varje dag? Som jag förstått det så är inte berikning (a la ge hunden möjlighet att utföra instinktiva/naturliga beteenden) stressande på samma sätt som mer styrda aktiviteter. Men var går gränsen mellan styrd aktivitet och berikning?
  • Vilka symtom visar en understimulerad respektive överstimulerad hund? Tänk om man tar miste och börjar aktivera den överstimulerade hunden än mer, för att man tror att den är understimulerad?!
Jag tycker det brukar vara lagom aktivitet för valpen att vara med på rastningsrundor, kanske göra nått lite mindre aktivt inomhus när man lagar mat och så vidare, men inte hänga med på de vuxnas arbete/aktivering.

Hur mycket och hur hunden mår bra av att berikas tycker jag verkar vara väldigt individuellt. En stor faktor som jag tycker är viktig i begreppet berikning är att hunden ska ha viss kontroll över tillgången. Vissa behöver gräva mycket mer än andra, vissa vill slita saker i stycken ofta men är måttligt intresserade av att nosa runt och leta mat. Där tror jag alltså att det är avgörande att man lär känna sin hund och dess behov. Jag brukar tänka som att berikning är att få utlopp för ett naturligt beteende och behov, men aktivering är att lära sig tekniska och specifika saker enligt kriterier som människan sätter upp. Att själv få nosa i en viltväxel och efter eget huvud följa lite grisspår är berikning, att göra det uppstyltat med tydliga regler och krav från föraren blir en aktivering.

Vad gäller över/understimulering får nog nån annan svara, där kan jag för lite.

Hittade detta i härliga hund. Vet inte hur bra det stämmer dock men har för mig att jag läst det tidigare också.

En vuxen hund behöver normalt sova 12–18 timmar per dygn. En unghund på 6–9 månader behöver ofta sova någonstans mellan 16 och 20 timmar och en valp kan nästan sova hur mycket som helst.

Felaktivera är ett bättre ord! Tänker också att det som är rätt aktivering är det som också kallas berikning. Både jakt och vallning som du gav som exempel ger ju utlopp för naturliga beteenden.

Jag har också läst det där om hur mycket hundar sover... och många sidor jag går in på poängterar hur viktigt det är med sömnen. Så det känns helt klart som att jag måste försöka klura ut vad jag har ändrat på som gör att valpen sover så lite. Särskilt med tanke på att han sov så mycket förut!

Vad vi gör är lite olika dag för dag. Men en hyfsat vanlig dag kan vara:

utevistelse/promenad med nosande, spanande och en del lek och spring om han är på bushumör. Ibland vill han helst bara nosa och spana in hundar, folk och andra djur. Vi är nog utomhus ungefär tre timmar per dag. Det låter ganska lite, men det är nog däromkring i alla fall. Oftast så blir det en del mask - ute på gräset eller inne i lägenheten. 1-2 gånger om dagen. Hur mycket tid det tar vet jag inte. Oftast så tar vi ett eller ett par korta pass med lite trickträning, säg 10-15 minuter uppdelat på flera korta pass (högst varierande dock!) Några stunder på dagen gnags det lite ben och oftast ett tag på kvällen med. Vi försöker träffa andra hundar ett par dagar i veckan. Har väl dock inte hittat ultimata lekkamrater ännu... Vi brukar ta några korta lekstunder inne också. Dragkamp med en handduk är väl det han tycker är roligast. Eller dra av mina strumpor... När jag skriver tycker jag att det låter rätt lite det vi gör men kanske glömmer jag något. Får nog börja skriva dagbok igen, som första veckan jag hade honom...

Om dagarna sover valp bäst när jag står och diskar, själv ligger och vilar eller om vi har ett par vänner på besök.

Nu blev det bara snack om valpen men jag är fortfarande generellt intresserad också!

En bok som jag har i kurslitteratur tar upp sömn hos olika djur. Kerstin Olsson är professor i husdjurens fysiologi vid SLU och hon menar att "lagom är bäst" och att hundar kan bli överstimulerade i en stressig miljö, de behöver därför en chans till återhämtning för annars kan det leda till kronisk stress med beteendeproblem som följd. Sen finns det självklart det motsatta problemet, hundar som sover för mycket på grund av inaktivitet. Ett direkt citat från Kerstin Olsson "Det är viktigt att varje hund får leva ett liv som är så väl anpassat som möjligt till det den har avlats för. En lagom aktiverad trygg hund sover gott om natten."

Infogar tabellen över antal timmar som djur sover
Kerstinolsson.jpg

Det här gäller vuxna djur, kanske ska förtydligas. En valp och unghund behöver självklart sova mer.

Sorry om jag var off topic, tycker bara det är ett så intressant ämne:o

så off topic är det inte och jag tycker också det är intressant som sagt :) Intressant tabell!

Hur mycket och hur hunden mår bra av att berikas tycker jag verkar vara väldigt individuellt. En stor faktor som jag tycker är viktig i begreppet berikning är att hunden ska ha viss kontroll över tillgången. Vissa behöver gräva mycket mer än andra, vissa vill slita saker i stycken ofta men är måttligt intresserade av att nosa runt och leta mat. Där tror jag alltså att det är avgörande att man lär känna sin hund och dess behov

Det här är intressant! Jag har ju inbillat mig att min valp ska vilja springa omkring när han är ute men det är bara korta stunder någon eller några gånger om dagen. Han är mer intresserad av att nosa och spana och kanske varna med varierande antal skall. Han är verkligen olik den enda andra valp som jag levt tillsammans med.

Felaktivera är ett bättre ord! Tänker också att det som är rätt aktivering är det som också kallas berikning. Både jakt och vallning som du gav som exempel ger ju utlopp för naturliga beteenden.

Jag har också läst det där om hur mycket hundar sover... och många sidor jag går in på poängterar hur viktigt det är med sömnen. Så det känns helt klart som att jag måste försöka klura ut vad jag har ändrat på som gör att valpen sover så lite. Särskilt med tanke på att han sov så mycket förut!

Vad vi gör är lite olika dag för dag. Men en hyfsat vanlig dag kan vara:

utevistelse/promenad med nosande, spanande och en del lek och spring om han är på bushumör. Ibland vill han helst bara nosa och spana in hundar, folk och andra djur. Vi är nog utomhus ungefär tre timmar per dag. Det låter ganska lite, men det är nog däromkring i alla fall. Oftast så blir det en del mask - ute på gräset eller inne i lägenheten. 1-2 gånger om dagen. Hur mycket tid det tar vet jag inte. Oftast så tar vi ett eller ett par korta pass med lite trickträning, säg 10-15 minuter uppdelat på flera korta pass (högst varierande dock!) Några stunder på dagen gnags det lite ben och oftast ett tag på kvällen med. Vi försöker träffa andra hundar ett par dagar i veckan. Har väl dock inte hittat ultimata lekkamrater ännu... Vi brukar ta några korta lekstunder inne också. Dragkamp med en handduk är väl det han tycker är roligast. Eller dra av mina strumpor... När jag skriver tycker jag att det låter rätt lite det vi gör men kanske glömmer jag något. Får nog börja skriva dagbok igen, som första veckan jag hade honom...

Om dagarna sover valp bäst när jag står och diskar, själv ligger och vilar eller om vi har ett par vänner på besök.

Nu blev det bara snack om valpen men jag är fortfarande generellt intresserad också!

Berikning är för mig när hunden får utlopp för sina naturliga beteenden på ett fritt sätt. Så som Migo beskrev det. Så jakt och vallning är väl inte direkt berikning så sätt i min värld.. Naturliga beteenden använder man ju sig i all träning, kan man väl säga men det betyder ju inte att träning är berikning.
Tänker jag iaf :D

Jag tycker 3 timmar låter ganska mycket faktiskt. Och hade nog minskat på det mentala inne om du flera gånger om dagen tränar 10-15 min. Ge ett köttben som tar lång tid att gnaga på istället, eller någon annan mataktivering,som tex kong med fryst mat i eller liknande. Näringsspår någon gång i veckan kan man ju också göra.

• sömn: hur mycket sover era hundar? När de var valpar, hur mycket sov de då?
Jag har ärligt talat ingen koll på hur mycket hundarna sover. De är i min säng hela nätterna (jag vaknar även om de bara går upp för att dricka vatten), men sover inte i samma ställning hela tiden så jag gissar att de vaknar till någon gång för att flytta sig och att de precis som vi människor sover olika djupt vid olika tillfällen. De sover även på dagen, men jag sitter inte och tittar på dem för att se när de är vakna och vilande eller när de sover. Som valpar har de självklart sovit mycket mer än som vuxna, men likadant där, jag håller inte koll och räknar absolut inte några timmar.

Jag försöker ge mina hundar så mycket berikning som möjligt, men har ju det lilla problemet att de inte kan jaga speciellt ofta och just jakten är det de älskar mest av allt. Däremot får de "träna jakt" väldigt bra genom att leka med andra vinthundar och innan min Aysu skadade sig så fick de springa lösa tillsammans i princip dagligen.

Nu när de inte längre får det, och jag inte har någon bra lekkamrat till Ebrah, så märker jag utan tvekan av det i negativ riktning. Jag hoppas verkligen att de snart kan leka ihop igen... Den berikningen blir alltså väldigt styrd sett till när den kan utföras, och de får ju verkligen inte springa lösa "hur som helst", men det hela är ändå helt upplagt och planerat efter vad som ger dem mest glädje. Andra saker jag gör är att tex ha sängen vid fönstret, för att de ska kunna ligga där och "vakta", spana efter sådant som rör sig osv. Efter att jag flyttade sängen till fönstret så är det mycket lugnare hemma och även det ser jag helt klart som en berikning i deras vardag. De får ligga i sängen precis hur mycket som helst.

Över-/understimulerad... Jag gissar att det är individuellt vad en hund visar. Salukis blir generellt sett väldigt destruktiva när de är uttråkade, men att överaktivera dem är svårt då de helt enkelt promenerar iväg och skiter i sina människor om någon försöker göra för mycket med dem. På så sätt är de väldigt lätta att läsa av :p

Berikning är för mig när hunden får utlopp för sina naturliga beteenden på ett fritt sätt. Så som Migo beskrev det. Så jakt och vallning är väl inte direkt berikning så sätt i min värld.. Naturliga beteenden använder man ju sig i all träning, kan man väl säga men det betyder ju inte att träning är berikning.
Tänker jag iaf :D

Jag tycker 3 timmar låter ganska mycket faktiskt. Och hade nog minskat på det mentala inne om du flera gånger om dagen tränar 10-15 min. Ge ett köttben som tar lång tid att gnaga på istället, eller någon annan mataktivering,som tex kong med fryst mat i eller liknande. Näringsspår någon gång i veckan kan man ju också göra.

Jo, så är det väl! Berikning som begrepp är nytt för mig och det står lite olika på olika sidor.

Jag var nog lite otydlig - den mentala aktiveringen med trick är väl max 15 minuter/dag och då räknar jag högt. Men det kan vara mycket ändå. Valpen älskar att
gnaga ben, och jag skulle nog kunna ge nya oftare... Om jag hittar de med lite mindre mat på bara :)

Jag ska prova mig fram nu i veckan och se om jag kan få valpen att slappa mer. Annars får jag väl dammsuga extra, för efter att jag dammsugit sover han nästan alltid. (Han är inte precis rädd för dammsugaren, men han gillar nog inte ljudet något vidare.)

Över-/understimulerad... Jag gissar att det är individuellt vad en hund visar. Salukis blir generellt sett väldigt destruktiva när de är uttråkade, men att överaktivera dem är svårt då de helt enkelt promenerar iväg och skiter i sina människor om någon försöker göra för mycket med dem. På så sätt är de väldigt lätta att läsa av :p

Inte så dumt på det viset! :D
Det blir onekligen väldigt tydligt. Min hund vill äta upp väggarna ibland men det har nog snarare med tandutveckling än uttråkning att göra. Dessutom är det gott med väggips... tydligen.

@Takire Jaha okej, då förstår jag. 15 min under en dag är ju inte supermycket.

Men vad gör valpis inne då? När han inte slappnar av och chillar/sover?

Nu har jag en liten skit.
Men en bit morot, äpple, paprika, äggskal med gulan i är sådant som kräver väldigt lite men är väldigt intressant för en valp.
Allt ska smakas på för att komma underfund med om det är ätbart eller inte. Det går ju att testa att ge frukt nåndag.
Min får smaka en bit här och en bit där. Kokt makaron och okokt makaron, en tesked eller en ärta. Går det inte att äta så går det i.a.f. att leka med. :D

Många dagar blir händelserika för min valp, så då försöka jag ha vissa dagar som är vila (även om det såklart blir lite bus och häng i trädgården). Så då försöker jag varva med berikning istället (hon verkar dessutom tycka att det är skitkul).

Inte så dumt på det viset! :D
Det blir onekligen väldigt tydligt. Min hund vill äta upp väggarna ibland men det har nog snarare med tandutveckling än uttråkning att göra. Dessutom är det gott med väggips... tydligen.
Gips på väggarna är delikatess ju!
(Jag har fortfarande ett sovrum i behov av renovering... har inte orkat bry mig, men det ser förjävligt ut här)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 532
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 494
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
15 998
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10