Takire
Trådstartare
Tipsa gärna om det finns äldre trådar om ämnet - själv lyckas jag inte hitta något när jag söker.
För att inte sväva iväg i någon lång historia med massa detaljer så blir det nog bäst att punkta upp funderingarna... om det går!
Jag förstår att det kanske inte finns några svar svart eller vitt här, men jag är intresserad av hur andra tänker då jag tycker att det är lite knepigt.
För att inte sväva iväg i någon lång historia med massa detaljer så blir det nog bäst att punkta upp funderingarna... om det går!
Jag förstår att det kanske inte finns några svar svart eller vitt här, men jag är intresserad av hur andra tänker då jag tycker att det är lite knepigt.
- sömn: hur mycket sover era hundar? När de var valpar, hur mycket sov de då? Min valp sov ungefär 20 timmar/dygn när han var cirka 8-13 veckor. Nu är han snart 5 månader och sover bara omkring 14 timmar. Det verkar alltför lite...
- berikning: hur mycket berikning ska man ge hunden? Ska man ge den utlopp för alla naturliga beteenden så gott som varje dag? Som jag förstått det så är inte berikning (a la ge hunden möjlighet att utföra instinktiva/naturliga beteenden) stressande på samma sätt som mer styrda aktiviteter. Men var går gränsen mellan styrd aktivitet och berikning?
- Vilka symtom visar en understimulerad respektive överstimulerad hund? Tänk om man tar miste och börjar aktivera den överstimulerade hunden än mer, för att man tror att den är understimulerad?!