aktivera hästen och anan häst i samma hage

Mirre

Trådstartare
nån som har nåt tips på hur jag kan aktivera hästen när jag rider? Ge honom en uppgift så han får känna att han "får göra nytta" så att säga. Och samtidigt får ha kul?
Tänkte hoppa honom nån dag framöver, är det nåt han älskar så är det och hoppa :D Men vad finns det mer?
Har visserligen alla fall några koner och lite slanor som kanske skulle kunna användas som bommar. Göra hinderbana :idea: *fundera*

Sen till ett anant litet problem.
Dom går ju självklart i samma hage, vilken man också får rida i nu då den andra är översvämmad (vi fastnar och sjunker ner när vi går där, så vill inte släppa upp hästarna dit. ) Och är oftast själv hos hästarna, kan man rida fast den Moses är i hagen? Kan man på nåt sätt använda sig av det för att aktivera Herman? (och då även Moses??)
Tror inte dom skulle få för sig att rusa då båda är väldigt uppmärksamma och lyhörda. Däremot skulle Moses garanterat springa med :D kan vara svårt att få deras uppmärksamhet om man går iväg med den ena också.
Skulle det funka tror ni eller är det helt galet?

rider du i hagen? varför rider du inte ut i skogen i stället, kan lova att pållen tycker om det! klättra, rid runt träden (sick-sack), sätt upp nåt litet hinder i skogen..

för att man då msåte ut på en livligt trafiekrad bilväg x antal kilometer först med lastbialr och timmerbilar, som kör i 190. Och Herman är absolut livrädd för dom :crazy:
+ att det bor en dåre bredvid gården där hästarna går som älskar att skrämma slag på hästarna om han kör förbi :mad:

ojoj..det verkar ju inte vara så bra å ge sig ut på en sådan väg ..

När jag hade två hästar brukade jag ta med mig båda två till ridhuset om det var dåligt väder.

För det mesta gick det väldigt bra. När jag red på den ena hästen (den som var högst i rang) stod den andra och tittade på eller följde efter. Hon verkade faktiskt ha roligt och var inte uttråkad.

när jag däemot bytade häst blev den första hästen väldigt förnärmad och avundsjuk. Hon tolererade inte att bara gå och titta på. Ibland försökte hon styra hästen jag red på och var i vägen hela tiden. Oftast räckte det att jag röt lite på henne så lugnade hon ner sig.

Det jag skulle komma fram till var att om du ska rida på en ranghög häst är det nog inga problem att ha en annan i hagen.

I vilket fall så är det bara att testa!

Hoppas det går bra

Hejsan..

En sak som du kanske kan prova (hörde det av en tränare som brukade göra så, har ej provat själv) är att ge hästen du inte rider en uppgift, tex. att stå helt still (groundtie), och så fort den rör sig så "valla"´/aktivera den/låt den springa med hjälp av den hästen du rider...Ge den en chans till o när den rör sig på den igen...tills den lärt sig att stå helt still så länge du vill...

Enligt tränaren så kan detta ge båda hästarna en uppgift..Hästen som inte rids, har till uppgift att stå still och hästen som rids håller själv snart koll på att den andra står still. Han berättade att den han red ofta märkte när den andra rörde på sig tidigare än vad tränaren gjorde och så kunde de aktivera den ej ridna hästen...

Mycket rörigt förklarat, men du kanske förstå?? Man får väl prova sig fram antar jag så att de inte blir sura eller arga på varandra. Men principen är ju den samma som när en häst håller koll på boskap, ser till att boksapen inte går ut genom en viss grind eller liknande... ;)

Jag brukar biland både rida o lognera i sommarhagen med den andra hästen där. När den andra går i vägen får man uppmuntra hästen man rider att gå på lite extra, o det funkar alltid (driver man inte stannar hon första gången)o den andra hästen flyttar på sig... :idea:

En idé bara! :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 895
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama