Aktivera hästen i boxen

A

Akleia

Jag har en väldigt energisk häst. Han går ute 6-21 varje dag, rids varje dag samt har hö och halm att pilla med i boxen men ändå verkar han uttråkad och biter på inredningen. Är det någon som har ett bra tips på vad man kan göra åt honom i boxen som han kan tycka är kul? :)

Sv: Aktivera hästen i boxen

Jag har en väldigt energisk häst. Han går ute 6-21 varje dag, rids varje dag samt har hö och halm att pilla med i boxen men ändå verkar han uttråkad och biter på inredningen. Är det någon som har ett bra tips på vad man kan göra åt honom i boxen som han kan tycka är kul? :)
Om du hänger in en rejäl trädgren i boxen så kanske hästen kan föredra den istället för inredningen?

Kan tyda på något annat än uttråkning. Hästen går ju ute relativt länge och har halm och pilla med.
Ont i magen, magsår-katarr, mask eller närningsbrist.
/T

Jag ställde samma fråga här på buke och fick då massa bra tips, bl.a. att man kunde lägga in en "aktiveringsboll" för hundar, som det trillar mat ur :)
Eller att hänga in en rotborste i boxen va också ett tips :)

Men jag fick jätte många ideer så du kan ju kolla på den tråden :)
Den ska också ligga här på hästvårds forumet :D

Häng upp en pinne eller en sådan där "hästboll" med handtag i ett rep i taket. Göm morötter eller något annat i boxen och i grovfodret. Har inte så många andra tips för tillfället, men någon anti-bit spray kunde ju spara på inredningen, men det gäller då att man kommer ihåg att ge hästen något annat att göra, så man inte tar bort en sysselsättning utan att ersätta det med något annat.

Ge en del av högivan i en höpåse? (Finns speciella som är mycket bättre och säkrare än hönät) Då pillar dom längre och "äter äter" inte bara :)

Eller så har det bara blivit en olat av det hela.

När min häst tuggar på inredning sprayar jag tabascoblandning på väggarna. Har funkat himla bra. Behöver inte alls vara mycket tabasco men jag tycker att crib halt etc är sjukt oeffektivt så...

Är det trä i boxen så är det vanligt att hästar äter av det tyvärr, vi har trä i våra boxar och alla hästar små gnager på det. Jag tror att det beror på att dom har brist på något som finns i trä. men testa med att hänga in en gren, men se till att det inte finns nå vassa pinnar på grenen då hästen kanske gör sig illa på dom. eller en sån där boll som många har i sina boxar nu för tiden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar