Aktivera hunden utan promenader

Mirre

Trådstartare
Eller inte helt utan men minskat antal och längd alla fall.
Är gravid i v 32 nu och kan inte gå så långa och många promenader nu som förut. Men hunden behöver ju ändå få motion och aktivering.

Så tips på vad vi kan göra?

Ni som är/har varit gravida hur har ni gjort?

Sv: Aktivera hunden utan promenader

Spår har mina gillat! Eller att man släpper dem lösa någonstans där de kan få springa av sig, ifall de har stort rörelsebehov.
Nu har jag min gamla som går jättejättelångsamt på promenader. Funkar bra med min takt. Den unga hunden kan jag ha lös så att hon springer kors och tvärs i full fart och motionerar sig själv. Fast det funkar om man bor i skogen med hund som inte bryr sig om vilt och som kommer på inkallning och håller sig runt om matte.
När jag var gravid sist höll jag igång och gick lika långa promenader som innan även om de inte var så snabba. Nu är vi ute länge, men går inte speciellt långt och inte fort alls. Det funkar bra som motion det också. Mycket nosande.

Ska börja lägga spår åt den yngre hunden och maken funderar på att bygga en agilitybana på stallplanen. Som matte ska man ju inte behöva springa så mycket som hunden gör utan mest dirigera, om hunden är duktig iallafall.
Min unga hund har start behov av att springa och röra på sig. Det är lite svårare än bassen som inte har samma sorts behov.

Ha henne lös är inga problem.
Hon lyssnar på inkallning och har koll på matte hela tiden:D

I så fall kan hon ju dra en repa om hon känner att hon behöver det. Annars kanske hon tycker att det är skönt att slappa lite? Gå ut en liten, långsam sväng och låt henne skutta runt och nosa som hon vill. Då rastar hon sig själv så mycket hon känner att hon behöver.

Uppletande och spår är favoriter här! Är iofs inte gravid ;) Men mörka kvällar på landet är ingen höjdare för timslånga promenader. Vid uppletande får de ju springa lite också. Godissök är också skoj.

Hoppa upp på saker. Stanna kvar på dom på tecken/kommando. Hoppa ner och komma till dig på signal. Stanna och stå still på signal. Leta utkastat godis i lövhögar. Låt hunden söka efter en kotte eller pinne som du hållit i handen några sekunder. Göm mjuka godisar högt upp i barken på träd...

Har du en kompis som kan hjälpa till så är budföring rätt skoj också. Om du inte har en lättstressad hund.

Eller varför inte inomhusträning i form av serviceuppdrag. Typ "hämta blöja", "var är våtservetterna" eller andra små uppdrag som kan komma till användning :-)

När jag var gravid så fick JAG släpa runt våran hund på promenaderna, hon brukade kolla lite uppoffrande på mig precis som om hon sa "kan vi inte gå hem snart"... :D Behöver kanske inte nämna att jag hade en helt problemfri graviditet. Långa promenader dagligen fram till förlossningen, trots att jag gick över tiden.

Annars så var vår hund helt nöjd med att få springa mellan mig och min man (när vi var för lata för att ta långpromenader efter att lillan var född). Vi ställde oss med ca 100-150 meters mellanrum, och så turades vi om att kalla på henne. Lydnadsträning var oxå jättebra tro mig, hon fick verkligen använda hjärnan, (transporten av info från hjärna till tassar på den hunden gick med snigelpost) och blev trött ganska fort

jag håller på att lära min hund en massa "danssteg", snurra runt och backa har han lärt sig hittills!
finns ju massor med trick man kan lära dom, min blir helt slut efteråt eftersom han blir så till sig :p "matte matte!! vad ska jag göra nuuu? *gör alla trick jag kan*" :D

Det kan man lugnt säga att hon gjorde.
Lät henne leta godis som jag kastade iväg
(fick vi chans att träna på att inte rusa iväg så fort man kastar nåt också), gömde godis i träden, skickade henne mellan träd och upp på stenar. Sedan fick hon springa och busa fritt och jösses vad hon sprang:rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 822
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
842
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 793
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka