aktivering av patellahäst

S

__Stilett__

Ni med häst som har patellahakning.

Vilken ålder är den?
Hur ofta aktiverar ni era hästar?
Låter ni dom vila? Hur ofta?
Vad gör ni när ni aktiverar och hur långa pass ca?
Hur funkar era hästar i tex hoppning om den hoppas?
När märker ni att er häst mår som bäst? Vid vila eller vid regelbunden motion?

Och mera info ni vill tala om....

Senast ändrad av en moderator:
Sv: aktivering av patellahäst

Jag har haft en häst som fick patellaupphakning efter en skada med tillhörande boxvila. Denna häst har sedan den satts igång aldrig med känt av detta och hon byggdes upp med hjälp av vattengymnastik, mycket stärkande arbete i skritt på blandade underlag.

Sedan uppbyggnadsfasen har hon fått föl och inte fått tillbaka någon endaste lilla upphakning och idag tävlar hon hoppning och fälttävlan utan problem.

Jag har en 15-åring med patellaupphakning...

Vintertid, när hon står på stall, ska hon ha någon slags kontrollerad motion varje dag. Vanligtvis blir det ridning 5 dagar/vecka och övriga dagar promenad vid hand och/eller lösgalopp.

Hon rids "som vanligt", har tävlat i hoppning med placeringar i 1.10, tränat 1.30-banor på ett trevligt sätt men pga. ekonomin tävlar jag inte längre. Men hästen skulle nog ha kunnat gå 1.30, har aldrig märkt av att hon skulle ha några bekymmer av patellaupphakningen när hon hoppar.
Numera tränas hon i hoppning och dressyr på LA-nivå, även om hoppningen mestadels blir (krävande) gymnastikhoppning.
Annars försöker jag ta alla chanser att träna muskeluppbyggande, sommartid rider jag mycket i havet, nu blir det snöpulsning, vi klättrar en hel del osv. Det jag undviker är att trava i uppförsbackar (mer än svagt sluttande), då min veterinär har avrått från det. Skritta eller galoppera funkar bättre då.

Hon mår helt klart bäst av att röra sig, när hon går på bete rids hon mindre mer rör sig mycket mer på kuperat underlag. Vintertid undviker jag att ställa av henne mer än 3-4 dagar åt gången, då hon blir stelare av det.

Har en 5 årig travare med problemet. Massage och skritt med tung vagn /klättring i backar betyder allt för en sån här häst. Lär den även att flytta bak tyngden och vinkla haserna, att lära den vila på bakbenet på ett icke krokhasigt sätt är viktigt. Dvs att bakbenet den inet vilar ska ha skenbenets baksida helt lodrätt och absolut inte snett inåt under kroppen. En patelahäst har oftast ont i "under sadelgjordsmusklerna".
Lös upp låsningarna i ryggraden och arbeta med öppna vid hand på icke förböjd häst.
Kilsulor bak kan hjälpa, liksom massage och B-vitamin.

jag är lite spilttrad, min unghäst (f-01) har patella.
(som troligen kommer försvinna enligt vet..)

jag ställde av han en period nu, ca 3 veckor utan ridning/aktivering.
(fick såklart daglig utevistelse med jämnårig kompis varje dag...)
för att få en smältperiod.

men under den perioden gick det inte att ens lyfta bakbenen utan att han låste sig och kickade. Hakade sig på stallgången.

Har nu satt igång han med tömkörning (på ridbana medans det e halkigt ute), enstaka ridpass (oftast skritt i skog) och ca 2 vilodagar/vecka. och nu har han inte hakat ngt alls. Går att lyfta bakbenen o kratsa.

sedan köpet har han verkligen förbättras massor. Från att tom hakat i hagen till att nästan bara haka i samband med vila ibland.

Ridningen och tömkörningen har stärkt honom väldigt mkt.
Men istället är jag rädd att han "aktiveras för mkt".
eller om jag ska fortsätta ställa av ett par veckor då o då.
Vet inte vad som är bäst...
Rids gör han inte ofta. Är bara riden ca 1 månad på 6 månader...
Men tömkörningen älskar vi båda!
Han ska dock börja ridas mera så fort dom nya sadlarna kommer.

(han har även musklat upp sig från normal till extra vid i bomvidd på sadeln sedan i somras...)

B vitamin får han dagligen sedan 1 aug.

Senast ändrad av en moderator:

__Stilett__ skrev:
Ni med häst som har patellahakning.

Vilken ålder är den?
Hur ofta aktiverar ni era hästar?
Låter ni dom vila? Hur ofta?
Vad gör ni när ni aktiverar och hur långa pass ca?
Hur funkar era hästar i tex hoppning om den hoppas?
När märker ni att er häst mår som bäst? Vid vila eller vid regelbunden motion?

Och mera info ni vill tala om....

En 14-årig shettis. Han går ridskola 5 dagar och körs 2 dagar i veckan. Då kör jag ut, dressyr eller tömkör. Oftast minst en timma. Fast kortare då vi tömkör brukar det bli. Är noga med att skritta av han ordentligt för annars stelnar han lätt till i bakdelen. Han har hopptävlats tidigare mycket bra, han tycker det är skoj! Han mår allra bäst då han får gå mycket, stå i box och va ute i hagen så mycket som möjligt!

Hade liknande problem med unghästen jag hade. Jag fick höra från vet. och tränare att det var vanligt ibland unghästar att de hakar ibland. Innan de är nog musklade.

Lade även jag märke till att han hakade i samband med igångsättning efter en viloperiod. Det ända jag fick höra var att han skulle röra mycket på sig och han var helt klart bäst när han fick röra på sig regelbundet! B-vitamin rekommenderades även men det fick han alltid i maten.

Det är visst viktigt att bygga upp muskler på benet.Jag hade en minishettis hingst som hade upphakning men det lossade av sig själv, brukade få det på morgonen vid hagutsläppet då han stått hela natten.

En fråga ang patella upphakning.
Hur ser man på en häst att den har det ? Vad gör den med benet ? Har aldrig sett det tror jag.

När "min" häst hakar blir det som att benet är stel...att han liksom inte kan böja på det...som träben nästan..hehe. fattar du? Finns säkert nån som har en bättre förklaring...

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar